Bizonyára sokan szembesültetek már szezon elején azzal, hogy hiába nyomtátok az indítógombot, az erőforrás meg sem nyekkent.

Mit tehetsz, ha teljesen lemerült az akksi?

Az említett jelenség hátterében szinte kivétel nélkül az akkulemerülés áll, ami számos okra vezethető vissza. Legtöbbször valamilyen fogyasztó „szívja” az áramforrást, ilyenkor nem ritka, hogy néhány nap után működésképtelenné válik az akksi, s annyi energia sem marad benne, hogy átfordítsa a főtengelyt – mondta el a Sportmotor.hu-nak Bihari Zoltán, az RMC Motor szervizvezetője, aki azt is hozzátette: gyakori, hogy ez a probléma ki sem derül, tudniillik ha télen úgynevezett regeneráló töltőn tartjuk a telepet, egyszerűen nem tud lemerülni. Amennyiben mégis fény derül a „turpisságra”, végig kell ellenőrizni a motor elektromos rendszerét és fogyasztóit, hogy lássuk, hol szökik el az áram.

Az RMC kínálatában többféle kapacitású és méretű akksitípus megtalálható, közöttük remek ár-érték arányú, holland LP (Landport) márkájú telepekkel. Megéri ellátogatni a törökbálinti boltba, ahol szakképzett eladók segítenek kiválasztani a motorunkhoz ideális modellt

Gyakorta öli meg az akkut a másodlagos szulfátosodásnak nevezett jelenség, amikor a töltés nem éri el a kívánatosnak tartott 13,8-14,4 V-ot, mert állandóan rövid utakon használjuk a járgányt vagy télen csak néhány percre indítjuk be a garázsban.

Ekkor a generátor nem tudja visszatölteni az önindítózással felvett energiát, vagyis pont az ellenkező célt érjük el – a járatással nem megtöltjük, hanem lemerítjük az akkut.

Tehát a szulfátosodás miatt a telep nem veszi fel a töltést, így aztán használhatatlanná válik. Az RMC szervizében ennek orvoslására is berendezkedtek, ugyanis van szulfátoldó eszközük, amivel megmenthető a halálra ítélt akksi.

Az akkuteszter pillanatok alatt megmutatja, hogy milyen állapotban van a telep. A gyakorlat azt mutatja, hogy felesleges méregdrága akksit venni, ugyanakkor azzal is számoljunk, hogy az újrahasznosított alapanyagokból készült változatok várható élettartama csak 2-3 év

Tegyük hozzá, a másodlagos szulfátosodás kivédésére a már említett regeneráló töltés a legjobb módszer.

Mindenképpen olyan akkutöltőt válasszatok, ami gyorscsatlakozó segítségével egy pillanat alatt rádugható a telepre anélkül, hogy le kellene bontani az idomokat!

A profi töltővel semmilyen feladatotok nincs, magától teszi a dolgát. Ilyet az RMC webáruházában is találtok, ráadásul az Oxford Oximiser OF601 típust mindössze 17 190 forintot kóstál.

Igyekszünk minden lehetséges hibalehetőségre felkészülni, ebből kifolyólag nem okoz gondot megmérni az akku kapacitását és ellenőrizni a töltést, mindemellett arra is fényt derítünk, ha rossz a feszültségszabályzó, illetve a töltőtekercs. Utóbbiak javítása sajnos több tízezer forintba fájhat – jegyezte meg a szakember. Érdemes tehát a legelső tünetnél felkeresni a szervizt, és kideríteni, hogy miért merült le az akksink, mert a téli töltés hiányától a hibás generátorig megannyi oka lehet, hogy tavasszal nem kel életre a motor.