· 2020. február 20. 42

Továbbra is sok a tragikus baleset

Van még teendő...

Tavaly év végén 595-nél állt meg az a számláló, ami a közúti közlekedési balesetek áldozatainak számát mutatta. Igaz, 2019-ben kevesebben veszítették életüket, mint az ezt megelőző öt esztendőben, de érdemi javulást továbbra sem sikerült elérni.
A számottevő csökkenés azért is lenne indokolt, mert a rendőrség az elmúlt másfél évben hadat üzent a renitens közlekedőknek, számos új akcióval próbálta csökkenteni a szabálytalanságok számát.

Megint sok a halálos baleset

Az ORFK 2018 szeptemberétől nem hozza nyilvánosságra, hogy hol és mikor mérik a járművek sebességét, emellett újból feltűntek a lesből támadó traffipaxkocsik és elszaporodtak a civil mérőjárművek is. Majd további akciókkal is igyekeztek növelni a gyorshajtók és szabályszegők kiszűrését, elindultak például a jelzés nélküli autókból zajló ellenőrzések. Nagy visszhangot váltott ki a vezetők körében, hogy Pest megyében azonnal őrizetbe veszik az ittas sofőröket, akik ellen rögvest lefolytatják az eljárást, mielőtt újabb galibát okoznának. Sőt, ennek lezárultáig rács mögé dugják azt, aki alkoholos befolyásoltság alatt ült a volán mögé.
Nem kezdődik valami jól...
Február második hetében tizenhárom ember hunyt el közúti balesetben. Történt egy halálos kimenetelű motoros karambol is: Hódmezővásárhely mellett, lakott területen kívül egy 39 éves férfi Suzukijával áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ott pedig összeütközött a vele szemben szabályosan közlekedő személyautóval.
Sajnos az intézkedések nem hoztak olyan eredményt, mint amire sokan számítottak. Tavaly összesen 16 572 közúti baleset történt, 2018-ban 16 951, 2017-ben 16 489, 2016-ban pedig 16 627, nem kérdés, hogy egy helyben topogunk. Halálos kimenetelű balesetből tavaly 522 darabot jegyeztek fel a statisztikák, míg 2018-ban 567, 2017-ban 575, 2016-ban 565 darabot - ez azért reménykedésre adhat okot. Viszont elkeserítő, hogy a motorkerékpárok aránya 4-5% körül mozog, és a közúti balesetek áldozatai közül nagyjából minden tizedik motoros. Magasnak tűnhet ez az arány, de egyáltalán nem az - Görögországban vagy éppen Máltán pont négyszer annyi az egymillió főre jutó végzetes motorbalesetek száma, mint Magyarországon.
{{articleGallery[24634].caption}}
A 2019-es adat ugyan az elmúlt kilenc év legalacsonyabbja, de kétségtelenül még mindig túl magas ez az érték. Nem beszélve arról, hogy a már említett 595 halálos áldozat is alig kevesebb, mint a korábbi esztendőkben. No, és mit várhatunk 2020-ban? Úgy tudjuk, a rendőrség folytatja a korábban megkezdett akcióit, és várhatóan egyre több civil kocsi is részt vesz majd a menet közbeni ellenőrzésekben. Hogy mindez mire lesz elég, az néhány hónap múlva kiderül a statisztikákból.