Ahhoz, hogy ne nyűg, hanem tényleg felejthetetlen élmény legyen a szabadban alvás, muszáj alaposan átgondolnod, mire is lesz szükséged vagy szükségetek. Mint a túrázás többi kiegészítőjére, erre is igaz, hogy érdemes mindent egy kicsit felültervezni, inkább ne használd ki teljesen az eszközeid, de ne legyenek álmatlan éjszakáid, melyek megkeserítik a következő napodat.

Kívülről kicsi, belülről nagy legyen...

Fizikai ellentmondásnak tűnik a fenti igény, de a sátrak esetében annyiból igaz, hogy a prémiumkategóriában igenis akadnak profi holmik, s ezek összecsomagolva akár a kisméretű oldaldobozban vagy a tanktáskában is elférnek, kinyitva pedig kényelmesen kinyújtózhatsz bennük.

a-legkonnyebb-satrak-12109
A felső dobozra rögzíthető sátortartóval egy csapásra megoldódhat a kempingfelszerelések szállítása. Csak arra ügyelj, hogy jól rögzítsd rajta a holmijaidat, és ne lépd túl a platni teherbírását!

Csábítóak lehetnek a miniatűr, úgynevezett bivaksátrak, hiszen tömegüket és összecsukott méretüket tekintve ezek viszik a prímet, de inkább menedékek, mintsem valódi szállások, és magadon, illetve a hálózsákodon kívül más nem fér el bennük, így ez inkább vészmegoldásnak tekinthető. Nem úgy a nagyobb, kétszemélyes kivitelek, melyekben már komfortosabban töltheted az éjszakát, de persze csak akkor, ha tényleg körültekintően választottál.

a-legkonnyebb-satrak-12108
Ne felejtsd el megnézni, hogy a kiválasztott sátor mennyire áll ellen az esőnek! Nincs is annál rosszabb, mint amikor éjszaka beázás miatt kell felkelned...

Nem elég a méretet és a súlyt ellenőrizned, olyan „apróságok” is fontosak, mint pl. a vízállóság mértéke. A tetőre vonatkozó 1000 mm alatti érték azt jelenti, egy gyenge kis záporral még elbír, az 1-2000 mm közötti már valódi védelmet nyújt eső ellen, míg a 2000 mm felettiek már az extrém célokra, pl. egy Elefantentreffen-túrára is megteszik. Ha ez megvan, már csak arra ügyelj, hogy a lehető legkönnyebb és a motoron legegyszerűbben rögzíthető modellt válaszd.

Márkák hierarchiájaEgy egész cikk is kevés lenne felsorolni a közkedvelt gyártókat, olyan színes a kempingfelszerelések piaca. Több száz cég képviselteti magát Európában, ezek közül itthon - az alsó kategóriában - a Quechua a legismertebb, a Coleman, a dán Grand Canyon és a Vango termékeiért már mélyebben zsebbe kell nyúlni, ahogy a High Peak és a német Robens sátrai sem olcsóságukról híresek, cserébe viszont tényleg minőséget kapunk. A North Face és a Ferrino holmijai már egyértelműen a felső polcról származnak, igaz, a csak alkalmanként kempingező motorosoknak ezekre már aligha érdemes áldozni - kezdésnek valószínűleg egy egyszerűbb, megfizethetőbb márka is megteszi.

A kevesebb több

Alaposan megkérik az árát az ultrakönnyű, egy kiló alatti (!) sátraknak, de ne feledd, hogy nem véletlen a magas ár - ezek nem említhetők egy lapon a hipermarketekben árult, silány típusokkal. Egyszemélyes lakhelynél 800-1500 grammal, míg a kétszemélyesnél 1,5-3 kilós tömeggel számolhatsz, azaz meglehetősen széles a skála. Ennél is a fontosabb az összecsukott állapotban mért hossz, elvégre muszáj lesz valahogy rögzítened a gépen - például egy vízhatlan zsákban -, miként a hálózsákoknak, egyéb kiegészítőknek is helyet kell találnod.

a-legkonnyebb-satrak-12106
Rendhagyó megoldás a MoBed névre keresztelt, kimondottan motorosoknak tervezett sátor. Bár komoly reklámkampánnyal vezették be, a sajátos házikó nem aratott osztatlan sikert - a gyártó honlapja szerint jelenleg nem is kapható...

