Parádés számokat láthattunk a tavalyi baleseti statisztikában, elvégre rég volt ilyen kevés okozott motorbaleset és ütközés miatt elhunyt motoros Magyarországon, mint 2020-ban. A szkeptikusok erre csípőből rávágják, hogy „persze, mer' a karantén”, de a benzinkutak forgalma nem erre utal. Tavaly csak 6-7 százalékkal esett vissza az üzemanyag-fogyasztás Magyarországon, viszont a balesetek száma ennek sokszorosával, 15-20%-kal csökkent, vagyis nem a megtett kilométerek száma az elsődleges ok.

Feltűnően sok motorbaleset történt júniusban

– Öt motorkerékpáros vesztette az életét a múlt héten közúti közlekedési balesetben, s közülük ketten voltak vétlenek – írják az ORFK honlapján, hozzátéve,

hogy a tragikus kimenetelű balesetek áldozatainak több mint fele (!) motoros volt az elmúlt hét napban.

Ahogy egyre nő a forgalom, úgy szaporodnak az ütközések is, és az ORFK beszámolója szerint napjainkban már hetente 1300-1400 esethez riasztják a rendőröket. Ráadásul a személyi sérülés nélküli autós koccanások nem is szerepelnek ebben, hiszen az ilyen esetekhez nem feltétlenül hívnak helyszínelőket. Hogy segítséget nyújtsanak a sofőröknek, a zsaruk öt pontba gyűjtötték össze, hogy miért nő ilyen meredeken a balesetek száma a nyári hónapokban, illetve azt is, hogy mire ügyeljünk ilyenkor autósként, illetve motorosként.

motor-baleset-statisztika-2021-junius
Noha idén már összetettebb, hasznosabb tudást nyújt a jogsiszerzéskor betanult rutinpálya, minden motorosnak melegen ajánljuk, hogy pályanapokon vagy vezetéstechnikai tréningeken fejlessze magát. Ezzel duplán nyer, hiszen jobb, magabiztosabb vezetővé válik, nagyobb biztonságban lesz, arról nem beszélve, hogy sokkal jobban élvezi majd a motorozást

Először is kánikulában jelentősen nőhet a reakcióidő, ráadásul a bágyadt vezető gyakran nem tudatosan, hanem kapkodva, ösztönösen reagál, ezért ilyenkor különösen fontos, hogy a figyelmetlen sofőrök helyett is figyelj magadra. Ha ez nem lenne elég, a forróság kiszámíthatatlanná, lobbanékonnyá teszi az embereket, vagyis a nyári napokon hamarabb „elszakad a cérna”. Légy hát türelmes, mert az erőszak – az utakon is – erőszakot szül, mint a lenti videón is:

Egy átlagos napon talán nem fajult volna el ennyire a helyzet, de kánikulában, kígyózó sorokban várakozva hamarabb „felmegy a pumpa.” Az eset másik tanulsága: ha nem tudsz bunyózni, akkor ne is akarj, mert ez lesz a vége...

Hozzátették, hogy a kiszáradás különösen a motorosokat, bringásokat veszélyezteti, nem véletlenül írtunk róla korábban részletesen – a dehidratáció hatásairól és megelőzéséről itt olvashatsz bővebben. Mi több, tömegével jelennek meg a gyalogosok, bringások, rolleresek az utakon, akik gyakran semmilyen KRESZ-képzésen nem vettek részt, vagyis érdemes arra készülnöd, hogy néhányan ösztönösen és nem a szabályok szerint közlekednek majd. Végül pedig – és ez már kifejezetten nekünk, motorosoknak szól – nyáron sem szabad ellazáskodni a beöltözést. A sérülések kockázata miatt ugyanúgy csak zárt ruhában lehetsz biztonságban, mint tavasszal vagy ősszel, érdemes hát beruházni egy hálós vagy más, remekül szellőző nyári szettre. Így kánikulában se okozhat meglepetést – és fájó emléket – egy-egy felpattanó kő, illetve védve leszel a leégés, valamint az esésekből származó sérülések ellen is.