Ha hosszanti, feketés árnyalatú csíkot látsz az új vagy használt abroncsodon, ne ess pánikba – teljesen normális, és semmiképpen nem gyártási hiba. Ennek dacára a nagyobb Facebook-csoportokban rendre visszatérő kérdés a friss szett felszerelése után:

Mi ez a furcsa, keskeny, sötét sáv, ami végigfut a kerék közepén? Sérülés vagy csak gyártási hiba, és rosszul illesztették össze a két keveréket?

Többen tehát selejtes köpenyre gyanakodtak, sőt olyan is volt, aki attól tartott, hogy emiatt nagy tempónál „szétrepedhet” a futófelület. Szerencsére szó sincs ilyesmiről.

Széncsík a gumikon – földelés, nem illesztési hiba

Jó hír, hogy ez a jelenség teljesen természetes. Az úgynevezett széncsíkot látod a futófelület közepén, ami minden abroncstípuson megtalálható, beleértve az autók gumijait is, csak ott az eltérő mintázat és a kerék elhelyezkedése miatt alig látható, ezért ritkábban merül fel ilyen kérdés. Mivel a csík a középső részén található, ahol nincs semmilyen anyagkeverék- vagy karkaszillesztés, az teljesen kizárható, hogy gyári hibáról lenne szó. 

continental-motor-gumi-tread
Semmiképpen ne cserélj gumit, ha ezt látod, mert természetes a jelenség, csak a motorokon sokkal feltűnőbb, mint más járműveken, ezért szúr szemet... Röviden a lényeg, hogy nincs teendőd vele

Az a sáv teljesen szilikamentes, ezért olyan feltűnő a hagyományos anyagkeverékben, és az a feladata, hogy a kerék elektromos töltöttségét csökkentse, valamint óvja a jármű érzékeny elektronikus rendszereit. A működési elve roppant egyszerű: a modern gumik nem vagy csak alig vezetőképesek, ezért a súrlódásból adódó elektrosztatikus töltést nem tudják elvezetni. A jelenség kiküszöbölésére gyártás során grafitpor alapú szénszálat helyeznek el futófelület középső részén, és ez, akárcsak az autók hátsó lökhárítóján fityegő „földelés,” a talajra vezeti az elektrosztatikus töltést. Vagyis ha ezt látod, teljesen felesleges a csere, sőt hiba lenne emiatt új szett után nézni.

continental-motor-gumi-tread
Ha a csík keresztirányú vagy a köpeny oldalfalán jelenik meg, esetleg középen, de nem egyenesen rajzolódik ki, az már egyértelmű hibára utal, akárcsak az ilyen, egyenetlen futófelület, ami a konkrét példányon egy útszéli „defektjavítás” eredménye. Amíg nem derül ki, mi áll a fenti jelenségek hátterében, lehetőleg ne használd a motort, és mielőbb mutasd meg egy szakembernek

Tanácsok a motorgumik szakértőjétől

Ha szeretnél a többi, gyakran előforduló kérdésre választ kapni, azt javaslom, lapozz vissza tanácsadó rovatunkban, ahol a német Continental szakemberei eloszlatják az anyagkeverékkel, övszerkezettel, defektjavítással és persze a szélesebb abronccsal kapcsolatos városi legendákat.

continental-motor-gumi-tread
Hasznos tanácsok és érdekes beszámolók egyenesen a szakemberektől – a német vállalatnál a gumik fejlesztése és gyártása mellett nagy hangsúlyt fektetnek a motorosokat érdeklő kérdések megválaszolására is

Emellett rendre beszámolnak különleges nyúzópróbákról, pályanapokról és kontinenseken átívelő túrákról, ahol extrém körülmények között vizsgáznak a gumik, de találsz tanácsokat önmagad és a motorod felkészítéséhez, ha aszfaltos vagy terepes túrára indulnál.