Az idei alsóörsi Harley-Davidson fesztiválra az ORFK-OBB összehívta a hazai motoros szakértők krémjét, hogy közösen ötleteljenek arról, miként lehet visszaszorítani a motorkerékpárosok által okozott, illetve elszenvedett közúti közlekedési balesetek számát, és hogyan lehetne javítani az általános közlekedési morált.

Kifejezetten szimpatikus kezdeményezés, hogy vezetéstechnika oktatók, klubvezetők, újságírók, közlekedéstudományi kutatók, valamint motoros hírességek véleményét is kikérdezték az Országos Balesetmegelőzési Bizottság szakemberei, mielőtt elkezdték volna összeállítani a Közlekedési Minisztériumba benyújtandó teljes tanulmányt. Így elkerülhető, hogy a minisztériumban az íróasztal mögül, valós motoros tapasztalatok nélkül döntsenek a minket érintő intézkedésekről.

Napjainkban a motorkerékpáros közlekedés reneszánszát éli Európában és Magyarországon egyaránt. Az új motorok eladási számai ugyan csökkentek, azonban az előző évtizedben a motorkerékpárok száma 52,8 %-kal nőtt hazánkban, manapság pedig egyre több használt motor kerül elő a garázs mélyéről. Összességében tehát a kétkeréken közlekedők száma évről évre növekszik. Sajnos azonban a motorkerékpáros közlekedés biztonságának alakulásában kedvezőtlen tendencia tapasztalható, különösen Magyarországon, amelyről részletes statisztikát is közlünk a hétvégén.

OBB

A Nemzetközi Harley-Davidson találkozón összehívott "Motoros Fórumon" többek között a következő konstruktív ötletek hangzottak el:

Minél fiatalabb korban kell kezdeni a közlekedéssel kapcsolatos képzést, ésszerű lenne már az általános iskolában megismertetni az alapokat a gyerekekkel.

A "B" kategóriás jogosítvány megszerzésének tananyagába be kell építeni, hogy a járművezetőknek hol és milyen helyzetekben kell motorosokra számítaniuk, különösen 2010 január elseje óta, amikortól az álló sorok között, illetve a buszsávokban is közlekedhetünk.

Magyarországon a motorkerékpáros vezetői engedélyhez szükséges képzés meglehetősen elavult, tehát ezen a téren radikális változtatásra van szükség. Célszerű lenne összeállítani egy teljesen új tananyagot, amelynek kialakításához hasznos lenne, ha a vezetéstechnikai iskolák is segítséget nyújtatnának.

Számtalan baleset történik a nem megfelelő észlelhetőség miatt. Ki ne hallott volna olyan esetről, amikor egy járművezető egyszerűen "nem látta" a motorost, ezért elé fordult, vagy sávot váltott és ezért ütköztek össze. Hihetetlenül hangzik, hogy egy színes motorkerékpár, világító fényszóróval sok esetben "láthatatlan" marad a többiek számára, ugye? Mégis így van, ezért például Franciaországban olyan törvényjavaslatot terjesztettek elő, amely meghatározná, hogy egy motorkerékpáron minimum hány négyzetcentiméter fényvisszaverő felületnek kell lennie. Nem rossz ötlet, hiszen a mi érdekünk, hogy minél könnyebben észlelhetőek legyünk, és egy-két macskaszem a villa vagy a sárvédő oldalára nem nagy beruházás.

Szóba került a védőruházat fontossága is. Szerencsére manapság egyre többen motoroznak teljes védőfelszerelésben, mert belátták, hogy ez elsősorban a saját érdekük. Azonban aki nem visel megfelelő ruházatot, nem csak saját magára nézve jelent veszélyt, hiszen például egy felverődő kő akkora erővel képes megütni a vezetőt, vagy legalábbis megzavarni a motorkezelésben, amitől elveszítheti uralmát motorja felett, és ezzel olyan balesetet okozhat, amellyel a többi közlekedőt is veszélyeztetheti.

Ennek ellenére rendkívül népszerűtlen döntés lenne, ha kötelezővé tennék a motoros ruházat használatát, hiszen ez sokaknak olyan óriási pluszkiadást jelentene, amit nem engedhetnek meg maguknak. Remélhetőleg ésszerű döntés születik a témában, és ha lesz is ilyen törvény, az csak nagymotorokra fog vonatkozni, illetve a lakott területen kívül eső utakra. Egyelőre azonban nem kell tartanunk effajta szigorítástól, mert az OBB szakembereinek nem az a célja, hogy minél nagyobb terhet rójanak ránk.

