Bár az utóbbi évtizedben az akkumulátorok forradalmát éljük, a legtöbb autó és motorkerékpár áramellátását még mindig a francia fizikus, Gaston Planté nevéhez fűződő, hagyományos szerkezetű telep biztosítja.

Akkumulátorok felépítése és hibái

Bárhogy is, sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a savas ólomakkumulátor műanyag házában milyen folyamatok játszódnak le, s miből nyerjük azt az áramot, ami aztán eljut az önindítóhoz, és segítségével életre kel az erőforrás.
akkumulatorok-felepitese-es-hibai-28459
A cellafeszültség 2,0 V, ebből következik, hogy a 12 V-os indítóakku „doboza” hat cellát foglal magában. Teljes töltöttségnél nagyjából 13 V, lemerült állapotban jellemzően 10-12 V körül alakul az indítóakksik feszültsége
A hagyományos akksi több, egymás után kapcsolt cellából áll, s bennük egy-egy – egymástól műanyag szigetelőanyaggal elválasztott, pozitív és negatív töltésű, valamilyen ötvözőanyaggal ellenállóvá tett ólomlapokból felépülő – lemezkészlet bújik meg. Ezek desztillált vízzel higított kénsav elektrolitba merülnek, melynek mennyiségét a régebbi konstrukcióknál lehetett ellenőrizni, illetve a fogyásnak megfelelően pótolni, ám ma már az úgynevezett gondozásmentes változatok uralják a piacot.

Lítium-ionos is lehet? Napjainkban rengeteget hallani a lítium-ionos akkuról. Nos, ezt nemcsak elektromos autókhoz alkalmazzák, hanem indítóakkumulátorként is. Nagy előnye, hogy kisebb, erősebb, tartósabb, nem utolsó sorban pedig akár 3-5 kilóval könnyebb, mint egy hasonló kapacitású AGM-es. Ez utóbbi főként a grammra kihegyezett sportmotoroknál jöhet jól. Igaz, a modern technológiának ára van: a lítiumos változatok általában 15-20 ezer forinttal drágábbak az AGM-eseknél.

Fokozatosan terjed a sokak által – tévesen – zselésnek hívott AGM (Absorbent Glass Mat) rendszerű akku. Ez szintén savas, ugyanakkor az ólomlemezek között nem folyadék formában helyezkedik el az elektrolit, hanem rendkívül vékony, üvegszálas párnákban felitatva.
akkumulatorok-felepitese-es-hibai-28460
Az AGM rendszerű változat jó tulajdonságai közé tartozik, hogy felépítéséből adódóan nem párolog belőle a sav és a ház sérülésekor sem szivárog a súlyosan egészségkárosító, maró hatású vegyi anyag
Túl azon, hogy e szerkezetet kis belső ellenállás és nagy érintkezési nyomás jellemzi, a cellákban is gyorsabban megy végbe a kémiai reakció, ebből kifolyólag terheléskor nagyobb energia tud áthaladni rajta. További pozitívum, hogy az AGM esetében szaporább az áramleadás, és töltése is kevesebb időt vesz igénybe. Igaz, érzékenyebb a melegre, jóllehet ez a motorkerékpároknál - azok felépítéséből adódóan – nem különösebben jelent gondot.

Könnyen kinyírhatjuk?! Egy átlagos körülmények között használt savas ólomakksi 250-300 töltés-kisütés fázis után leheli ki a lelkét. Ez nem túl sok, aminek elsődleges oka, hogy a cellákban bizony a töltésáthaladások során kémiai korrózió zajlik. Ráadásul, ahogy megyünk előre az időben, azaz nő a töltések és a kisülések száma, felgyorsul a folyamat, amire a hőmérséklet emelkedése is rátesz egy lapáttal. Tehát egyre csak veszít kapacitásából a telep, mi több az öregedéssel folyamatosan gyorsul a korrózió - mondta el a Sportmotornak Bihari Zoltán, az RMC Motor szervizvezetője, aki azt is hozzátette: az akkut általában az öli meg, ha sokszor használjuk rövid utakra a motort, miközben a belőle „kivett” áramot a generátor nem képes visszatölteni, és ebből kifolyólag rendszeresen lemerül.

akkumulatorok-felepitese-es-hibai-28461
Az akku kapacitását Ah-ban (amperóra) mérjük. A 25 Ah kapacitás azt jelenti, hogy 10 órán keresztül 2,5 A erősségű áram leadására képes a szerkezet. A rendszeres csepptöltés jelentősen növelheti az akksi élettartamát
Éppen ezért aki így használja kétkerekűjét, annak a tavaszi-nyári szezonban is érdemes alkalomadtán töltőre tenni az akkut. A téli leállításkor különösen hasznos az úgynevezett csepptöltés, amikor az áramforrást állandó töltésen tartjuk az erre a célra rendszeresített eszközzel. Az RMC-nél egyébként minden olyan berendezés megtalálható, amelyek segítségével bevizsgálhatják, kimérhetik, kisüthetik vagy regenerálhatják az akksit, sőt a tönkrement darabokat át is veszik.

Tegyük hozzá, az AGM-esek ára magasabb, viszont ezt kompenzálják az említett jó tulajdonságok. Példaképpen vegyük az RMC kínálatában is megtalálható, prémium minőségű, holland LP (Landport) akkujait: egy 12 Ah-s, 160 A indítóáramú, hagyományos telep 12 580, míg egy szintén 12 Ah-s, de 190 A indítóáramú AGM-es 14 700 forintba fáj.