Folytatódik a hazai versenymérnökképzés
Győrből a GP-re
Hogy lehetsz versenymérnök a MotoGP-ben? Kitűnő alap hozzá a Széchenyi István Egyetem integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök képzése, melyre január végéig jelentkezhetsz.
Harmadik tanévet kezdi meg a győri Széchenyi István Egyetem integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök képzése, amelyre január 31-ig jelentkezhetnek a hallgatók. De mit is tanulnak a versenymérnökök? Csak motorkerékpárokkal foglalkoznak? Ki lehet jutni a MotoGP-be, ha valakinek ilyen papírja van? Ezekről és sok másról kérdeztük dr. Feszty Dánielt, a Járműfejlesztési Tanszék vezetőjét és Máthé Istvánt, a Hungarian Racing Engineering (HRE) Team oktatási igazgatóját.

Az első családi fotó 2019 februárjában készült a Széchenyi István Egyetem új, integrált motorkerékpár- és versenyszakmérnök képzés oktatóiról, hallgatóiról, középen Talmácsi Gáborral. (Fotó: Széchenyi István Egyetem)
Folytatódik a hazai versenymérnökképzés
Mivel a képzés teljesen új, az első, kísérleti évfolyam hallgatóinak zömét a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola (röviden: MAMI Technikum) köré csoportosult szakembergárda alkotta, akik februártól már a képzésben is aktív szerepet vállaltak. A versenymérnöki szaktudást (versenytechnikát, szereléstechnikát) ők biztosítják az oktatáshoz, az egyetem ezt aerodinamikai, telemetriai, valamint menedzsment ismeretekkel egészíti ki.
Dr. Feszty Dániel szerint eddig autodidakta módon, ösztönösen tanulták hivatásukat a versenymérnökök, a képzéssel viszont átfogó tudományos alapokat adhatnak a hallgatóknak. (Fotó: Májer Csaba József)

A pilóták és mérnökök oktatásához rendelkezésre állnak egyedi fejlesztésű szimulátorok is. (Fotó: Horváth Márton)
Tapasztalatszerzés a HRE-ben
„A versenymérnök-képzés és a Hungarian Racing Engineering Team csak az egyik eleme a mozaiknak” – hangsúlyozta Máthé István csapattulajdonos és oktatási igazgató. Úgy fogalmazott, egy motorsport-ökoszisztéma építése zajlik jelenleg Magyarországon, amelynek a célja az, hogy egy közös rendszerbe szervezze az eddig szigetszerűen működő szakmai műhelyeket, mint például a Zengő Motorsport, a Michelisz Norbert-féle M1RA vagy éppen a MAMI Technikum.„Ez nagyon komplex folyamat. Az iskolánkban középfokú szakemberképzés zajlik, ők a versenyszerelők, ők is a HRE Team-ben szerzik meg a gyakorlatukat. De a csapat magában foglalja a versenyzők utánpótlásnevelését is, hiszen kell valaki, aki meglovagolja a motorokat. Harmadik pillérként versenymérnököket is képzünk a Széchenyi István Egyetemmel együttműködve. Így áll össze kerek egésszé a történet” – ismertette a csapat működését Máthé István, aki hozzátette: a cél nem az, hogy futamokat nyerjenek, hanem hogy lehetőséget biztosítsanak a fiataloknak a szakmai fejlődésre, akik aztán ezt dobbantóként használva mehetnek tovább a MotoGP-be, a SuperBike vb-re vagy épp a WTCR-be.
Felvetődhet a kérdés, hogy csak azok jelentkezzenek a képzésre, akiket speciálisan a motorkerékpár-versenyzés érdekel? A válasz határozott nem.

A HRE Team verseny közben. A versenyzésre átalakított motorpark két darab GSXR 1000-ből, tíz darab 400-as Kawasaki Ninjából és tíz darab 250 köbcentis, Moto5 kategóriának megfelelő motorból áll. (Forrás: HRE Team)
Csatlakozott a fentiekhez a képzés szakfelelőse is. Dr. Feszty Dániel szerint úgy tervezték meg az oktatási programot, hogy ne csak két kerékre fókuszáljon, hanem adjon egy olyan általános tudást, amelyet a technikai sport minden szektorában fel lehet használni.
„Tény, hogy a tárgyak nagy része a versenymotorokra fókuszál. A MAMI Technikum ebben erős igazán, erre építünk, ez a fő stratégiai irány” – mondta a tanszékvezető. „A angliai Cranfield University mesterképzése az egyik etalon számunkra, habár az ő fókuszuk az F1 köré épül, elvégre az összes Forma-1-es csapat száz kilométeres sugárú megtalálható a közelükben, talán a Renault-t és a Ferrarit leszámítva. Ők elsősorban az autós vonalra képeznek szakembereket, mi viszont megláttuk a piaci rést a versenymotorokban. De egyértelmű, hogy az itt szerzett tudás könnyen adaptálható a négykerekű járművek területére is” – mutatott rá dr. Feszty Dániel.
A tervek ambíciózusak: olyan nemzetközi színvonalú képzést alakítanak ki a Széchenyi István Egyetem és a MAMI Technikum együttműködésével, amely nem pusztán Magyarországon egyedülálló, hanem a közép-európai régióban is. Ennek érdekében már tavaly elkezdődött a tananyag angol nyelvre fordítása, és az idén februárban induló évfolyamnak bizonyos témakörök oktatása már angol nyelven történik. A cél, hogy éveken belül olyan képzést alakítsanak ki, amelynek felvevőpiaca egész Európára kiterjed. Hosszabb távon az is elképzelhető, hogy kinövi magát az autós „szakág” is, így a képzés mindkét területet lefedi majd.