Az ORFK Kommunikációs Szolgálata ma sajtóközleményt adott ki a jelöletlen rendőrségi járművekből végzett ellenőrzések apropóján. Már az írás első mondatában leszögezik az első és legfontosabb célt, mely szerint a veszélyes, sőt akár az életveszélyes közlekedési jogsértések okozó sofőröket kívánják kiszűrni, amit ilyen módon hatékonyabban meg tudnak tenni. Mint fogalmaztak, valószínűleg mindenki találkozott már a forgalomban olyan autóssal, motorossal, aki mások elé - irányjelző nélkül - bevágva, a sávok között cikázva, fél kézzel mobiltelefont tartva, esetleg piros jelzésen áthajtva okozott balesetveszélyes szituációt. Sokakban ilyenkor felmerül, milyen jó lenne most egy rendőr, aki lesben áll, de nem lehet kiszúrni, és jól lefüleli a renitenseket. Igen ám, de a hagyományos, egyértelműen felismerhető rendőri jelzéssel ellátott gépjárművekkel a fent említett sofőröket aligha lehet hatékonyan elcsípni, hiszen amint meglátják az egyenruhásokat, hirtelen pedáns viselkedésre váltanak, persze csak addig, amíg a hatóság „szeme előtt” vannak. Ezért döntött úgy a rendőrség, hogy a balesetek megelőzése érdekében felváltva alkalmazzák az álló helyzetben megvalósított, valamint a menet közbeni méréseket, hátha ez fokozottabb visszatartó erőnek bizonyul majd.

A rendőrség az efféle kirívó szabálysértéseket igyekszik visszaszorítani az intézkedéssel

A közleményben kitértek arra a – legfőképp a közösségi médiában terjedő – állításra, mely szerint civil autókkal „tolják”, kényszerítik gyorshajtásra a vezetőket.

Rögzítünk, nem üldözünk

Mint írták, az egyenruhásoknak egyrészt nem fűződik érdekük a bírság kiszabásához, másrészt a menet közbeni mérésekre alkalmas gépkocsival egyébként sem szükséges a mért járművel azonos sebességgel, sőt még csak ugyanabban a sávban sem haladni, vagyis teljesen értelmetlen és hasztalan lenne a fent vázolt szituáció.

Néhány tanácsot is adtak annak kapcsán, ha valaki esetleg ténylegesen agresszív, a követési távolságot nem tartó sofőr próbál letolni. Javasolják, hogy a megengedett sebességet ekkor se lépjük túl, inkább húzódjunk át a másik sávba, amint ezt biztonságosan meg lehet tenni (a jobbra tartás egyébként is kötelező – a szerk.), továbbá ne próbáljuk indokolatlan lassítással megregulázni a másik jármű vezetőjét.

Egyébként ún. rendőri jelleget nélkülöző gépjárműveket a hatóság már korábban is használt közlekedésrendészeti ellenőrzés céljából. A múlt hónapban - a nem túl rózsás baleseti helyzetre tekintettel - szolgálatba állított civil autókat felújított és hitelesített FámaLaser készülékekkel szerelték fel.

rendorseg-civil-ellenorzes-meres-18188

Bosszankodás helyett érdemes szem előtt tartani, hogy az ellenőrzések értünk vannak, és nem ellenünk. Motorosként gondoljunk arra, milyen örömteli lenne, ha kevesebben lennének, akik mobilozás közben ránk húzzák a kormányt vagy kihajtanak elénk, mert „nem láttak”. Ha csak néhány közlekedő egy kicsit jobban odafigyel mindezekre, már megérte…
Az eszközök - a sebességtúllépésen túlmenően más - közlekedésbiztonságra veszélyes akciók rögzítésére is alkalmasak. Ilyen a záróvonal-átlépés, a piroson áthaladás, a szabálytalan sávváltás, a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megsértése, a vezetés közbeni mobiltelefonálás, valamint a busz- és leállósáv szabálytalan használata.