Mindeközben arra is ügyelj, hogy lehetőleg előtérrel kiegészített típusra voksolj, mert a motorostúra velejárója, hogy a fűtől nedves, koszos csizmád is veled lesz, amit nem túl jó ötlet az egész napos kánikula után éjszakára a fejed közelében tartani, ha érted... Hasonlóan fontos a nagyméretű belső zseb vagy zsebek kialakítása, hogy a legfontosabb holmijaid (telefon, zseblámpa stb.) ne a földön heverjenek. Ezek után már csak az anyagválasztást érdemes ellenőrizni, hogy milyen strapabíró vázat és mennyire tartós szövetet kapsz a pénzedért, s ha eldöntötted, mekkora belméretű modellre van szükséged, már mehetsz is a kasszához.

Mielőtt vásárolnálA fenti tanácsokat megfogadva már bátran elindulhatsz, hogy beszerezd a túrához szükséges kellékeket. Mivel az összes világmárka megtalálható vagy online megrendelhető itthonról, csak a pénztárcád és az igényeid szabnak határt. Javaslom, mindig szakboltokban kezdd a keresést, mint például a Tengerszem, a Mormota, a Geotrek, a Nomadsport, a Mountex, a Trexpert vagy éppen a Prana, ahol szakértő segítséget kapsz a számodra ideális kiegészítők vásárlásához.

Végtelen kínálat

A túrafelszereléseket kínáló hazai áruházakban általában 25-30 ezer forinttól indulnak a kétszemélyes - azaz kétszer 60-70 centis belső szélességű -, különálló előtérrel, illetve előterekkel rendelkező, kisméretűre összecsomagolható sátrak. Ezeket jellemzően már tartós, 8-10 mm-es keresztmetszetű alumínium erősítésű rudazat tartja, mintegy garanciaként a strapabíró, egyszersmind könnyű kialakításra. Összecsukva mindössze 15-20 x 40 centis helyet foglalnak, tehát jó eséllyel tényleg beleférnek az oldaldobozba vagy a tanktáskába, a legolcsóbb változatok tömege 2-3 kiló. Belső magasságuk jellemzően 110-130 centiméter, vagyis tánctérnek nem alkalmasak, de felülhetsz bennük, míg reggel például a csizmáddal, motorosruháddal bajlódsz.

a-legkonnyebb-satrak-12112
Ha anyagi vagy egyéb megfontolásból előtér nélküli sátorra voksolsz, muszáj lesz a koszos, néha kissé szagos csizmákkal töltened az éjszakákat, és a holmijaidat sem tudod fedett helyre tenni. Jobban jársz, ha ebben nem kötsz kompromisszumot

Ennél is karcsúbbak a lapos, ún. bivaksátrak, ezek 10-12 x 40 centis zsákban hordhatók, míg kinyitva 80-100 centis magasságúak, szélességük pedig megegyezik a hagyományos, kétszemélyes típusokkal. Hátrányuk, hogy lábnál általában keskenyebbek, de ennek dacára rendelkeznek különálló tárolótérrel, amit általában nagyméretű (50-60 literes) túrazsákok befogadására terveznek. Előnyük a rendkívül csekély tömeg (800-1100 g/fő) és a jól átgondolt kialakítás, viszont ezért mélyebben zsebbe kell nyúlnod - jobbára 40-50 ezer forinttól indulnak az ilyen modellek. Ugyanezek egyszemélyes kivitelei - hasonló, negyven-ötvenezres árszinten - már 900-1100 gramm körüli súllyal büszkélkedhetnek, szóval ha egyedül túrázol, és a motorostalálkozón sem szeretnél alkalmi hálóvendégeket fogadni, ez lesz a tökéletes megoldás számodra.

