Csaknem 150 lovas, 100 Nm feletti forgatónyomatékú erőforrás, több mint megfelelő időjárás-védelem, állítható felfüggesztés és egészen hatékony, s aprópénzből még tovább fejleszthető fékrendszer? Impozáns felsorolás, s ha ehhez hozzátesszük, hogy egy két-háromezer euró között kapható, de csak 10-15 éves masináról beszélünk, máris érthető, miért nevezik oly sokan Jolly Jokernek a literes Yamahát.

Csiszolatlan gyémánt

2001-től gyártották az FZS1000 modellkód alatt futó, de legtöbbször csak Fazerként emlegetett típust, mely az YZF-R1 leszármazottjaként igazi sportos rakétának számított akkoriban. Furcsa mód alig volt gyengébb, mint a donorként használt R1, a hét lóerős „lemaradásért” pedig bőségesen kárpótolta a tulajdonosokat, hogy milyen rugalmassá is vált a 998 köbcentis húszszelepes a beavatkozás után.

hasznaltmotor-yamaha-fazer-1000-15504
Módosítottak a főtengelyen, az üzemanyag-rendszeren és a vezérműtengelyen is, ezáltal még rugalmasabbá vált a 998 köbcentis négyhengeres (Kép: Yamaha FZS1000 Fazer - 2001)

A fékrendszer is igencsak hasonló a két (unoka)testvéren, ugyanúgy 298 millis tárcsákat fognak közre a négydugattyús féknyergek, legfeljebb azért érezhető puhának, kissé gyengének az első fék, mert a felső főhenger kisebb a Fazeren. Ha valaki gyakran használja sportosan, esetleg utassal, csomagokkal, komoly hágókon a Yamahát, érdemes hát kicserélni a bontottan nem túl drága, 70-80 eurós alkatrészt, hogy még tovább fokozza a fék hatékonyságát.

hasznaltmotor-yamaha-fazer-1000-15506
Intenzív lassítás közben rendesen „bólint” a motor, még ha ezt lehet is csillapítani, mérsékelni az állítható első felfüggesztés tekergetésével. Ha nagyon zavar ez a jelenség, inkább az ilyen, 2006 utáni Fazerek közül válogass - a masszívabb KYB villára kevésbé jellemző ez a reakció

A sportosságra tehát nem lehet panasz, ám ennél sokkal fontosabb, milyen univerzális motorral állunk szemben. Elképesztően selymesen jár az erőforrás, a gumiágyazású kormány és lábtartó azt a kevés rezonanciát is kiszűri, ami magas fordulaton jelentkezik. A Fazer ilyen tekintetben megállja a helyét a fiatalabb riválisokkal szemben is, s ez alapján ingázástól a hosszabb túrákig bármire bátran ajánlható. Nagyobb utakra egyértelműen ajánlható, szélvédelme - 175 centiig - egészen jó, s egy túra- vagy varioplexivel tovább fokozható, ezáltal autópályán suhanva sem tépi le a szél a pilóta fejét.

hasznaltmotor-yamaha-fazer-1000-15508
Aki magasra nőtt, duplán nyerhet az ülés átalakításával. Egy vastagabb, tömöttebb szivacsozás kényelmesebbé teszi a nyerget, egyszersmind növeli a „lábteret”, így akár egy szuszra is kimotorozható a 21, illetve 2006-tól csak 18 literes üzemanyagtartály

Csupán az üléspozíció igényel megszokást, mert a lábtartó kissé magasra került, a 185 centi felettieknek akár zavaró is lehet, ellenben a kormány is magasra húzott - szinte vízszintes alkarokkal motoroznak az átlagos testmagasságú tulajdonosok. Aki nagyra nőtt, esetleg térdproblémákkal küzd, annak muszáj lesz kicsit alakítani rajta, és egy állítható lábtartóval nyerni pár centit. S ha már üléspozíció, feltétlenól szót érdemel, hogy annyi más típushoz hasonlóan a Fazer nyerge is legkésőbb 40-50 ezer kilométer után „elfárad”, így ha az előző gazdája nem tette meg, akkor rád vár az újraszivacsozás és -bőrözés nyűgje.

Modelltörténet2001: Megjelenik az acél csővázra épült, YZF-R1 erőforrással és fékrendszerrel piacra dobott FZS1000 Fazer2006: Az alumínium hídváz révén könnyebbé válik a Yamaha, az FZ1 névre keresztelt változatban az új lengővilla és teleszkópok jobb úttartást biztosítanak, míg a mozgatásáért felelő, 2004-es YZF-R1 erőforrást immáron Mikuni gyártmányú, elektronikus üzemanyag-befecskendező rendszer táplálja

hasznaltmotor-yamaha-fazer-1000-15536
Több száz tulajdonos mérései alapján a 2006 utáni modell 6,4-6,5 litert kér százanként, míg karbis elődje beéri 5,7-5,8-cal. Nem mellesleg az újabb változat üzemanyagtartálya három literrel kisebb, így hatótávja összességében 80-90 kilométerrel szerényebb
2008: Immáron elérhető az ABS-es változat is2010: Az új elektronika révén spontánabb a gázreakció, s nyomatékosabbá válik a gép a fordulatszám-tartomány alsó harmadában

Injektor vagy karburátor?