Többen hangsúlyozták a partnerség jelentőségét a közlekedésre vonatkozóan. Szép gondolat, hiszen csak akkor várhatjuk el joggal, hogy a járművezetők jobban figyeljenek ránk, ha mi is megfelelő módon, udvariasan és előzékenyen közlekedünk. Így is éppen elég "rossz hírünk" van a médiában, ahol időnként negatív színben tüntetik fel az "állandóan száguldozó" motorosokat...

OBB

Az egyeztetés a szezon második felében folytatódik. Nyár végén - a most elhangzottak kielemzése után - egy újabb konferencián tárgyalják meg a szakértők, hogy mik legyenek azok a végleges lépések, amelyekkel a lehető leghatékonyabban tehetnek a motorosokért. 2012 tehát a motorosok éve, tegyünk mi is a balesetek számának kedvezőbb alakulásáért!

Az ORFK-OBB kihirdette a "Motorosok tízparancsolatát" is, azon gondolatok összefoglalóját, amelyeket mindig észben kell tartanunk, ha motorra ülünk.

  1. A motorozás élmény! Olyan közlekedési eszköz van birtokodban, amely sok örömet tud okozni, de tisztában kell lenned a veszélyekkel is!
  2. Motorválasztásnál az ésszerűség döntsön! Kérd ki „motort látott” szakember véleményét!
  3. A motoron védtelenebb vagy! Viselj megfelelő bukósisakot és védőfelszerelést, minden alkalommal, ha motorozol.
  4. Ne kockáztass! Csak akkor ülj motorra, ha mentálisan és fizikálisan is biztonságos vezetésre alkalmas állapotban vagy!
  5. Biztonságod, testi épséged jelentősen függ motorkerékpárod műszaki állapotától és karbantartottságától. Ellenőrizd és szervizeld járművedet rendszeresen!
  6. Ismerd meg motorodat, légy tisztában saját képességeiddel, fejleszd vezetéstechnikai tudásod! A motorozást nem elég szeretni, rendszeresen gyakorolni kell!
  7. Biztonságod legfontosabb pillére a szabályok ismerete és tisztelete, a mindenkori jogkövető magatartás! Vezess defenzíven, hogy mások hibáit is kivédhesd!
  8. Tervezd meg utadat! Vezetés közben csak a közlekedésre, valamint a váratlan forgalmi helyzetek megoldására koncentrálj!
  9. Utasodért Te vagy a felelős! Vigyázz rá, tájékoztasd őt, és rajta is legyen megfelelő védőfelszerelés!
  10. Légy partner a közlekedésben! Közlekedj úgy, ahogy azt saját biztonságod érdekében másoktól is elvárod!

Végül egy érdekesség: íme a Motorosok tízparancsolatának egy "kicsit korábbi" változata, 1927-ből!

  1. Mielőtt motorra ülsz, légy tisztában a közlekedési szabályokkal és hivatalos kézjelekkel, amelyeket használj is szabály szerint.
  2. Ne feledd, hogy a motornak olajra van szűksége. Kíméld a motort s tartsd szem előtt, hogy gyors start, hirtelen fékezés árt a gépnek. Mindig lassan állj meg!
  3. Ha szokatlan zajt hallasz gépeden, azonnal állj meg és keresd a hibát, de csak olyasmit szedj szét, amit újra össze is tudsz rakni.
  4. Csukott helyen (garage-ban) ne járasd motorodat sokáig, mert a fejlődő égési termékek (gázok) mérgesek. Mielőtt kirándulni indulsz, vizsgáld meg jól a gépedet.
  5. Gumiragasztó és szerszámok nélkül még a városban se járj.
  6. Tartsd tisztán számtábládat.
  7. Ne terheld sohase túl a gépet. Egyszemélyes motor-kerékpár nem való három személyre.
  8. Ne előzz, ha egy szembejövő jármű már túl közel van. Országúton légy különösen óvatos.
  9. Ha szembe találkozol egy másik motorossal, ne nézegesd és kritizáld annak a gépét, mert karambol lesz a vége.
  10. Ha autót, vagy motort előzöl, ne fordulj vissza gúnyosan, mert jobb géppel és ügyesebb vezetővel is, mint te vagy, megesik hasonló dolog.