Kezdjünk a Cserhát felől! A földrajzosok most feltehetőleg felkapták fejüket, de tényleg így lesz, a Vác fölötti Naszály a Cserhát része, s ugyan lentről nem túl hívogató óriási külszíni fejtésével, de megéri a kis kanyart. Vác szívében, a buszpályaudvar mellett, az áruház oldalában indul a Naszály út. Ahogy emelkedik, egyre fogynak el a házak, a végén már csak nyaralók maradnak.

Különleges hangulat

Az egyetlen ok, amiért érdemes erre indulni, a rendkívül egyedi panoráma. Innen látni igazából a Dunakanyar végét, az utolsó ívet, majd az egyenest. Az útszakasz rövid, de nagyon kellemes szerpentinné válik, amely végig emelkedve egészen a cementgyári bányáig visz fel. Itt érdemes egy pillanatra megfékezni, s nem csak azért, mert büfé is van, hanem mert ez a látvány máshonnan nem tárul elénk. Néhány méter után balunkon feltűnik az óriás fémkígyó: a hosszú cső a mészkövet hordozó szállítószalagot takarja. Aki terepmotorral vagy túraenduróval jött, bátran induljon meg lefele, egy-két kisebb vízmosást leszámítva végig járható. Aki itt lecsap, aszfalttal legközelebb a gyár mögötti szakaszon találkozik. Itt patkó alakban meg kell kerülni a létesítményt, utána máris Vác városának végén találjuk magunkat, egy köpésnyire a körforgalomtól.

borzsony-tura-169
Most Budapest irányába nézünk

Aki nem vállalja be a kis off-road szakaszt, haladjon tovább! Nagyjából háromszáz méter kátyús büntetés után jön a lejtő, mi pedig beérünk az Isten háta mögötti bányásztelepre, Sejcére, ahonnan a rapancsos út gyümölcsösök és kaszálók között vezet tovább a Naszályringnek becézett, sok motorbalesetet látott kanyarkombinációig. Délre fordulva néhány perc a 12-es út kezdetét jelentő körforgalom, ahonnan a túra börzsönyi része elkezdődik.

borzsony-tura-170
A Dunakanyart kedvelik a motorosok, nem véletlen

Nem ez volt az utolsó bánya, amelyet látni fogunk, elvégre a kő, a vasérc és az arany miatt népesült be ez a térség. Mellékszál, de ha Verőce felé gurulunk, ne csak a bal oldalon hömpölygő Dunát fürkésszük, hanem pillantsunk fel a Fenyves-hegy felé! Ezeken a dombokon zajlott a török kor egyik legnagyobb csatája, közel hatvanezer férfi küzdött itt életre-halálra. Mielőtt beérnénk a faluba, balra római erődítmény maradványai mellett motorozunk el, ahol akár le is sétálhatunk, az ódon kőfalak szabadon látogathatók. Szemben található a párja a Kr. u. 321 és 375 között élt I. Valentianus császár idejében épült a Szentendrei-szigeten, a kettőt egykor pontonhíd kötötte össze.

borzsony-tura-172
Bányák lépten-nyomon, kő, vas, arany, minden van

Sokak szerint a Dunakanyar egyik legszebb faluja Verőce. Érdemes megállni – a falu közepén, Géza fejedelem lovasszobrával szemben kellemes cukrászda található. Mellette széles lépcsősor vezet le a partra, az Ybl-féle támfalhoz. Nézzék meg lentről is a falut: az árvíz ellen nagyon szép kőfalat emeltek, amely hatékony védi a települést. Ezt bizonyítja, hogy még a 2013-as rekord vízállásnál is apróbb károkkal megúszták az itt lakók, akiknek ez a fal tulajdonképpen a kert végét jelenti.

Tájak, emberek

Kismaros szinte összenőtt Verőcével, így figyeljünk, hisz amint beérünk a faluba, az első kanyarban jobbra fordulunk Szokolya felé! A patakparton kellemesen kanyarog az út, az aszfalton sem várnak minket jelentős csapdák, egyelőre. Szokolyát még az Árpád-korban alapították, laktak a közelében pálos szerzetesek is, de sokáig a királyi solymászok településének számított, tudni illik a Börzsöny mindig is kiemelt vadászterület volt. Emellett vasérc és kőbánya is volt erre a történelem során...

borzsony-tura-171
A Királyréti-tó: az objektív látványára eltűntek a szerelmesek

A faluból kifelé haladva vigyázzunk, romlik az aszfalt minősége, ahogy Királyrét felé gurulunk! Nem csak állatokra számíthatunk, néha elég gyorsan csapatnak az erre járó kerékpárosok is. Felérve a népszerű erdei kirándulóhelyre, érdemes leparkolni és kis sétára indulni. Sajnos a büfé és az éttermi rész fénye már megkopott, de kávé, üdítő és egyszerű ételek mindig vannak.

