A közel háromezer ember részvételével zajló kutatás legfontosabb eredménye, hogy a megkérdezettek 65 százaléka támogatná, ha B-s, azaz úrvezetői jogsival is legálisan használhatnának az emberek legfeljebb 125 köbcentis és 11 kW-os, tehát az A1-es kategóriába tartozó motorkerékpárokat. A válaszadók csaknem háromnegyede úgy véli, az Európai Unió területén egységes szabályozásra lenne szükség, nem mellesleg a megkérdezettek túlnyomó része, több mint 73 százaléka szerint motorkerékpáros gyakorlati órát is célszerű lenne beépíteni a B-s jogsi tananyagába.

az-europaiak-zome-tamogatna-az-egyseges-b125-szabalyozast-24325
A 125-ös motor éppen ideális a városi, elővárosi közlekedéshez, ráadásul az automatikus váltóval felszerelt robogók kezelése extra felkészülést sem igényel - főleg nem az itthon most is vezethető 50-esek után

A válaszadók majdnem fele arra szavazott, hogy 21 éves kor alatt ne lehessen motorozni B-s jogsival. Sokan arról is rendelkeznének, hogy hány éves autóvezetői tapasztalattal pattanhatnánk a motor nyergébe - a kitöltők harminc százaléka szerint meg kell várni az öt évet, negyedük megelégedne 12 havi gyakorlattal, 18 százalékuk két évre szavazna, míg 17 százalékuk 36 hónap türelmi időt tartana indokoltnak.

Ahány ház, annyi szokásA legfeljebb 125 köbcentis motorok vezetésére vonatkozó szabályok tagállamonként eltérőek. Hollandiában például kizárólag A1-es motorjogsival ülhetünk nyeregbe, miközben Belgiumban például 2 év autós gyakorlatot követően megengedik a motorozást a B-s jogsival büszkélkedő állampolgároknak, ha a járgány teljesítménye nem nagyobb 11 kW-nál. Németországban éppen idén változott a rendszer: immáron 9 gyakorlati órát ír elő a jogalkotó azoknak, akik B-vel motoroznának, míg itthon egy teljesen önálló jogsikategória a B125, hivatalos nevén A1B, amihez rövid tanfolyam elvégzése és egyszerűsített vizsga teljesítése után juthatunk hozzá.

Ha az európai tagállamok elfogadják a vizsgálat eredményeit, jelentősen fellendülhet a motorkerékpár-piac - Magyarországon látványos hatása volt a B125 bevezetésének, számottevően emelkedtek ugyanis a nyolcadliteres robogók eladásai. Mi több, a motorok elterjedésével mérséklődne a városi légszennyezés, sőt - mint arra egy belga kutatás rámutatott - nagy mértékben csökkennének a dugók a zsúfolt városi szakaszokon, amennyiben az autósok egy része kétkerekűre pattanna.