· 2021. január 16. 48

Egyre több országban vezetik be a B125-öt

Átülnél motorra?

Ha B-vel is lehet 125-öst vezetni, rögtön tízezrek váltanak kétkerékre, de csak néhány európai országban elérhető ez a lehetőség. Szerinted jó ötlet vizsga nélkül motorra ültetni a sofőröket?
Itthon is megkönnyítik az autóból motorra váltást, igaz, sokakat elriaszt, hogy a hatórás képzés végén kötelező vizsgázni is. Ráadásul kifejezetten magas, 87%-os eredményre van szükség az 55 kérdéses tesztben, hogy megkapják az új jogsit, tehát a bukás és a kudarcélmény esélye nem elhanyagolható.

Hol vezethetsz B-vel 125-öst?

A legutolsó csatlakozó állam, Németország szakértői úgy döntöttek, 2020-tól nem kötik vizsgához az autóvezetők motorra ülését, viszont egy 9 x 90 perces tanfolyamot muszáj elvégezni a legalább 25 éves sofőröknek, mielőtt robogóra pattannak.
nemet-es-lengyelorszag-is-b125-ot-vezet-be-28659
Néhány államban csak tanfolyamra, máshol vizsgára is kötelezik a sofőröket, mielőtt 125-ös robogót vezethetnek
Ausztriában ötéves rutinnal, hatórás tréning után válthatsz 125-ösre, míg Belgiumban képzésre sincs szükség, viszont csak az 1988 előtti jogsikkal vezethetőek az A1-esek. Luxemburgban is hasonló a helyzet, ott a '77 előtti vezetői engedélyekbe jegyzik be a motoros kiegészítést.
nemet-es-lengyelorszag-is-b125-ot-vezet-be-28646
Kilóg a sorból Lengyel- és Olaszország, ahol csak B-s jogsira van szükséged, ha motoroznál
Franciaországban a 2013 előtt szerzett B-s jogsik alkalmasak motorvezetésre, de kell hozzá ötéves, igazolható autós rutin vagy hétórás motoros képzés is. Ezzel szemben a lengyel „módi” a leglazább az egykori keleti blokkban: ha legalább három éve van B-s jogsid, akkor bármilyen A1-es motort hajthatsz – aligha lehetne ennél egyszerűbb. Olaszországban is úgy működik, mint a lengyeleknél, azaz minden sofőrnek lehet A1-es motorja, nincs szüksége hozzá oktatásra vagy vizsgára.
nemet-es-lengyelorszag-is-b125-ot-vezet-be-28649
Abban egységes az EU-s szabályozás, hogy a legfeljebb 15 lóerős és 0,1 kW/kg teljesítmény/tömeg arányú motorok vezethetőek B-vel
Magyarországon tehát egyelőre képzéshez és vizsgához kötött az autóvezetők motoros jogsiszerzése, de ki tudja: talán a német és lengyel példa itt is gyökeret ver, ami új lendületet adhat az egyébként is egyre szebben teljesítő motorpiacnak.