A bajnokság brnoi futamán érdekesen alakultak a dolgok. Lássuk Varga Gergő hogy látta az eseményeket.

Minap olvastam egy internetes oldalon „Alpok-Adria Bajnoki verseny Brno: betli!”, hát igen. most valóban nem az „ász” köridőkkel lehetett győzni, hanem ha nincs „ütés” a pályán keressünk egyet papíron. De nem evvel kezdem. Az egész úgy kezdődik, hogy a cseh rendezés mérhetetlenül logikátlan, buta, unfair, részlehajló egyszóval katasztrofális. Az időmérő előtt szerettem volna (és még sokan mások) edzeni.

A nevezés után (aminek lebonyolítására, ismét nem találok szavakat), elmentem „jegyet” venni a szabadedzésre. A jegyeladást 8 előtt 5 perccel kezdik, az első csoport 8-kor indul ….hm erről lemaradtam, de mire a pulthoz érek (aminél fél-8 óta állok) már nincs hely a fél 10-es csoportba sem. Nem baj megyek a 600-asok közt. A fantasztikusan sok edzés után egyből az időmérő. Szerencsére hamar sikerült a pályára ráéreznem és az időmérőn jó időd futni. A második időmérőre, ami szombaton volt, leesett az eső, így javítani már nem tudott senki, és a verseny előtt is csak ezt kétszer fél órát tudtunk edzeni. Itt kezdődtek a bajok. A rajtsorrend finoman szólva nem a papírforma szerint alakult, ami bizonyára sokaknak szemet szúrt.

A verseny nagyjából jól alakult, egy nagy hibát azonban elkövettem, reggel a warm-up-on nagyon hideg volt és állítottam a futóműn. A versenyre azonban újból kisütött a nap és melegebb lett, én meg elfelejtettem visszaállítani. Végig egy 4-fős lengyel bolyban hadakoztam, akiket sikerült is megelőzni. Az egyik lengyel visszaelőzött az utolsó kanyarban sárga zászlónál, ami köztudottan tilos. Mikor panaszkodtam, azt mondták, ne problémázzak, a lengyeleket úgysem értékelik az Alpok Adriában. Ismét egy „köszönöm szépen!” a rendezőknek és a magyar képviseletnek.

A beérkezés (nem a végeredmény!) sorrendje a következő lett:

1. Pellizon, 2. Dudás, 3. Prager, 4. Kispataki, 5. Wiczynski (Pl), 6. Oskaldowicz (Pl), 7. Varga, 8. Dobrowolski (Pl), 9. Sikora (Pl), 10. Vida

A beérkezés után irány a parc-farme, ahol szigorított ellenőrzés alá vonják az első 7 motort kivéve Kispataki Viktorét, akié rejtélyes módon kimarad... Pellizon motorja szét, Dudás motorja szét, Prager motorja szét, Varga motorja szét, lengyelek motorja szét. Mindent megnéztek, megmértek (elektronika, légszűrő, torokátmérők... stb) majd miután Dudás és az én motoromat is szabályosnak találták, mondták, hogy mehetünk. De a mehetünk nem azt jelenti, hogy rendben is vagyunk, tették hozzá. Majd egyszer csak kiraknak este 8-kor egy versenyeredményt a falra, ami szerint 14-en ki vagyunk zárva. Köztük: Dudás, Varga. A végeredmény így: 1. Prager, 2. Kispataki, 3. Vida.

Kezdem Pragerrel, aki ugye cseh, tehát helybeli. Simán elindul két kategóriában ugyanazzal a motorral, ami szigorúan tilos. Így kétszer annyit tud edzeni és a motorja is követhetetlen, hogy mikor megy superbike, mikor stock alkatrészekkel. Ez előtt simán fejet hajtanak, mind a magyar, mind az olasz, mind a cseh rendezők és zsűritagok. Folytatom a másodikkal, nem csak nyerni, veszíteni is meg kell tanulni. A harmadik helyezettnek csak gratulálni tudok, hogyan lehet 7 embert megelőzni papíron. Idáig én két embernek nem láttam, hogy a motorját szétszedték volna verseny után. Az egyik egy Suzuki a másik egy Kawasaki.

Visszatérve, miért is lettünk kizárva. A bal oldali kormánycsutkán nem volt fent az indexkapcsoló, aminek annyi értelme van, hogy húszezerrel több a kár, ha elesik az ember. Nem viccelek, ez a kizárás oka. Annyit még hozzátennék, hogy egy indexkapcsoló megléte vagy éppenséggel hiánya nem befolyásolja a végeredményt (a motor és a versenyző teljesítményét) így ennek hiányában (ami, ha egyáltalán jogszerű) szerintem kizárni sem lehet valakit, csak megbüntetni. Az „ügy” hivatalos jegyzőkönyvét, ugyan még nem kaptam meg. A szabályzat ide vágó passzusa, amin vitatkozunk a következő:

„A nem használatos alkatrészeket (irányjelzők, kürt, stb) le lehet csatlakoztatni.” Ez megtalálható a MAMS oldalán a gyorsasági szakág, dokumentumai között. Szerintük ez azt jelenti, hogy ki lehet húzni, de a motorom fent kell maradnia. Kérdezem én nyelvtanilag, ha egy kamionról lecsatlakoztatjuk a pótot, akkor azzal mi van? Repül a kamion után magától???

