Magyarországon aligha akad olyan harminc feletti férfi, aki - így vagy úgy - ne került volna kapcsolatba a Romettel, a rendszerváltás előtti időszakban ugyanis itthon is igen közkedveltek voltak a lengyel gyártó termékei. Jómagam például egy Kadet nyergében kóstolhattam bele először a motorozás világába, suttyomban, bukó nélkül róva a Balaton környéki földutakat valamikor a nyolcvanas évek végén. A narancssárgában tündöklő csodamasina nem volt éppen a legjobb állapotban, ezt-azt mindig szerelni kellett rajta, de kétségtelenül megvolt a maga hangulata, s ez bőven elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy örökre beleszeressek a motorokba. Ezért aztán a Rometnek külön helye van a szívemben, és a leglepukkantabb példány mellett is képes vagyok hosszú perceket eltölteni, hogy felidézzem a régi szép időket. Sajnos a márka motorjait jelenleg senki nem forgalmazza Magyarországon, ezért úgy döntöttem, hogy idén megkeresem őket a Milánói Motorkiállításon, és személyesen érdeklődöm a Romet helyzete felől.

romet-valasztek
Robogók és motorkerékpárok egyaránt megtalálhatók a választékban. A kedvező árnak és az egészen jó minőségnek köszönhetően Lengyelországban abszolút piacvezető a márka

A közepes méretű standon tucatnyi motor és egy elektromos kisautó várt rám, ezek között beszélgettem el a gyár két fiatal képviselőjével. Társalgásunk első felvonásaként a cég történetét foglalták össze röviden, melyből kiderült, hogy az 1948-ban alapított vállalat az első tíz évben kizárólag kerékpárokat gyártott, s csak ezt követően indult meg az egy nyomon haladó motorizált járművek készítése. Az első komoly gépet MR 230 Komar néven dobták piacra, s akkora sikernek bizonyult, hogy 1961-ben már 30 százalékos részesedést vívott ki magának a hazai piacon. Népszerűsége az elkövetkező években tovább nőtt, olyannyira, hogy 1968-ban száz lengyelországi motorból 98 került ki a podgrodzie-i üzemből, és külföldről is egyre több megrendelés érkezett. A szocialista rezsim bukásáig összesen 145 ezer Rometet exportáltak, melyek többek között Írországban, Nigériában, Svédországban és persze hazánkban találtak gazdára.

romet-ogar
Csupán 49,5 köbcentis, mégis csábító a Romet Ogar Caffe 50, a stílusos café-racer ugyanis 3,5 lóerős, mindössze 98 kilogramm és átszámolva csupán 286 ezer forintba kerül Lengyelországban

Befektető híján a kilencvenes évek nem voltak könnyűek, a vállalat elsősorban kerékpárok értékesítéséből tartotta fent magát, aztán megjelent a kínai érdekeltségű Arkus és felvásárolta a teljes hóbelevancot gyártósorostúl, márkanevestül. Mondanom sem kell, ezzel teljesen új időszámítás kezdődött, az áttörés azonban csak 2006-ban jött el, mikor bemutatták az új motorkerékpár-palettát, ami mára közel negyven tagúra bővült, s egészen dögös gépeket is felvonultat. A viszonylag egyszerű műszaki alapokra épülő típusok alkatrészei javarészt Kínában készülnek, ezeket aztán áthajózzák lengyel testvéreinkhez, akik saját kezűleg rakják össze a járgányokat. Az illetékesek elmondása szerint maguk az erőforrások Honda és Suzuki licencek alapján készülnek, de hogy melyik modellnek mi a párja, nem voltak hajlandóak elárulni, miként azt sem, hogy a jövőben lesznek-e negyedliteresnél nagyobb modelljeik.

romet-rs50
Ütős megjelenés és alacsony ár jellemzi a gyár egyik legkedveltebb modelljét, a Romet RS50-et. A három lóerős, négyütemű, léghűtéses egyhengerest négyfokozatú váltó és önindító teszi korszerűbbé

Ezzel szemben értékesítési adataikkal szívesen büszkélkedtek, ami nem is csoda, hiszen 2012-ben 1210 motorkerékpárt és 15 696 segédmotor-kerékpárt adtak el a 38 milliós lengyel piacon, azaz 18,5, illetve 30,12 százalékos részesedést tudhatnak magukénak, s mindkét kategóriában övék a vezető szerep. Bár – a scigaz.pl cikke szerint - nagymotorból idén 4,2 százalékkal kevesebb fogyott Lengyelországban, a Romet megőrizte pozícióját, 987 darabbal 15,8 százalék az övék a tortából, ezt követi a Honda (673 db, 10,8%), a BMW (610 db, 9,8%), a Yamaha (559 db, 8,9%) és a Suzuki (443 db, 7,1%). Segédmotorokból 2013-ban 19,2 százalékkal, tehát nagyjából 10 ezerrel adtak el kevesebbet, de a Romet így is képes volt fejlődni, tekintve, hogy 16 880 példányt értékesítettek, ami 7,5 százalékos gyarapodást és 40,1 százalékos piaci részesedét jelent. Itt a Zipp (4800 db, 11,4%), a Toros (4683 db, 11,12%), a Junak (2731 db, 6,49%) és a Kymco (1163 db, 2,76%) áll a ranglétra alsóbb fokain, nyilván abban reménykedve, hogy előbb-utóbb megtörik a Romet hegemóniáját.

