· Képek: Kutrik Zsombor és a szerző · 2017. augusztus 9. 6

Bemutató: MZ250, Kunmadaras bajnoka

A leggyorsabb veterán - II. rész

Hogy lehet negyven perc alvással teljesíteni egy 24 órás versenyt? Miként zajlik napjainkban a jövő versenyzőinek felkutatása és képzése? Hogy válhat valaki profi motorszerelővé? Mindez kiderül az MZ-ről szóló bemutató második részéből.
Ugyan tíz hónapig épült a motor, és mint az kiderült, szinte minden porcikájában egyedi lett, beleértve a teljes elektromos rendszert és a hajtásláncot, önmagában ez kevés a diadalhoz. A négy belevaló pilóta nélkül nem sikerülhetett volna a bámulatos, 544 körös, azaz 2150 kilométeres eredmény...
{{articleGallery[14810].caption}}

Leggyengébb láncszem? Maga az ember!

- Nem véletlenül illetik „megbízhatósági verseny” jelzővel az ilyen hosszú távú viadalokat, hiszen a motorok állóképessége és a depóban végzett munka egyértelműen fontosabb, mint maga a puszta tempó. Ha ez adott, akkor is ott az emberi tényező, a végtelen fáradtság, s ez mindent keresztülhúzhat - foglalta össze Zsombor a 18. veterán megbízhatósági futam legfontosabb ismérveit.
{{articleGallery[14808].caption}}

- Hogyan készültetek az egész napos száguldásra?
- Hogyan is készülhettünk volna - kérdez vissza -, mivel az utolsó az utolsó hetek hajnalig tartó szerelésekkel teltek, gyakorlatilag a MAMI-ban éltem. Reggel kezdés, éjjel 1-2 körül haza, rövid alvás, majd nyolctól ismét irány a műhely.
A csapattársaim mind MAMI Kupáznak, velük nem is lehetett gond, ellenben én idén csak egy megmérettetésen vettem részt, így nekem sajnos kimaradt a konkrét „felkészülés.”
{{articleGallery[14809].caption}}
A futamra is úgy érkeztem, hogy előtte még számtalan teendőm volt a motor és a csapat körül, kicsit aggódtam is, hogy a fáradtság nehogy rányomja a bélyegét a hétvégére. Jóllehet, a 24 óra alatt is talán csak negyven percet aludtam, de megérte, hiszen az eredmény önmagáért beszél...
{{articleGallery[14808].caption}}

Ütős csapat

Ha már szóba kerültek, érdemes név szerint is kiemelni az egység tagjait: elsőként a már említett Dézsi Viktor, aki 2014-ben csatlakozott a MAMI Kupa MZ kategóriájához, s a következő szezonban végig segítettem neki tapasztalataimmal, sőt ütőképes motort is csináltunk neki. 2015-ben második lett összesítésben, míg tavaly hozzá került a bajnoki cím, amit idén is szeretne megvédeni.
{{articleGallery[14815].caption}}
Szilágyi Zoltán, az ős MZ-s a csapat következő oszlopos tagja. A kilencvenes évek többszörös bajnokáról van szó, aki nem csak MZ-vel villámgyors, 400-ban, 600-ban, Supermotóban is letette már a névjegyét. Krizsány Gábor szintén többszörös MZ Kupa-bajnok, a kilencvenes években számos trófeát begyűjtött, és szó szerint az ország leggyorsabbja volt, majd - sok év kihagyás után - tavaly újra csatlakozott az MZ Kupa mezőnyéhez, és tisztán látszik, hogy tempója mit sem kopott az évek alatt! Jómagam, Kutrik Zsombor, 1998 óta szinte az összes MZ-futamon részt vettem, 2005, 2007, 2011 és 2014 bajnokaként bátran mondhatom, hogy szívem csücske az MZ-zés.

A MAMI nélkül nem sikerült volna!

- Manapság nehéz helyzetben vannak a magánkézben működő oktatási intézmények, ennek dacára a MAMI tanárai, dolgozói nem adják fel, sőt büszkén mondhatom, hogy fejlődünk! Ebben nagy szerepe van, hogy rengeteg támogatást kapunk a szakmától, mivel a hazai szereplők elismerik a nálunk folyó munkát. Motorkerékpár-importőrökkel, márkaszervizekkel, egyetemekkel, csapatokkal dolgozunk együtt, illetve már nyolcadik éve jelen vagyunk a hazai sportéletben a MAMI Kupa révén - meséli Zsombor.
{{articleGallery[14811].caption}}
Ezek szép eredmények, de nem dőlünk hátra: szeretnénk komolyabb részt vállalni a gyorsasági-motorsport utánpótlás-nevelésében, képzésében. Ebben például éppen Talmácsi Gáborral próbálunk közösen véghez vinni valami előremutató dolgot, hogy még több magyar fiatal juthasson el nemzetközi versenysorozatokba. Sajnos mostanság igencsak szervezetlen a jövő pilótáinak képzése, menedzselése, főként más, jobban „felkapott” sportágakhoz viszonyítva. Szívesen fogadnánk állami segítséget a munkához, de ha magunkra maradunk a feladattal, akkor sem adjuk fel, megcsináljuk! Emellett sokat dolgozunk egy egyetemi szintű képzési rendszeren, ennek keretében - a Győri Széchenyi István Egyetemmel együttműködve - szeretnénk indítani egy versenymérnök-képzést. Tervünk egy teljesen egyedi, innovatív oktatási rendszer, ami nem helyhez kötött, legalább is nem annyira, mint napjainkban...
{{articleGallery[14820].caption}}
Ha pedig valaki szeretne motorszerelő lenni, és kellő elhivatottságot, alázatot érez a szakma iránt, jelentkezzen bátran! Lehet, nagyképűnek tűnhet, mégis bátran állítom: nálunk, a MAMI-ban egyszerűen minden rendelkezésre áll, ami jelenleg professzionális szakmai képzéshez szükséges. Szerszámok, műszerek, gyári célszerszámok garmadája található műhelyeinkben, és - egyedülálló módon - folyamatosan bővül az eszközállományunk! Nem másodkézből megszerzett, elavult holmikról van szó, hanem korszerű, ma is használatos eszközökről, melyek hozzájárulnak tanulóink fejlődéshez.
{{articleGallery[14812].caption}}
Tartjuk a lépést a friss technikával, tanár kollégáim nemcsak oktatásban, hanem a motorok javításában is aktívak, ami azt jelenti, hogy a suli műhelyében folyamatos munka zajlik. Félreértés ne essék: nem harmincéves JAWA-k állnak szétszedve a padokon, helyette élesben követhető az olyan modern gépek szervizelése, mint például egy RMZ450 vagy egy CBR1000RR. Ráadásul még szakmai előképzettség sem szükséges ahhoz, hogy valaki nálunk tanuljon - nem hátrány, ha rendelkezik vele, de volt olyan nebuló, aki informatikusnak készült a MAMI-s évei előtt, és kitűnő eredménnyel végzett nálunk! Szóval hajrá, ha érdekelnek a motorok, és szeretnéd kitanulni a szakma csínját-bínját, tárt karokkal várunk a MAMI-ban!