Ha ragaszkodsz a karbis motorok spontán gázreakciójához, akkor a 2001 és 2006 között készített, első generációs Fazer lesz a tökéletes társad. Amennyiben fontosabb a príma futómű és a modern fékrendszer, akkor a legfeljebb 10-11 éves példányok között válogass, ugyanis a második kiadást már 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, felfordított KYB teleszkópokkal és 320 millis féktárcsákkal dobták piacra.

Nem mellesleg a második generáció tagjai közel tíz kilóval könnyebbek - melynek javáért a régi acél csővázat leváltó aluváz felel - , igaz, üzemanyagtartályuk is három literrel kisebb, s hatótávjuk nagyjából 80 kilométerrel szerényebb. Fontos különbség még, hogy a felfüggesztés sportosabb, de a rugóút szerényebb: elöl 12, hátul 5 milliméterrel csökkent a fejlesztés során. Egyértelmű hát, hogy minden tekintetben jobb, kifinomultabb a 2006 utáni változat, s nagyjából másfélszeresébe kerül, mint a legolcsóbb, 2001-es modell - az árak jellemzően 3000-3500 eurótól indulnak.

hasznaltmotor-yamaha-fazer-1000-15515
A 2006 utáni példányok üzemanyag-ellátásáról már nem a 37 millis torokátmérőjű Mikuni karbik felelnek - az R1 üzemanyag-befecskendező rendszerét örökölte az új Fazer. Lecserélték a kimondottan harapós hátsó féket is, közel két centivel kisebb átmérőjű tárcsa és kettő- helyett egydugattyús nyereg került a motorra

Mi baj lehet?

Csak elvétve találni olyan hibát, mely nem a gondatlan tulajdonosok számlájára írható. Az első széria karburátorai - hosszú állás után - megviccelhetik az embert, a zselészerű anyaggá kocsonyásodó benzin miatt tavasszal komoly procedúra a Fazerek indítása. Ezt őszi adalékolással vagy az üzemanyag leengedésével előzheted meg. Mint megannyi idős Yamahánál, a szívócsonkok hajlamosak kirepedezni, amitől falsot szív a motor, erőtlen lesz és nehezen indul. Gyakran előfordul az is, hogy a lusta gazdák húzzák-halasztják a legkésőbb negyvenezrenként kötelező szelepállítást, mivel ez nagy munka - egyebek mellett a hűtőradiátort is muszáj leszerelni hozzá, ezért eladás előtt már nem szívesen bajlódnak vele vagy költenek rá. Bár nem típushiba, inkább jellemző, hogy a 2006 előtt Fazereknek túlságosan puha a felfüggesztése, az utassal, csomagokkal túrázók ezen progresszív rugók beszerzésével és egy felújított hátsó rugóstaggal segíthetnek. Végül pedig az EXUP-szelep érdemel szót: ha az alsó vagy a felső fordulatszám-tartományban erőtlen a motor, érdemes ránézni, hogy nincs-e beragadva, elkokszolódva az alkatrész, esetleg az elhanyagolt bowden miatt nem működik tökéletesen.

hasznaltmotor-yamaha-fazer-1000-15516
- Építsünk egy olyan motort, amivel a kacskaringós és nem éppen tükörsima utakon simán elkaphatsz egy R1-et! Mindezt persze lazán, fejedelmi kényelemben és mosolyogva! - adta ki a parancsot Naoki Segawa, a Yamaha mérnöke 2000-ben, s elképzelése nyomán egy évvel később megszületett az első FZS1000 Fazer

Lám, ezek nem nagy dolgok, s ha rendben vannak, akkor a szó legjobb értelmében vett mindenest kapsz a pénzedért. Éppen annyira sportos, hogy gázadásra azonnali vigyort csaljon az arcodra, ugyanakkor kényelmes is, hogy ne legyen válóok a hátsó ülésen töltött hét vagy hétvége. Egyszóval bátran ajánlható, de erre különösen igaz: ne csak a gépet, a gazdáját is alaposan nézd meg, mert az ő precízségén, gondosságán múlik, hogy az újkorában igencsak virgonc motor milyen állapotban kerül hozzád.

hasznaltmotor-yamaha-fazer-1000-15534
Jutányos vétel - ezt a szinte makulátlan Fazert 880 ezerért vásárolta tulajdonosa idén tavasszal, és azóta már gond nélkül bejárta vele a környező országokat

Műszaki adatok – Yamaha FZS1000 Fazer (2005)/FZ1 (2009)

Összlökettérfogat: 998 cm3

Motorkonstrukció: soros, négyhengeres, folyadékhűtésű, hengerenként öt szeleppel

Üzemanyag ellátás: Mikuni karburátor/Mikuni elektronikus befecskendezés

Teljesítmény: 143 LE/10 000 ford./perc/150 LE/11 000 ford./perc

Forgatónyomaték: 106 Nm/7500 ford./perc/106 Nm/8000 ford./perc

Gumiméret elöl: 120/70 ZR17

Gumiméret hátul: 180/55 ZR17/190/50 ZR17

Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok/43 mm-es csúszószár-átmérőjű KYB USD-teleszkópok

Hátsó felfüggesztés: központi rugóstag

Fékrendszer elöl: 298 mm-es tárcsák négydugattyús féknyergekkel/320 mm-es tárcsák négydugattyús féknyergekkel

Fékrendszer hátul: 267 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel/245 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel

Üzemanyagtartály térfogata: 21 L/18 L

Ülésmagasság: 820 mm/815 mm

Menetkész tömeg: 230 kg/226 kg (ABS)