A Lambretta fordulatokban gazdag története
Pesciától Kremsig
Ferdinando Innocenti sikeres csőgyárosként vágott bele a mopedüzletbe a negyvenes évek végén, s Lambretta névre keresztelt apró kétkerekűi a világ kedvencei lettek. Bár a cég 1971-ben csődöt jelentett, a márka nimbusza mit sem csökkent az elmúlt évtizedekben. Nem véletlen, hogy az osztrák KSR Group 2017-ben feltámasztotta a jól csengő nevet, mellyel komoly tervei vannak.
Mielőtt még a talján motorgyártó históriájának minden részletét kibontanánk, bemutatjuk a Lambretta legnagyobb karriert befutott, nem mellesleg tuningmesterek által gyakran kezelésbe vett gépeit.
A Lambretta fordulatokban gazdag története
A kezdeti gömbölyded típusokat felváltó, filigránabb formatervű, sarkokkal és élekkel tagolt karosszériájú Li, SX, TV és GP modellekről van szó, közülük több is felbukkan a kultikussá vált, 1979-ben debütált Quadrophenia című brit filmdrámában. A híres zenész, Sting alakításáról is híressé vált alkotásban Lambrettákat hajt az egyik tinédzserbanda, azaz a Modok csapata, akik a forgatókönyv szerint az olasz gyártmányokkal keverednek különböző kalandokba. Valószínűleg ez a mozi is hozzájárult a márka elterjedéséhez, és ahhoz, hogy a kétütemű, 150-es, 175-ös és 200-as gépek felpaprikázására rengeteg – elsősorban brit – cég szakosodott. Érdemes megtekinteni az alábbi videót, hiszen az abban megjelenő, negyedliteresre felhúzott, 37 lovassá erősített GP ékes példája annak, mit lehet kihozni egy hatvanas évekbeli olasz robiból:A Lambretta amerikai gyökerei
Ugorjunk most vissza a kezdetekhez! Innocenti a második világháború után úgy gondolta, érdemes lenne valamilyen járgánnyal lökést adni a motorizáció fejlődésének. Tekintettel a világégés miatti gazdasági összeomlásra, olyan járműben gondolkodott, ami olcsón előállítható és tömegeknek teremtheti meg a közlekedés lehetőségét. Több mint hetven év távlatából talán furcsának tűnhet, hogy egy amerikai vas adta az ihletet, de ha megismerjük a történet részleteit, minden érthetővé válik. Innocenti az amerikai hadsereg által hátrahagyott Cushman robogóból merített ötletet, mely éppen olyan volt, mint amit maga is gyártani szeretett volna: két apró kerék, egyszerű, csövekből és lemezekből formált váz, a felcsapódó víztől és sártól védő lemezruha, primitív fék, centrifugálkuplung és pofonegyszerű, egyhengeres erőforrás jellemezte. Természetesen saját ízlésének megfelelő külsőről és technikáról álmodott, ezért felkérte az ismert repülőgép-tervezőt, Corrado D’Ascaniót, hogy készítse el a vágyott kétkerekűt. Az együttműködés azonban nem tartott sokáig, mert hamar kiderült, hogy a két szakember elképzelései távol állnak egymástól, ezért – néhány prototípus elkészítését követően – külön utakon folytatták.Csőgyártástól a robogókig
Ferdinando Innocenti Toszkánában, azon belül Pescia városban született 1891. szeptember 1-én, de tinédzseréveit már nem itt, hanem Grossetóban töltötte. Hamar rájött, hogy van érzéke az üzlethez: egy alkalommal a fillérekért megvett ócskavasat oly ügyesen cserélte el olajra, hogy több ezer lírát keresett. Fiatal felnőttként sikerült kisebb vagyont összeszednie, abból pedig megvette apja kovácsműhelyét, ahol egyébként ő is inaskodott. Bár a húszas évek elején egy bankcsőd miatt minden fillérjét elveszítette, nem esett kétségbe, s két évvel később Rómába költözött, ahol a Dalmine által gyártott, varrat nélküli csövek értékesítésébe fogott - olyannyira felfutott az üzlet, hogy 1926-ban saját műhelyt létesített ezek feldolgozására.
A tehetséges üzletember 1931-ben Milánóba tette át székhelyét és 1933-ban megalkotta saját elgondolásai alapján kifejlesztett termékét, az Innocenti csőszerkezetet. A jövőbe mutató megoldás hatalmas karriert futott be, s fokozatosan átvette az építkezéseken a bizonytalan fa állványzatok szerepét. A vállalat a világháborúban a hadiipar kiszolgálója lett, jóllehet, a harcok végére szinte teljesen megsemmisült a gyár. Innocentit ez sem rendítette meg, ismét talpra állt, és elindulhatott a robogók gyártása. Sajnos a Lambretta – az autóipar töretlen fejlődése miatt – a hatvanas évek végétől már csak vegetált Európában, és még egykori partnere, a British Leyland Motor Corporation sem tudta megmenteni a csődtől. Még szerencse, hogy az indiai kormány mentőövet dobott, s a gyártósorokat 1972 végén az észak-indiai Lucknowba költöztették, ahol 1997-ig folyt a többnyire a régi alapokra felhúzott két- és háromkerekű járgányok összeszerelése.