Amióta nem lehet ársapkás benzinnel tankolni a céges autókat, motorokat valószínűleg sokan elgondolkodtak már azon, hogy a napi jövés-menéshez más közlekedési eszköz után nézzenek. Megoldásként adja magát a robogó, amelyen – ellentétben a biciklivel – a kánikulában sem izzad meg az ember, azaz hegyvidéki környezetben, télen is használható, ha nincs farkasordítóan hideg és nem esik az ónos eső vagy a hó. Akinek csak B kategóriás, azaz „úrvezetői” jogsija van, az 45 km/óra végsebességű, benzines vagy legfeljebb 4 kW-os teljesítményű elektromos robogók közül válogathat. Mindkettőből számos típust találunk a piacon, de melyik az ideális választás?

Benzines és elektromos robogók összehasonlítása

Hogy életszerű legyen az összevetés, két igazán csekély fogyasztású és kedvező árú modellt kerestünk példaként. Lássuk elsőként a benzines, kereken 50 köbcentis Motron Ideo 50-et, majd házon belüli ellenfelét, az elektromos Motron Cubertinót! Teljesítményben nincs nagy különbség, hiszen az Ideo 2,1, a Cubertino pedig 1,5 kW-ot tud. Érdemes azonban rápillantani a nyomatékadatokra, mert itt a Cubertino hatalmas előnyben van, hiszen a villanymotorból kinyert 32 Nm egészen más dimenzió, mint a benzines 2,6 Nm-es értéke. A Cubertino esetében ráadásul nem kell várni a nyomaték felépülésére, hanem gázadásra késlekedés nélkül meglódul a gép, és a városi közlekedés során bizony jól jön ez a fürgeség. A sávok közötti cikázást a nagy tömeg sem akadályozza, hiszen a Cubertino akkumulátorral együtt is csak 78 kilós. Némi meglepetésre az Ideo 50 a nehezebbik versenyző, hiszen 96 kilót nyom. A terhelhetőség mindkét esetben 150 kilogramm, tehát a villanyhajtású Cubertino itt sem kerül hátrányba.

benzines-es-elektromos-robogo-koltsegei
A napi használat a rendszeres szervizelést is szükségessé teszi. Itt megint csak a Cubertino van nyerő helyzetben, hiszen az elektromos hajtásnak köszönhetően sokkal kevesebb alkatrészt tartalmaz – ami pedig nincs, az nem tud se elkopni, se elromlani

De mi a helyzet az üzemanyagköltséggel? Az Ideo 50 adatlapján 2,2 l/100 km-es átlagfogyasztás szerepel, vagyis 480 forintos benzinárat alapul véve 1000 kilométert hozzávetőleg 10 000 forintból tehetünk meg vele, míg 100-as naftával ugyanez 14-15 ezer forint körül alakul. A Cubertino ugyanekkora távon, papírforma szerint 37 kWh villamos energiát alakít át mozgássá. Ez az akkumulátor otthoni feltöltése esetén kb. 1330 forint költséget jelent ezer kilométerenként, de akkor is csak nagyjából 2100 forintról beszélünk, ha nem rezsicsökkentett áramot használunk.

benzines-es-elektromos-robogo-koltsegei
Bár hagyományos erőforrás duruzsol a Motron Ideóban, ez sem nevezhető környezetpusztító szörnyetegnek, melynek láttán sírva fakadnak a körforgalomban zöldellő növények és a „zöld aktivisták.” Az egyhengeres, négyütemű, léghűtéses, elektromos befecskendezésű, korszerű motor hozza az Euro 5 norma előírásait, a CO2-kibocsátás pedig csupán 56 g/km

Bár a valós fogyasztás, főleg hidegben nyilvánvalóan nagyobb, nem nehéz belátni, hogy a Cubertino ilyen tekintetben is súlyos köröket ver rá az Ideo 50-re. Egyedül a hatótáv szól az Ideo mellett, bár a Cubertino is több mint 50 km-t tehet meg egyhuzamban, vagyis csak annak lesz kevés ez a hatótáv, aki havonta több mint 1500 kilométert, vagyis szezononként 8-10 ezret motorozik vele.

Mennyibe kerülnek az elektromos és benzines robogók?

Sajnos a robogókra is igaz, hogy az elektromos hajtásúak drágábbak a hagyományosaknál, igaz, a különbség nem olyan nagy, mint az autóknál: az Ideo 50 bruttó 839 990 Ft-ba kerül, a Cubertino árcéduláján pedig 1 099 990 Ft olvasható, a különbség tehát 260 000 Ft.

benzines-es-elektromos-robogo-koltsegei
A Motron Cubertino ellen nehéz észérveket felhozni. Érzelmieket is nehéz, hiszen a mesterkéltséget mellőző, visszafogottan retró stílusa egyszerűen imádnivaló

Szabad szemmel is jól látható összeg, viszont a jelenlegi benzinárak mellett ezt a Cubertino simán behozza 2-3 erősebb szezon alatt. Ha tehát csak a számokat nézzük, a pálya egyértelműen villanyrobogó felé lejt, beleértve, hogy jobban is gyorsul, mint a hasonló teljesítményű benzines társai.