Az Európai Bizottság új javaslata szerint a tíz évnél idősebb gépjárművekre kötelező lenne az évenkénti műszaki vizsga – terv célja, hogy növelje a közlekedésbiztonságot, valamint hozzájáruljon a környezetvédelmi célkitűzések eléréséhez. A 2014/45/EU irányelv módosítása és a szigorítás bevezetése június 5-én került a Közlekedési Tanács napirendjére.
Mi változna az évenkénti műszaki vizsga bevezetésével?
A legtöbb tagállamban – így Magyarországon is – jelenleg kétévente kötelező műszaki vizsgára vinni az autókat-motorokat, miután azok elérték a négyéves kort. Az új irányelv viszont évi egy vizsgálatot írna elő, és ez különösen azokban az országokban jelentene jelentős változást, ahol a koros, érintett járművek aránya magas.

Nagy Bálint közlekedési államtitkár a Közlekedési Tanács ülésén hangsúlyozta:
Magyarország egyetért azzal, hogy a közlekedésbiztonságot és a környezetvédelmet erősíteni kell, ugyanakkor az új szabály aránytalan terhet róna a járműtulajdonosokra és a hatóságokra. Különösen problémásnak tartja a javaslatot abban a tekintetben, hogy a költség és az adminisztratív többlet nem áll arányban a várt előnyökkel.
Magyarországon – ahogy több más tagállamban is – a forgalomban lévő járművek jelentős része tíz évnél idősebb, így a módosítás több millió közlekedőt érintene, ezért több európai ország is tiltakozik a bevezetése ellen.