Korábban már beszámoltunk róla, hogy az Európai Bizottság szabadkezet adott az uniós tagországok vezetőinek, hogy kitilthassák az utakról a szerintük túl zajos motorokat. Ez alapján az új, teljesen gyári gépek sem hajthatnak fel egyes szerpentinekre, hiába teljesítik a forgalmiban szereplő értékeket. Tirolban ez a határ 95 dB, vagyis amelyik gép gyári állapotában hangosabb ennél, az 2020 szeptemberétől már nem juthat fel a kijelölt szerpentinekre.

95 dB-es gázmarkolat-határoló Euro4-es és Euro5-ös motorokhoz

Faramuci egy helyzet, de szerencsére van megoldás, ugyanis a 3P Pedalo Power Parts kifejlesztett egy olyan utólag beépíthető alkatrészt, amivel a motorok teljesítik az osztrák előírásokat. Az észak-rajna-vesztfáliai Sassenbergben működő társaság egyébként már korábban is előrukkolt néhány hasznos fejlesztéssel, például 48 lóerős kitekkel vagy éppen a quadok közúti használatához szükséges alkatrészcsomaggal. A most bemutatott megoldás hátránya, hogy némileg csökkenti a teljesítményt, bár méréseik szerint ez nem jelentős, jellemzően 3-5 lóerő. Sajnos van néhány típus (pl. a Ducati Multistrada), mely jelentősen túllépi az osztrák dB-szintet, így ott értelemszerűen a veszteség is nagyobb – 109 helyett csak 76 kW lesz a maximum.

95-db-es-atalakito-motorokhoz
Az átalakítás során csökken a maximális – és ezzel a névleges – fordulatszám is, ennek eredményeként szabad utat kapnak a gyárilag túl hangos vasak a tiroli szerpentineken

Az átalakítás egyébként nem érinti az erőforrást, ugyanis mindössze egy gázmarkolat-határolóból áll, mely csökkenti az elérhető, s így a méréshez szükséges, névleges fordulatszámot is. Mi több, a tulajdonos maga is elvégezheti az átalakítást a csomaghoz kapott útmutató segítségével. Megannyi típushoz elérhető a pakk, amiben az alkatrészek mellett az igazolás is megtalálható, hogy így már garantáltan 95 dB alatti lesz a zajszint, azaz szabadon közlekedhet a gép a tiroli utakon. Az egyszerűség további előnye a kedvező ár: mindössze 180 eurót kell leszurkolni érte.