Korábban többféle GPS- és GSM-alapú nyomkövetőt teszteltem már saját autóimban, motorjaimban, de egyikre sem mondhattam azt, hogy tökéletes. A motorkerékpárok apró, 8-10 Ah-s akksijára kötött eszközök olyan gyorsan merítették le a telepet, mintha arról bikáztak volna be egy Boss Hosst, ezért többször előfordult, hogy nyáron 10-15 nap állás után már hiába nyomtam az indítógombot. Rendben, ez is egyfajta „lopásgátló”, hiszen áram nélkül nem lehet elindítani a vasat, de jobban szerettem volna, ha helyettem inkább a tolvajok dolgát nehezíti meg a riasztó...

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
Olyan apró, hogy tenyérben – vagy a nyereg alatt, az elsősegélycsomag mellett is – elfér a NaBi, melynek dobozában egy tartalék elemet is találunk, így legalább két évig biztosított az áramellátása

Ekkor váltottam saját akkumulátoros riasztókra, azok viszont olyan nagyok és nehezek voltak, hogy kizárólag az autókban fértek el, mert a ZZR nyerge alá a bankkártya is csak lapjával csúsztatható be. Lássuk be, a legtöbb motorban nincs hely a közel húszdekás, 10-15 centis doboznak, ami az elavult 2G- és 3G-kapcsolat miatt ráadásul csak úgy zabálja az áramot – általában egy-két hónap után muszáj tölteni, különben kikapcsol. Szükség volt hát egy készülékre, ami egyesíti a jármű elektromos hálózatára kötött, illetve önálló áramforrásról működő változatok erényeit és csak egy-két évente szorul karbantartásra.

Egy évig üzemel saját akkumulátoráról a NaBi

Miként olvashattatok róla, nemrég megérkezett a hazai fejlesztésű NaBi, és bevallom, voltak kételyeim, hogy valóban kibírja-e a telep a forgalmazó által ígért egy évet, hiszen olyan apró a készülék, hogy simán elfér a tenyeremben. Persze gyorsan kiderült, hogy kisméretű telep ide vagy oda, az egyéves üzemidő inkább pesszimista, mintsem túlzó jóslat, ugyanis másfél hónap után 94%-os töltöttséget mutatott az eszköz ingyenes és kifejezetten felhasználóbarát alkalmazása.

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
Szinte elveszik a robogó dobozában a feltűnően hosszú üzemidejű, 4G- és 5G-kommunikációra képes NaBi. Ez lényeges különbség a vetélytársakkal szemben, hiszen így lényegesen csekélyebb energiaigényű, mint a régebbi, 3G-kapcsolattal működő készülékek

A nagy kapacitású, saját akkumulátor már csak azért is komoly előny a vetélytársakkal szemben, mert ezúttal nincs szükség szakemberre a bekötéshez. Nem kell kábelt blankolni és Can-Busos motorokon azon agyalni, hogy vajon megbolondul-e az elektromos rendszer, hisz'

csupán annyi a teendőd, hogy kiválasztasz egy eldugott helyet a motorban, autóban vagy más járműben, a dobozban található pánttal rögzíted a nyomkövetőt, és meg is vagy.

Ezzel máris kész, de tegyük hozzá, a tökéletes eredményhez érdemes pontosan beállítani az alkalmazásban, hogy mire és miként használjuk, de ez sem tart tovább öt percnél, és utána legalább egy évre el is felejthetjük.

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
A NaBi applikációjában – több fontos adat mellett – láthatod a megtett utat is. Ez kimondottan hasznos lehet például autó-, motor- vagy bringakölcsönzők üzemeltetőinek, mivel távolról is követhetik, hogy mennyit mentek és merre jártak a bérlők

Elsőként természetesen motorban tettük próbára, és a már említett ZZR szinte nem létező nyereg alatti csomagtere miatt azt gondoltuk, sokáig tart majd megtalálni a helyet a nagyjából 5 x 7 centis készüléknek. Kérdéses, hogy tudatos volt-e a tervezők részéről vagy csak véletlen, de a NaBi éppen olyan hosszú, mint a motor szerszámtárolója, így az elsősegélycsomag mellett lazán elfért, és egy perc múlva már indulhattunk is. Még gyorsan felraktam a fotóscuccokkal teli oldaldobozt, s ahogy a koffer pár millimétert mozdított a motoron, a telóm rögtön jelzett is, hogy valaki piszkálja a jó öreg Kawát. Persze az értesítések is beállíthatóak, hogy milyen formában érkezzenek, ha valakit zavar, hogy elindulás után egy kis ikon bukkan fel a telefon értesítési mezőjében.

