Hétfőn látott napvilágot az Európai Unió Tanácsának módosításcsomagja, melynek lényege, hogy drasztikusan csökkenteni kell a közlekedési balesetek és a sérültek számát. Ezúttal nem a vezetőket vagy az autó- és motorgyárakat fogták munkára, hanem az egyes államok szakértőit, akiknek legkésőbb ötévenként kötelező lesz beszámolniuk arról, mennyire biztonságos az ország úthálózata, illetve mivel lehetne fejleszteni azt.

eu-szigoritas-a-balesetek-csokkenteseert-23449
A terv lényege, hogy egy év múlva feleannyi baleset történjen Európa útjain, mint amennyit 2010-ben mértek, és 2050-re gyakorlatilag ne legyenek halálos kimenetelű karambolok

Számunkra talán a legfontosabb újítás, hogy kötelező lesz az úgynevezett veszélyeztetett közlekedők szempontjából vizsgálni az úthálózatot. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy elsőrangú feladattá válik a karosszéria védelmét nem élvező gyalogosok, bringások, motorosok biztonsága. Nem meglepő, hogy ilyen nagy hangsúlyt kaptak a védtelen közlekedők, hiszen az Unió felmérései szerint 2017-ben a halálos áldozatok fele (!) a veszélyeztetett úthasználók közül került ki.

Nulla áldozat 2050-ben? Erről tudnak a motorosok is?!

Kérdés, hogy miként igazodik ehhez a motorozás mint közlekedési forma, ugyanis néhány uniós államban egészen elkeserítőek a számok. Görögországban és Máltán például minden évben húsz halálos motorbaleset jut egymillió lakosra - ez olyan, mintha Magyarországon öt év alatt ezren veszítenék életüket a jelenlegi 200-250-nel szemben. Persze máshol sem sokkal jobb a helyzet, például Olaszországban és Szlovéniában ez a szám 12 áldozat/egymillió fő, ami mesze több az uniós átlagnál.