Hamarosan autó is lesz

rometthumb

Az Arkus-Romet jó pár éve foglalkozik elektromos autók fejlesztésével, és ha minden jól megy, jövőre akár szériagyártásba is kerülhet a Romet 7E fedőnevű, kétszemélyes Smart-klón. A hálózatról tölthető, 2,7 méter hosszú, féltonnás mini hat 150 Ah-ás, szilikonbázisú telepből nyeri az energiát, motorjának legnagyobb teljesítménye 13,6 lóerő (10 kW). A gyári adatok szerint 60 km/órás tempóval akár 150 km is megtehető a 7E-vel, míg a 82 km/órás végsebességnél nagyjából száz kilométeres hatótávolsággal számolhatnak a tulajdonosok.

romet-Adventure-170
A 163 köbcentis, 13 lóerős, 118 kilós ADV-170-nel már átléphető a bűvös 100 km/órás határ, átszámolva mégsem kerül többe 420 ezer forintnál

Nos, nem lesz könnyű dolguk, mert a lengyel-kínai koprodukció egyre versenyképesebb, s várhatóan újabb piacok felé is nyitnak majd. Kínálatuk gerincét jelenleg húsz robogó alkotja, ezek között találunk egyszerű, mindössze 551 euróért (kb. 165 00 Ft) kínált cseppséget, retrós megjelenésű, 125 köbcentis Piaggio-koppintást (kb. 335 000 Ft) és 250-es maxirobogót is, aminek átszámolva csupán 574 ezer forint az alapára. A mopedek kategóriájában négy ötvenes motorkerékpár sorakozik, s bizony egyáltalán nem néznek ki rosszul. Az RS50 és RR50 néven forgalomba hozott, kb. 352 ezer forintért megvásárolható idomos gépek sok ifjú titánnak lehetnek csábítóak, miként CRS 50 típuskódú szupermotó és a Zetka 50 elnevezésű mindenes sem tűnik rossz ajánlatnak. Utóbbi kettőből létezik 125-ös változat is, de ezeket már a motorkerékpárokhoz sorolja a gyártó, olyan sikermodellek mellé, mint a chopperek szegmensébe tartozó Romet R150-R250 páros (kb. 431 000 és 610 000 Ft) vagy a Honda NC700S-t idéző Division 125 és 249 (kb. 502 000 és 610 000 Ft).

romet-city-latte
Fiatalok és idősek körében egyaránt kedvelt a 49,5 köbcentis, négyütemű motorral kínált City Latte. Az erőátvitelről folyamatosan változó áttételű váltó gondoskodik, a biztos lassítást pedig első tárcsafék garantálja

A maguk nemében és kategóriájában ezek mind ütős gépek, így tökéletes megoldást jelenthetnek a kispénzű és/vagy kezdő, újrakezdő motorosok számára. Ennek ellenére a hazai piacon jelenleg nem elérhetők, aminek okairól a manapság már motoros holmikban utazó Kiss Gábor, a Romet egykori importőre mesélt: - A kétezres évek közepén használt robogók és motorkerékpárok értékesítésével foglalkoztam, s néha ellátogattam a Milánói Motorkiállításra is. Itt találkoztam össze a cég képviselőivel, akik nagyon barátságosan fogadtak, s csupa olyan motorkerékpárt mutatattak, melyekre nálunk is volt kereslet. Az egyeztetéseket hamarosan megállapodás követte, így 2007-ben megérkeztek az első Rometek és közel húsz év után ismét elindult a hazai forgalmazás. Mivel a motorok strapabírónak bizonyultak és formaviláguk is tetszett a vásárlóknak, két éven belül majd' száz darabot adtunk el, s úgy festett, hogy a jövőben még nagyobb lesz a kereslet. Sajnos a válság érkezésével szertefoszlott a remény, a vevők lassacskán elmaradoztak, jómagam pedig úgy határoztam, hogy jégre teszem a Romet dolgot. Ezért aztán az elmúlt 3-4 évben nem történt érdemi előrelépés a márka hazai helyzetét illetően, de bízom benne, hogy előbb-utóbb megerősödik a gazdaság, és ismét napirendre kerülhet a projekt.