Kimondottan gyakran hallunk tőlünk több ezer kilométerre ellopott motorokról, melyeket végül a hazai zsaruk juttatnak vissza tulajdonosaikhoz. Ez abból fakad, hogy a határok nélküli Unióban zavartalanul vihetik át a masinákat egyik államból a másikba, viszont a schengeni határon rendre fennakad a lopott portéka, mivel 2007 óta Magyarországon is működik a Schengeni Információs Rendszer, röviden SIS. Ez egyébként nemcsak a körözött tárgyak, hanem személyek adatait is tartalmazza.

Brit KTM a magyar határon

Tegnap éppen Létavértesen szúrtak ki egy KTM-et a rendőrök. Noha a képek alapján nem volt könnyű hozzáférni a használtautók között, platón utazó géphez, az egyenruhások ellenőrizték az adatait, és rögtön kiderült, hogy a „motorlopások hazájában” az Egyesült Királyság körözik. Természetesen előállították a sofőrt, a meglovasított endurót pedig lefoglalták.

sis-rendszer-schengen-24378
Többféle csellel próbálkoznak az ügyeskedők: alaposan megpakolt furgonba, a megannyi holmi alá rejtik a gyakran szétszedett motorokat vagy egyszerűen felteszik a használtautók közé, hátha nem szúrják ki a zsaruk. Látva, hogy kifejezetten gyakran számolnak be a rendőrök elfogásokról, valószínűleg egyik módszer sem hatékony...

Persze az is előfordulhat, hogy tartozás vagy egyéb ok miatt tartóztatják fel a motort, amire szintén volt példa Magyarországon. Péter járgánya például hónapokig rostokolt lefoglalva, mire kiderült, hogy egyszerű adminisztrációs hibáról van szó, és visszakapta a motort. Azt tanácsoljuk, hogy ha rendszám nélküli járművet vásárolsz külföldön (pl. ATV-t, krosszmotort), akkor feltétlenül ellenőrizd, hogy szerepel-e a SIS-ben (Schengeni Információs Rendszer), nehogy hasonló csávába kerülj, mint Péter és Yamahája.