Szabályok
Kiváncsiak voltunk, milyen szabályok is vonatkoznak a superstock 1000-es kategóriára, ezért hamar le is töltöttük az UEM és a FIM oldaláról az ide vonatkozó passzusokat. A „Handle bars and hand controls” rész az Alpok-Adria és a FIM Superstock 1000 Kupa szabályzatában szó szerint megegyezik. Ebben az önindító és a motor leállító kapcsolót követelik meg a kormánycsutkán. Az, hogy miket lehet eltávolítani a motorról, szintén megegyezik mindekét szabályzatban.

Gyors oknyomozásba kezdtünk, és megnéztük a Superstock 1000 Kupások motorjait. Láss csodát -ahogy az a képeken is látszik- ezeken a motorokon is csak a szabályzatban említett önindító és leállító kapcsolók vannak fent. Egyébként a beszámolóban említett Superstock 600 szabályzatban valóban 1 mondattal több van: Homologated switches must be located on the handle bars. -szerk.

Azt még hozzátenném, hogy a gépátvételen és az előző 4 versenyen ugyanúgy nem volt fönt senkinek az indexkapcsoló és nem is tette szóvá senki. Egyedül Rijekában kaptunk egy papírt, amin hivatkoznak a szabályzat egy pontjára, ami a Stock 600 egyik pontja és aminek semmi köze az 1000-hez. Ezek után a gyorsasági szakág vezetőjével meg is beszéltük, hogy nincs ilyen az 1000-es szabályzatban, és nem kell a kapcsoló így nem is rakta föl senki. Eltelt két verseny kapcsoló nélkül (Pannoniaring, Most), eltelt a gépátvétel és az időmérő edzések ugyancsak kapcsoló nélkül, majd rejtélyes módon két magyar motorra fölkerül az indexkapcsoló a verseny előtt. Mi ez, ha nem véletlen, vagy szerencse, vagy netán sportpolitika.

A forgatókönyv ugyanaz, mint tavaly a Pannónia-ringen csak most nem Dudás-Végh, hanem Dudás-Varga akit félre kell állítani valahogy. És akikről azt olvassa az ember, hogy „csalók”. Arról nem is beszélve, hogy azt a Dudás Petit, aki emlékezetes balesete után így tud újból motorozni, még akkor sem tudnám kióvni, ha repülőgéppel menne, hanem inkább tanulnék tőle. Ezt az egész ügyet nem fogjuk annyiban hagyni. Irány az UEM és a FIM ahová hamarosan beérkezik hivatalos panaszunk és feljelentésünk a verseny szervezője, zsűrije és a magyar képviselet ellen. Én (mi) nem szeretné(n)k bábu(k) lenni a magyar motorsportban, amit a nagy urak kényük, kedvük szerint mozgatnak. Mindenki szálljon magába és gondolja végig miért tartunk itt, és hová is fog vezetni ez a „kikövezett út”, amit nem jó szándékkal de kiköveznek előttünk. Pont most, amikor Talma Gabi révén újból szívesen fogadják a motorosokat, és én is egyértelműen érzem pozitív hatását. Ezt nem bírjuk kibírni együtt?

A versenyben futott legjobb köridő 2:08.712-vel Pellizoné volt, ami 2mp-vel van elmaradva a stock vb-n futott legjobb körtől. Dudi az időmérőn ugyancsak 2:08-at ment. Vasárnap Végh Jana megfutotta a hétvége leggyorsabb körét 2:06.478. Noriyuki Haga a Superbike Vb második futamát 2:03.747-es legjobb körrel nyerte meg. Három másodperc a világ élvonalától, szerintem igenis színvonalas bajnokság, igenis kimagasló magyar teljesítménnyel, ami nem ezt a fogadtatást érdemelné.

A szlovén Camlek és Jana, akik a verseny előtt és után is tudnak egymásra mosolyogni.

Üdvözlöttel: Varga Gergő # 45

u.i: Félre ne értsen senki, nekem nem a sportvezetők és a versenyzők személye ellen van bajom. A sportvezetőknek tényleg köszönöm a munkáját, gondolom ők sincsenek egyszerű helyzetben, de ez a sport túl drága és "veszélyes" ahhoz, hogy ilyenek előforduljanak (előfordulhassanak). Ha a jogaikat nem tudják kellően érvényesíteni, az nem egy versenyző problémája. A sporttársak pályán nyújtott teljesítményét is magasam elismerem, Kispataki Viktort én is tehetséges versenyzőnek tartom, akinek igenis ott a helye a motorsportban.

A hozzászólásokért felelősséget nem vállalok és megkérek mindenkit, hogy véleményét kultúrált formában írja le.

Kapcsolódó anyagok:

Yamahások Rijekában