Néhány éve a hazai közlekedési szakértők szorgalmazták a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram megalkotását, s ebben egyebek mellett rendezni kívánták a kismotorok regisztrációját és számos olyan módosítást terjesztettek elő, melyek növelték volna a motorosok biztonságát. Ezek között szerepelt a kötelező védőfelszerelések kiterjesztése a bukósisak mellett egyéb kiegészítőkre is, továbbá az is felmerült, hogy ne lehessen automatikusan B-s jogosítvánnyal 50 köbcentinél kisebb hengerűrtartalmú motort vezetni.

Minden autós motorozzon?

A felvetés rém egyszerű volt, miszerint az autóvezetők képzését kiegészítenék egy rövid, pár órás gyakorlati tanfolyammal, melyet valamilyen segédmotoros kerékpáron töltene a nebuló. A változtatás dupla előnnyel kecsegtet, elvégre így nem fogalmatlanul pattanna nyeregbe a robogót korábban csak újságokban látott vizsgázó, másrészt így a motorra sosem ülő autósok is megtapasztalhatnák, hogy milyen érzés az zsúfolt forgalomban lavírozni, és a jogsi megszerzése után talán nagyobb empátiával gondolnának a mellettük közlekedő robogósokra.

b125-jogositvany-809
Egy 125-ös robogó akár 2-3 literrel is beéri száz kilométerenként, vagyis azonnali "hasznot" hoz, a megspórolt időről nem is beszélve. Mégis, itthon csak lassan terjednek a rendszámmal, legálisan használt példányok

A javaslat - valószínűleg a borsos képzési díjak további növekedése miatt - sajnos ötlet szinten rekedt, pedig az ellen oldalon, mármint az autóvezetők körében többször hallani, hogy szívesen váltanának kétkerékre. Jóllehet, ilyenkor az is felmerül, jó lenne, ha nem csak a szerény végsebességű robeszokat, hanem bármilyen 125-öst vezethetnének B-s jogsival. Hivatkozásként ilyenkor azt szokták felvetni, hogy Európa szerte ez bevett megoldás, hogy automatikusan A1 kategóriát is szerez a kezdő jogsin túllépő autós.

A felvetés jogos, ugyanakkor számos ponton sántít. Ausztriában például a hazaival szinte megegyező rendszer működik, vagyis az autójogsival rendelkezők egy pár órás motoros képzés után hajthatnak legfeljebb 11 kW teljesítményű 125-ösöket, vagyis ezen nincs mit változtatni. Arról nem beszélve, hogy tőlünk nyugatra nagyjából 180-250 ezer forint egy motoros vizsga, és nem valószínű, hogy a lazább szabályokkal együtt az ilyen mellékes apróságokat honosítanák a reformok sürgetői.

Csak tüneti kezelés

Az effajta könnyítés egyébként az egész társadalomra nézve előnyökkel járna, mert megsokszorozhatná a motorokat az utakon, csökkentve a dugókat és a légszennyezést. Persze az alapvető problémát - mely nagyjából csak hazánkra jellemző -, vagyis a biztosítás és rendszám nélküli 125-ösök helyzetét ez sem oldaná meg, hiszen aki most a B125-ös pakszus harmincezres költségét sokallja, az valószínűleg a legálisan, hazai forgalmival kínált gépek 50-100 ezres felárára sem fog áldozni...