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
Külön jelzés figyelmeztet a motor eldőlésére, kisebb mozdításaira és arra is, ha valaki megpróbálja ellopni éppen. Nagy előnye a hagyományos riasztókkal szemben, hogy azután is tudod, hol rejtegetik a vasat, miután meglovasították...

Nagyjából egy-két óra motorozás után visszatértünk, megnéztük a mobilalkalmazásban az adatokat, melyekből nemcsak az derült ki, hogy mikor merre jártunk és mi történt a géppel, hanem az is, hogy hol fékeztünk vagy gyorsítottunk a legnagyobbat.

Mozgatás, eldőlés és lopás esetén is riaszt a hazai fejlesztésű nyomkövető

Természetesen autóban is ugyanezt az adathalmazt látjuk, sőt négykeréken hasznos lehet, hogy a hőmérsékletet is mutatja az eszköz. A mi furgonunk is kint maradt a parkolóban az egyik legmelegebb napon, és az alkalmazás figyelmeztetett, hogy lassan leolvad a műszerfal a hatvanfokos (!) forróságban...

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
Ha fuvarozással vagy járműkölcsönzéssel foglalkozol és szeretnéd figyelemmel kísérni, hogy a sofőrök mit művelnek a gépekkel, akkor a NaBi-t neked találták ki. Ráadásul a készülék – mint láthatod a térképen – az EU-s országok többségében is működik, így a külföldön futó teher- és bérautókban, valamint motorokban is jó szolgálatot tehet

Ezen felbuzdulva további járműveket kerestünk, élen a nagy teljesítményű rollerekkel, hiszen ezekben több szempontból is hasznos a beépített jeladó. Egyrészt értesülünk róla, ha a vezérlő vagy az akksi túlforrósodik, esetleg készül kigyulladni – mert sajnos előfordulhat –, másrészt ezek könnyű, nehezen lezárható és drága gépek, azaz ideális célpontok a tolvajoknak.

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
Csónakok vagy akár csónakmotorok „testőreként” is bevált a NaBi, hiszen ha véletlenül elszabadul a ladik, esetleg tolvajok próbálják meg ellopni, akkor is pontosan látod, hogy hol van éppen

Gyakorlatilag nincs a rollereken olyan rész, ahová el lehetne rejteni a nagyméretű, saját áramforrású riasztókat, 48 vagy 60 voltos akksijukra esélytelen rákötni a 12 V-os készülékeket, így a kisméretű NaBi az ideális megoldás, ha biztonságban akarod tudni a járgányt. Több szervizt megkérdeztünk, és rendre azt mondták, hogy biztosan nem fér el egy közel nyolc centi magas tárgy a „taposó” alatt, ám ez kicsit sem tántorított el minket és tesztünk végül megcáfolta őket. Az általunk használt, 60 V-os akksival felszerelt masinába olyan szépen illeszkedett a NaBi, mintha kimondottan ilyen célra tervezték volna:

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
A nagy teljesítményű roller akksija mellé éppen befér állítva a 75 mm magas nyomkövető. Mivel a könnyű, de nagy értékű járgányok viszonylag egyszerűen ellophatóak, különösen fontos, hogy minél hatékonyabb lopásgátlóval védjék őket

Emellett a hajósok, munkagépesek is jó hasznát vehetik, hiszen alkalmas üzemóramérésre, így követhető, hogy mikor esedékes a következő szerviz. Persze az is fontos erénye – mesélték a fejlesztők –, hogy a beépített szerkezet gyorsan lebuktatta az alkalmazottakat, ha feltűnően sok üzemanyag hiányzott a csupán napi egy-két órát üzemelt gép tankjából...

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
Napi bontásban láthatjuk, hány órát üzemelt a jármű vagy a gép, sőt a karbantartásokat is rögzíthetjük a rendszerben

Mennyibe kerül a GPS-alapú nyomkövetés havidíja?

Más szolgáltatások áraival összevetve nagy előny, hogy csomagban vásárolva a NaBi használata két évig ingyenes és utána is csak évi bruttó 12 900 Ft-ba kerül a szolgáltatás, ráadásul ebben már a SIM-kártya előfizetési díja is benne van.

nabi-gsm-gps-nyomkoveto-es-riaszto-teszt
Ha nem szeretnénk, hogy minden induláskor riasszon a készülék, az alkalmazásban beállíthatunk egy „virtuális kerítést”, így csak akkor jelez, ha kihajtanak a járművel az adott területről 

Havi egy ezresért tehát biztonságban tudhatod az autód, motorod, ami igazán nem nagy beruházás, hogy tudd, minden rendben van a géppel.