A második világháború utolsó hónapjaiban egy magára hagyott, sérült Messerschmitt 109 repülőgépet találtak a helyiek a lengyel Zielona Góra (ma Lubuskie) tartományban. A kényszerleszállás miatt szinte teljesen összeroncsolódott gépet szétszerelték, és megpróbálták hasznosítani.

A lengyel MSS1 motorkerékpár születése

Mivel a roncsból épített motor története szájról-szájra terjedt, az elmúlt közel nyolcvan évben számos változatát hallhattuk már. Egyesek szétfűrészelt repülőgép-hajtóműről meséltek, mások harckocsik blokkját vélték felfedezni az alumíniumburkolat mögött, de egy biztos,

hogy összesen nyolcan utazhattak az oldalkocsis fogattal.

A nyolcfős csoportból hárman ültek a nyergen, mint rendesen, ketten az oldalkocsiban kaptak helyet, további hárman pedig a járgány hátsó részén kialakított platón. Mondjuk ők nem ültek, hanem álltak, de ne feledjük, hogy 1945-öt írtunk, amikor maga a közlekedés is luxus volt, így az állva zötykölődés vagy a gyaloglás közül választhatott az ember.

a-lengyel-mss1-mss500-motorkerekpar
Nyolc fővel a fedélzetén az MSS1. Viszonyításként mellette a hagyományos motorkerékpárok...

Az egyes források szerint teherautó-, mások szerint repülőgép-kereken futó masina a találékonyság emlékműve, pontosabban az lehetne. Ugyanis az akkori politikai vezetés rossz szemmel nézte, hogy hadászati célra készült járművekből építettek „civil” motorkerékpárt, ezért nemes egyszerűséggel elrendelték a bezúzását. A gép építője nem várta meg, hogy elkobozzák tőle az MSS1-et, és maga  semmisítette meg az egyedülálló gépet.

a-lengyel-mss1-mss500-motorkerekpar
Ugyanaz használható formában: az MSS500

Öröm az ürömben, hogy ez sem szegte kedvét, és az MSS1 tervezője az 1950-es évek végén épített egy sokkal inkább használható, 400-as, húszlovas változatot, ami a mai napig fennmaradt. Ez – elődjével ellentétben – nem tonnában mérhető tömegű volt, „csupán” 300 kilót nyomott, és közel 100 km/órás sebességet ért el.