A Bundestag és a tartományi kormányokat képviselő kamara, a Bundesrat még 2015-ben alkotta meg a külföldi autósok terhelését célzó díj szabályait, amelyeket az Európai Bizottság kifogásai miatt kellett megváltoztatni. Ugyanakkor „házon belül” is sok ellenzője akad a múlt pénteken jóváhagyott rendeletnek, például elutasítja a szabályozást Észak-Rajna-Vesztfália, Saar-vidék és Rajna-vidék-Pfalz tartomány kormánya is - áll az MTI összefoglalójában.

Komoly összegről van szó

A külföldi közlekedőknek csak az autópályák használata után kell fizetniük, erre három különböző matrica megvásárlásával lesz lehetőségük. A tíz napra, két hónapra vagy egy évre szóló e-matricát az interneten, illetve a töltőállomásokon szerezhetik be, ezek konkrét díja pedig a jármű erőforrásának besorolásától függ. A legolcsóbb 2,5 euróba kerül tíz napra, míg ugyanennyi időre 25 eurót (7700-7800 forintot) kell fizetni a korosabb járgányok tulajdonosainak, a két hónapos jogosultság esetén pedig hét és ötven euró között mozog az ár.

autopalyadij-nemetorszag-12954
A motorosok mentesülnek a fizetés alól, ellenben az öregebb kocsik tulajdonosainak - tíz napra - akár 7-8 ezer forintba is kerülhet az autózás

A másfél év múlva megvalósuló díjfizetési rendszer kapcsán csak kevesen említik, hogy a döntéshozók számos kivételt is rögzítettek. Így például a motorkerékpárok, az elektromos autók, a hivatásos betegszállítók, valamint a fogyatékkal élőket szállító családtagok is ingyenesen használhatják a 13 ezer kilométer hosszúságú autópálya-hálózatot. Úgy számolják, évente több milliárd eurót hoz majd az új rendszer, s ezt a tervek szerint az úthálózat fejlesztésére fordítják.