Menő, de erősen túlárazott és nem is igazán praktikus a Motorcycle Bivouac

Persze a divathullámok a kempingezés világát is elérték, és megjelentek a látványos, kimondottan motorosoknak kitalált, ám nem mindig praktikus modellek is, mint például az Exposed Motorcycle Bivouac. Jóllehet, egy ilyen ponyva alatt a legelszántabb hipszterek is megtalálják a számításukat, de őszintén: ennyit, azaz 130 ezer forintot igazán nem ér meg, hogy menő képeket tölts az Instagramra, miközben a töredékéből már kényelmes és megbízható szettet állíthatsz össze.

Veled alszik a gép is?Ha nem érdekel, hogy mekkora helyet foglal a sátor, választhatsz olyat, melyben a párod mellé a motorod is beköltözhet. A motorcycle tent vagy egyszerűen csak Mototent néven kínált, nagyméretű lakhelyek 120-180 ezer forint között elérhetők, és tényleg minden szempontból a kétkerekű túrázók igényeire lettek szabva:

Más kérdés, hogy ezek tömege a 6-7 kilót is elérheti, összecsomagolt szélességük 60-70 centiméter, vagyis szó szerint „súlyos árat” fizetsz azért, hogy a géped feje felett is tető legyen.

Ha megvan a kiválasztott sátor, már csak a kiegészítőket - mint például a főzés eszközeit - válogasd össze okosan, hogy tényleg pihentető legyen az alvás, bárhol is verj tanyát. Természetesen ide tartoznak a hálózsákok is - ezek lehetnek természetes (kacsa- vagy libapehely), illetve szintetikus (hollofil, polarguard, isofill stb.) töltetűek.

a-legkonnyebb-satrak-12105
A hálózsák tömegén és összehajtott méretén felül még számos tulajdonságot érdemes ellenőrizned. Ha gyakran és változatos körülmények között használod, válassz többévszakos típust, a szállításhoz pedig szerezz be egy kompressziós tokot, amivel csökkenthető a pakk mérete!

Ebből sem érdemes a legolcsóbbra lecsapni, az immáron szabványosított tulajdonságok (felső limit, komfort, komfortlimit stb.) alapján mindenki eldöntheti, pontosan milyen kategóriájú hálózsákra is van szüksége. Az átlagos motorostúrákhoz a tavaszi-nyári kivitelek a megfelelőek, mert ezek egy hűvösebb (tíz fok alatti, de fagypont feletti) reggelen is védenek, és már 15-20 ezer forinttól minőségi darabokat vásárolhatsz. Hasznos kiegészítő lehet az ún. kompressziós zsák, mely segítségével kisebb helyre összezsugoríthatod a becsomagolva egyébként jellemzően 20 x 40 centis, hozzávetőleg 1-1,5 kilós, többévszakos hálózsákot. Ha biztos vagy benne, hogy kizárólag tíz fok feletti hőmérsékleten használod, akkor a nyári kivitelek is megteszik, s így sok helyet spórolhatsz, ugyanis ezek között már bőven akadnak egy kiló alatti, és 15 x 30-35 centis méretű változatok.

a-legkonnyebb-satrak-12114
Ha motorostalálkozóra mész, a sátor és a hálózsák mellett füldugóra is szükséged lehet...

Dönts bármelyik gyártó vagy modell mellett is, a lényeg, hogy egyszerre tartsd szem előtt a szállítás során felmerülő igényeket (megfelelő rögzítés, szerény tömeg és méret stb.), valamint a komfortigényedet, hiszen a túrázás a pihenésről, a kikapcsolódásról szól, de kialvatlanul, nyűgösen aligha élvezed majd a motoron töltött napokat.