· Képek: Honda Motorcycles és a szerző · 2019. július 21. 50

Teszt: Honda CRF450L

Hihetetlen, de legális

Szeretnél egy versenymotorral ingázni? Látszólag értelmetlen kérdés, de a CRF-teszt után másra sem vágyom, csak hogy minden reggel a 450-es nyers zakatolása kísérjen munkába.
Itthon elsőként, ráadásul egy egész héten át faggathattam a HRC-technikára épült, szelídített 450-est, ami nem a szó hétköznapi értelmében vett közúti motor, sokkal inkább egy célszerszám. Pont annyival visszafogottabb a versenyváltozatnál, hogy megkaphassa a rendszámot, és ne utánfutóval kelljen kivinni terepre. Tehát az már első ránézésre látszik, hogy ez nem afféle „divatenduró”, és a CRF krosszpályán sem jön zavarba, de vajon hogy teljesít közúton?

Elírták a teljesítményt?

Ha beütjük a keresőbe, hogy Honda CRF450L, a találatok többsége a teljesítményről szól, ugyanis a többség hitetlenkedve áll az adat előtt: 25 lóerő. Valóban, a 32 ezer kilométerenként esedékes nagyszerviznek és az EU-s jóváhagyásnak ára van, jelen esetben a ménes fele-kétharmada esett áldozatul a mészárlásnak.
{{articleGallery[22645].caption}}
Tegyük hozzá gyorsan, hogy nem a japán szakemberek „nagyolták el” a munkát, ők mindent megtettek a versenyblokk átalakítása során, hogy erős, élvezetes motor szülessen. Kezdésként beépítettek két oxigénszenzort (ti. lambdaszonda), 13,5-ről 12,0:1-re csökkentették a sűrítési viszonyt, növelték a főtengely tömegét, valamint áttervezték a teljes kipufogórendszert, hogy kellően halk és környezetbarát legyen, s megfeleljen az egyre szigorúbb előírásoknak. Emellett módosítottak a szelepnyitási időn, ezáltal barátságosabbá vált a 449 köbcentis, Unicam-vezérlésű egyhengeres teljesítményleadása.
{{articleGallery[22644].caption}}
Majd jöttek az EU-s döntéshozók, akik szerint a motorok kipufogógáza felel minden rosszért a világon, és az Euro 4-5 normákkal sikeresen gúzsba kötötték a mérnökök kezét. Ezért lett végül 25 lovas - a tengerentúlon egyébként 38 lóerővel forgalomba kerülő - CRF450L, ami azért így is fürge, hiszen menetkészen is csak 120-130 kilót nyom. Városi motorozásra és földutakra szűken, de elég a 25 lóerő, elvégre szépen kiló a lámpáktól és simán kerékre vehető, ugyanakkor autópályán is elboldogulsz vele, mert csak 140 körül szakad vége a gyorsulásnak.
{{articleGallery[22651].caption}}
Már-már gyanús a 140-es végsebesség, márpedig tényleg tudja a visszafojtott 450-es, s ez – részben – annak köszönhető, hogy hatfokozatúra cserélték a versenygép ötös váltóját. S ha már a váltó szóba került, itt álljunk is meg, mert nem akármilyen szerkezettel van dolgunk. Párját ritkítóan pontos, halk és könnyen kezelhető, kuplung nélkül is vajpuhán jár fel és le, elég csak éppen belelegyezni gázzal. Mindez azonban eltörpül amellett, amit a CRF450L váza és felfüggesztése tud.

