A retróhullám egyik kényszerű velejárója, hogy hirtelen felértékelődnek az egykor lesajnált, filléres veteránmotorok. Így történt ez a Simsonnal és a Schwalbéval is, melyek 15-20 éve még szeméttelepre kerültek, ma pedig egy elhanyagolt Csacsi is többet kóstál, mint a sokkal fiatalabb, japán robogók.

Egekben az árak, lopják a Simsonokat

Elég csak felcsapni az egyik legnagyobb európai használtmotoros oldalt, a Mobilét, és máris olyan összegek jönnek szembe, hogy kétszer megnézi az ember – tényleg ennyibe kerül?
sok-simsont-lopnak-magyarorszagon-29210
Az egyre magasabb ár is hozzájárulhatott, hogy ilyen sok NDK-s gépet loptak el
Félmillió forintért csak lepusztult, talán eredeti, de mindenképpen kopott fényezésű Schwalbék sorakoznak, a makulátlan, tízezer kilométernél kevesebbet futottak ára pedig a másfél milliós határt súrolja – elképesztő számok. Hiába néznék „sima” Simsont, az sem áll meg ezer euró alatt, pedig nem olyan régen még alkatrésznek is nehéz volt elpasszolni az elhanyagolt példányokat.
sok-simsont-lopnak-magyarorszagon-29214
A kétezres évek elején még 1600-1700 motort loptak el évente, ezzel szemben napjainkban pár száz darabra tehető ez a szám. A lenyúlt Apriliák példája mutatja, mennyire visszaszorultak a motorlopások: akkoriban sereghajtó volt az olasz márka évi 111 eltűnt motorral, ma pedig a harmadik leggyakrabban lenyúlt gép, holott mindössze húszat loptak el
Nem csoda, hogy a vevők mellett a tolvajok is felfigyeltek a típusra, és bár a motorlopások száma folyamatosan csökken, a Simsonok továbbra is kapósak. A Vezess osztotta meg, hogy már olyan sok Szimónak kél lába, hogy azzal beelőzi a körözési listán a prémium kategóriájú autókat, motorokat. Érdemes hát az ilyen apró, de egyre nagyobb értékű motorok védelmére is áldozni, és lakattal, masszív sodronnyal vagy egyszerű riasztóval óvni a gépeket.
Mennyi az annyi?
Szinte hihetetlen, de egy évtized alatt 95%-kal csökkent az autó- és motorlopások száma Magyarországon. 2012-ben még 6920 gépjármű eltűnését jelentették, 2019-ben 503-at loptak el, míg tavaly mindössze 346-ot – derült ki a rendőrség összesítéséből. Ez részben annak az eredménye, hogy a rendőrség 2014-ben létrehozott több új, kifejezetten autólopásra szakosodott egységet, ami hatékonynak bizonyult a lopások visszaszorításában.
Szóval csökkenő számok ide vagy oda, tavaly 55 Simsont lovasítottak meg, ami azt jelenti, hogy ez volt a negyedik (!) leggyakrabban ellopott jármű Magyarországon a Ford, a Suzuki és az Opel mögött. Hogy milyen nagy szám az 55, azt remekül mutatja, hogy Audiból, BMW-ből és Mercedesből összesen (!) nem loptak el annyit, mint Szimóból. A motorok lopási listáján egyébként a 31 darabos Yamaha követi a Simsont, míg az Aprilia lett harmadik kereken húsz darabbal.