Tagadhatatlan a török pilóták egyre komolyabb jelenléte a motoros világbajnokságokon. Az első jel Can Öncü filmbe illő győzelme volt a MotoGP-szezonzárón, amikor 2018-ban utcahosszal nyert Valenciában, holott szabadkártyával indult, és mindössze 15 éves volt...

Ezzel ő lett a legfiatalabb Moto3-győztes, ráadásul beugrópilótaként, azóta pedig a Superbike-vb Supersport géposztályában húzza a gázt, és pont tegnap szerezte meg újabb elsőségét, amivel már a tabella második helyén áll.

Deniz Öncü rekordbefutója

Eközben öccse, Deniz Öncü a Moto2-ben gyűjti a serlegeket, sőt éppen nemrég, Aragonban állhatott a dobogó legfelső fokára, egyben ez volt az első Moto2-diadala. Ráadásul ez új rekordnak számít, ugyanis a valaha volt legkisebb különbséggel, csupán három ezredmásodperccel nyert Moreira előtt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha 150 km/órás sebességgel haladtak át a célvonalon, akkor 12-13 centi döntött a győzelemről...

torok-motorsport-oncu-es-razgatlioglu
A tegnapi futamgyőztes, Can Öncü

Razgatlioglu pedig egyszerűen csak tündököl, hiszen tavaly világbajnok lett a BMW-vel, pedig a saját családtagjai is ellenezték anno, hogy a Yamahától a kék-fehérekhez szerződjön, ám az idő őt igazolta. Az elmúlt hétvégén is triplázott, és bár második a bajnokságban, ő az egyik legesélyesebb jelölt az idei címre. Tehetsége és eredményei alapján hosszú idő óta az első versenyző lehet, aki háromszor is csúcsra ér a Superbike-ban, majd kategóriát váltva a MotoGP-ben is megpróbál behúzni egy bajnoki címet.

Számos tanulsággal szolgál a Razgatlioglu-dokumentumfilm, mely a BMW-s váltásról, a vb-cím megszerzéséről és persze a pilóta hihetetlen kitartásáról szól

Aki pedig összefogja, kézben tartja ezt a történetet és a számtalan versenyzőt, az a korábbi világbajnok, egyben parlamenti képviselő Kenan Sofuoğlu. Az ő munkájának és persze a török állam támogatásának köszönhető, hogy újabb nemzet tűnt fel a vb-címre esélyes országok között, de a munkájának nem ez az egyetlen kézzelfogható eredménye.

Itt az utánpótlás: Zayn Sofouglu két- és négykeréken is villámgyors...

Ugyanis mint nemrég megírtuk, a sportsikerek hatással voltak a hétköznapi közlekedésre is, és ez alapjaiban változtatta meg az utcaképet. Törökország mindössze két év leforgása alatt sereghajtóból a világ tizedik legnagyobb (!) motoros nemzetévé nőtte ki magát, sőt nincs még egy olyan európai ország, ahol ilyen sok új kétkerekű találna gazdára – már Német-, Olasz és Spanyolország sem tudja felvenni a versenyt. A recept tehát bevált, hiszen a befektetett energia vb-serlegek formájában térült meg, emellett a török motorpiac is szárnyal, és csak most jön a java, hiszen Razgatlioglu hamarosan GP-motorra ül...