Terepen verhetetlen

A Honda CRF450L minden porcikájáról süt, hogy HRC-fejlesztésről van szó, de azért a villahídra felbiggyesztettek egy matricát is, hogy folyamatosan emlékeztesse erre a pilótát. Elég csak rápillantani a kecses, mérnöki műremeknek beillő vázra, amely egy az egyben a 2016-os CRF450R-ből érkezett. Csupán a módosított váltó miatt szélesítettek a hídváz alsó részén, sőt a segédváz megegyezik a versenymotoréval, mindössze a lámpa és a kipufogódob rögzítési pontjait hegesztették rá.
{{articleGallery[22653].caption}}
Lenyűgöző, ahogy a 49 millis csúszószár-átmérőjű Showa villa elnyeli az úthibákat, legyen szó nagyobb kátyúról az aszfalton vagy földutakon felbukkanó akadályokról. Több mint harminc centi a szabad hasmagasság, tehát jöhet magas padka vagy kidőlt fa, a CRF lazán „átlépi”, bár ez szinte magától értetődő egy ilyen motornál. Az viszont kevésbé, hogy végre az alacsonyabb termetűek is élvezhetik az önfeledt terepezést, ugyanis 940 millis (!) ülésmagasság ide vagy oda, a Honda endurója olyan keskeny, hogy 170 centis testmagassággal már simán talajt ér róla az ember.
{{articleGallery[22649].caption}}
Ez tehát a Honda valódi ütőkártyája, hogy teljes értékű enduró, egyben mindennapi használatra is alkalmas motor. Ezért is kapta a CRF450L, azaz „legal” nevet, arra utalva, hogy ezzel városban, azon túl és terepen is szabadon közlekedhetsz. Persze a szabadon ez esetben annyit tesz, hogy a lehető legkevesebb kompromisszummal.
{{articleGallery[22652].caption}}
Például a nyereg alig egy arasznyi széles, tehát egyáltalán nem gátol terepen előre-hátra mozgás közben, viszont kifejezetten kemény tömésű, ezért fél óra – városi – cirkálás után önkéntelenül is feláll az ember a motoron. Nem árt figyelni az üzemanyagra sem, mert ugyan nagyobb, 7,6 literes tankot szereltek fel a 450R 6,3-as titán üzemanyagtartálya helyett, de nagyjából száz kilométer után így is felvillan a minimalista stílusú műszeren a narancssárga benzinkút-ikon. Ekkor még két liter benzin van benne, azaz kíméletesen hajtva negyven-ötven kilométerre juthatsz el vele.
{{articleGallery[22655].caption}}
Tulajdonképpen nem az a csodálatos a CRF450L-ben, hogy milyen lenyűgözően magabiztos terepen, hanem hogy milyen jól viselkedik a karakterétől idegen környezetben, városban és országúton. Egy viszonylag szerény szervizigényű, mégis teljes értékű közúti és terepmotor, ami előtt tényleg nincs akadály. Valószínűleg az ára miatt nem lett népszerűbb, ugyanis megjelenésekor közel 3,4 millió forintot kértek érte, s akkor már elgondolkozik az ember, hogy inkább vegyen 2,8-ért egy erősebb CRF250R-t vagy RX-et, a maradékból pedig egy robogót, hogy városban és terepen is motorozhasson.
{{articleGallery[22654].caption}}
Ám most, hogy a friss brossúra szerint vagy félmilliót lecsíptek a CRF450L árából – és ezzel talán nálunk a legolcsóbb Európában -, már kifejezetten jutányos vétel. Hiszen valódi HRC-technikát kapsz egy komolyabb nagyrobogó áráért, amivel évszaktól és útburkolattól függetlenül közlekedhetsz, és nem célpontot, csupán irányt kell választanod, ha motorozni indulsz.

Műszaki adatok – Honda CRF450L

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, egyhengeres
Összlökettérfogat (cm3): 449
Hengerek/szelepek száma: 1/4
Furat x löket (mm): 96/62,1
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 18/25/7500
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 32/3500
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc

Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható Showa teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstaghoz kapcsolódó Pro-link himbarendszer és zajcsillapító poliuretánnal töltött alumínium lengővilla
Gumiméret elöl/hátul: 80/100 R21/120/80 R18
Fékrendszer elöl: 260 milliméteres átmérőjű hullámos tárcsa hagyományos rögzítésű, kétdugattyús féknyereggel
Fékrendszer hátul: 240 mm-es átmérőjű hullámos tárcsa egydugattyús féknyereggel

Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1500
Ülésmagasság (mm): 940
Üzemanyagtartály térfogata (l): 7,6
Szabad hasmagasság: 315 mm
Menetkész tömeg (kg): 130,8

Vételár: 2 999 000 Ft