A csúszós utakról már rengeteg tapasztalatot szerzett és adatot gyűjtött a Ford a különböző típusok tesztjei során – csakhogy a vizes levelek hatását eddig még senki sem mérte fel.

Az aszfaltra hullott falevelek veszélyeire figyelmeztetnek

A feladattal megbízott mérnökcsapat ezért sok-sok zsáknyi falevelet gyűjtött, majd a vizes avart szétterítették a vállalat belgiumi próbapályáján. Ezután egy súrlódástesztelő eszközt vetettek be, hogy megállapítsák, miként viselkedik az avartól csúszós útfelület, amikor végiggördül rajta a gumiabroncs.

az-aszfaltra-hullott-falevelek-veszelyeire-figyelmeztet-a-ford-23600
Tipikus őszi kép, ahogy a fákról lehulló levelek lassan beborítják az aszfaltot. Ilyenkor kiváltképp az egy nyomon haladó járművek vezetőinek kell a szokásosnál körültekintőbbnek lenniük

A tesztekből kiderült, hogy bizonyos helyzetekben a falevelek legalább annyira csúsznak, mint a hó.

- A legtöbb ember tisztában van azzal, hogy a havas úton lassan és fokozott óvatossággal szabad vezetni. A falevelekkel borított utakat viszont sokkal kevesebben hiszik veszélyesnek, holott ugyanúgy csúszhatnak - mondta el a teszt kapcsán Eddy Kasteel fejlesztőmérnök. A csúszás mérőszáma a súrlódási együttható, vagyis a µ, és minél csúszósabb egy felület, annál alacsonyabb a µ értéke. A tesztek során a levelekkel borított útfelület µ-száma 0,3 és 0,4 közé esett, ez ugyanakkora érték, mint amit a behavazott utaknál mérhetünk. A tanulság tehát az, hogy ha lehullott levelekkel beborított nedves szakaszra érünk, vegyünk vissza a gázból és a megszokottnál óvatosabban kezeljük a féket, mert gyakorlatilag úgy csúszhat, mint a hó.