Egy-két nemzedékkel korábban még természetes volt, hogy a kezdők 50 köbcentis Apriliák, Hondák vagy Simsonok nyergében tették meg első métereiket. A segédmotorok hozzátartoztak a szamárlétrához, ám a környezetvédelmi szabályok és az egyre könnyebben elérhető 125-ösök szépen lassan háttérbe szorították a kategóriát.
A visszaesés mértékére jellemző, hogy a legnagyobb gyártó, a Honda negyven éve még hárommillió 50-est adott el évente, ezzel szemben idén nyáron beszünteti a benzines segédmotorok forgalmazását.
Aki újonnan szeretne prémium minőségű és felszereltségű AM-es robogót, jobbára az elektromosok között válogathat, bár ez nem is annyira kényszer, hiszen a villanyos apróságok ma már fürgébbek és sokoldalúbbak a belső égésű kihívóknál.
NIU NQiX 150 – teljes értékű megoldás 50 km/óra alatt
Annyit előre elárulhatok, hogy az új NIU egyetlen gyenge pontja az európai jogi környezet, mely néhány évtizeddel a technikai fejlődés mögött kullog. Már az is szörnyen hangzik, hogy a városban 60-70-nel suhanó kocsik között 45-tel evickélj, de a hazai KRESZ ennél is szigorúbb:
itthon legfeljebb 40-nel mehetnek a tárcsafékes, ABS-es robogók, de a patkófékes bicajoknak 50 a megengedett. Ez is remekül mutatja, milyen égetően nagy szükség van az új KRESZ-re...
Tehát a NIU egyetlen „bűne”, hogy megfelel az összes szabálynak. Hogy megkapja földrészünkön az AM-es besorolást, 50 km/órás sebességnél automatikusan megálljt parancsol az elektronika, akárcsak a többi, valóban legális segédmotoron.

Persze ettől még nagyobb városokban is élhető, különösen, ha zsúfoltak az utak és sok a lámpás kereszteződés. Az NQiX ugyanis messze jobban gyorsul a benzines 50-eseknél, ami nem is csoda a 2,9 kW-os csúcsteljesítményt és a keréken mért, 150 Nm-es forgatónyomatékot ismerve. Igazán beszédes, és sejteti a NIU dinamikáját, hogy a modell másik változata (NQiX 300) hasonló teljesítménnyel 80 km/órás végsebességet ér el...

Tudom, csábító hogy rögtön rákeress: „NQiX 150 végsebességtiltás feloldása”, de ami az egyik oldalon hátrány, az a másikon előny. Így garantáltan szabályosan közlekedsz vele, azaz téged nem vegzálnak majd a mobil teljesítménymérő paddal, és teligázon, télies körülmények között is elérheted a gyárilag megadott, 60-70 km-es hatótávolságot, miként nekünk is sikerült ez a fogvacogtató, négy és kilenc fok közötti hidegben.

Az igazi többlet a hagyományos 50-esekkel szemben a NIU parádés felszereltsége. Az 5 colos, színes műszeregység egy utazómotoron is jól mutatna, különösen, hogy a vadonatúj, Link Crown forgókapcsoló révén számtalan új funkcióval bővült. Útvonalkövetés és -megjelenítés, hívásfogadás, zeneszámváltás, motorfék-szabályozás, üzemmódváltás – ezek mind egy másodperc alatt elérhetőek menet közben, hogy csak a legfontosabbakat említsem.

Szintén ennek köszönhető, hogy nincs szükség fizikai kulcsra, elég az NFC-kártyát hozzáérinteni, és már mehetsz is. A beépített GPS- és GSM-helymeghatározó mindig pontosan mutatja, hogy hol áll a NIU, és riaszt, ha valaki megpróbálja ellopni vagy akár csak megmozdítja. Ez tette lehetővé az OTA-frissítést is, melynek előnye, hogy nincs szükség szervizre, sem külső segítségre, hogy a gyár elvégezze a frissítést.

Lenyűgöző felszereltség egy AM-es robogón
Ráadásul ezzel messze nincs vége az alapáras felszereléseknek, mert nem kell fizetni a visszagurulásgátlóért (Auto-Hold), a kipörgésgátlóért (TCS) és az Ultra Boost üzemmódért sem, mely néhány másodpercre lehetővé teszi, hogy a névleges teljesítménynél többet sajtolj ki az agymotorból, ha például zsúfolt úton, a lámpától rajtolsz. Végül pedig itt a tolatófokozat „Assisted Reverse”, bár a mindössze 117 kilós saját tömegű robeszon erre viszonylag ritkán van szükség.

Mivel ez az alapja a nagyobb, 300-as és 500-as modellnek is, a helykínálat bőséges, de ez egyébként is várható volt a 193 centis teljes hosszt és a méretes nyerget látva. Ugyanakkor a nagymotoros hossz dacára a NIU meglepően karcsú, így városban a legkisebb résen is átfér – ahol van 70-80 centi szabad hely, ott nem lesz gond az előregurulással.

A NIU gazdag felszereltségű újdonsága 1 199 990 forintba kerül – vállalkozásoknak: nettó 944 874 Ft –, ami nem kevés pénz. Elvégre bő másfélmillióért már A1-es, kétszemélyes, kétszer gyorsabb modellek sorakoznak a NIU kínálatában, igaz, azokat – egyelőre – csak A1 vagy A1B jogsival lehet vezetni. Benzines kihívóból nem sok akad, a japán márkák nem forgalmaznak 50-eseket, az európai gyárak modelljei pedig rendre egymillió forint feletti árúak, de szerényebb felszereltségűek és gyorsulásúak, mint a NIU. Valószínűleg ezért is szorultak háttérbe az egykor oly népszerű ötvenesek, mert ebben a géposztályban már vonzóbbak az elektromosok, melyeknél tisztán városi használat mellett a 60-70 kilométeres hatótáv sem jelent kompromisszumot.

Műszaki adatok – NIU NQiX 150
Motor típusa: NIU elektromos agymotor
Csúcsteljesítmény: 2,9, névleges teljesítmény: 2,6 kW
Akkumulátor típusa, kapacitása: (72 V, 28 Ah)
Töltési idő: 3 óra
Hatótávolság: 60-70 km
Végsebesség: gyárilag megadott: 45 km/óra, mért: 50 km/óra

Fékrendszer: elöl 240 mm-es átmérőjű tárcsafék, hátul 200 mm-es átmérőjű tárcsafék. Alapáras ABS
Menetkész tömeg: 117 kg
Tengelytáv: 1350 mm
Hossz: 1930 mm
Abroncsméret elöl/hátul: 90/90-14/110/90-14

Ülésmagasság: 810 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység, ABS, sebességtartó automatika (tempomat), visszagurulás-gátló, kétcsatornás ABS, kipörgésgátló (TCS)
Forgalmazó: ADVESmoto