Emellett egy szép horgásztó, valamint egy „felső tó”is várja a kirándulókat, ha már oda elgyalogoltunk, már csak pár méter a kőbánya, okvetlenül nézzük meg! Keresztben átvágva a dombot és átugrálva a patak szikláit, kis barlanghasadékot is találhatunk – abban még kettős gyilkosság is történt a hetvenes években!

Királyrét nem csak óriási vadászatok színhelye volt, hanem munkáé is: a középkori vasérchuták maradványai a huszadik század elején még láthatóak voltak. A bányászat emléke az idáig közlekedő kisvasút, amelyet természetesen nem személy-, hanem áruszállításra építtetett ki gróf Francken-Sierstorpff 1892-ben.

borzsony-tura-174
A királyréti kőbánya

Ha megvolt a séta, láttunk vizet, követ, mókusokat, induljunk vissza, de ne túl gyorsan, mert a lejtőn gurulva hamarosan jobbra fordulunk! A Kóspallagra vezető út jó minőségű, de ne kockáztassunk nagy tempóval, ugyanis egyrészt lehetnek sárfelhordások; másrészt nagyon keskeny az aszfalt, így ha szembejön valaki, mindkét félnek le kell húzódnia. Az erdei szakasz csodálatos, de figyelem, errefelé minden természetvédelmi terület.

borzsony-tura-173
A legenda szerint ebben a barlangban kettős gyilkosság is volt

Az erdőből kiérve szinte rögtön kereszteződéshez érünk. Jobbra fordulva a Szent Orbán fogadóhoz jutunk, nem csak étteremnek jó, szállásnak sem utolsó. Balra gurulva Kóspallag, az Árpád-kor óta lakott település terül el, amely ennek ellenére mégis aránylag fiatal falu, hiszen a török idők után teljesen elnéptelenedett a vidék, s csak az 1700-as években lakták be újra. Mindenki hajlamos csak úgy áthajtani rajta, pedig nem messze tőle állnak a Biber-vár romjai, vele szemben pedig az egykori pálos kolostor maradványai is.

borzsony-tura-175
A márianosztrai kálváriadomb

Kóspallagot egy hosszú, jól belátható kanyar zárja. Nem sokkal alatta választhatunk, hogy visszamegyünk-e a Dunához Kismaros felé, vagy inkább Márianosztra felé indulunk. Jómagam az utóbbit javasolnám. Az aszfalt ugyan hagy kívánnivalót maga után, de aki a magyar vidéket járja, tisztában lehet azzal, hogy egy-két kátyúba bele lehet csattani. Amint beértünk a településre, jobb oldalról keressünk egy apró kis táblát, amely azt írja: Kálvária. Nem lehet teljesen felmotorozni, de ne legyünk lusták, a látvány és a panoráma mindenkit kárpótol.

Megunhatatlan vidék

Márianosztra neve összefonódott a pálosokkal. Évszázadokon át éltek itt azok a szerzetesek, akik remete Szent Pál követőiként szolgálták Istent és a magyar uralkodókat. Többek között Nagy Lajos lánya, Hedvig is itt nőtt föl, igaz, később Jadviga néven Lengyelországban jutott trónra; ott is avatták szentté. (Neki köszönhető a Jasna Gora-i kolostor alapítása, ahol túlélt a rend annak ellenére, hogy idehaza előbb II. József, majd Rákosi Mátyás látott ellenséget bennük.)

borzsony-tura-176
Kilátás a völgyre

Az egykori pálos kolostor ma börtön. Az udvarba gyalog be lehet sétálni, motoros járművel viszont tilos a behajtás. Lépjünk be, ha nyitva a templom, nézzük meg a czestochowai Madonna-kép másolatát! Az eredeti sajnos történelmi okok miatt elkerült Magyarországról, ahogy remete Szent Pál ereklyéi is, amelyek 1527-ben a trencséni tűzvészben égtek el, mikor a török elől menekítették azokat.

borzsony-tura-180
Sok szerzetes és politikai fogoly raboskodott itt

A rend kapuja alól jól látni a bányát, amely Márianosztra másik nevezetessége. Az arra futó kisvasút mentén visz az út lefelé – mindenképpen álljunk meg a Mindszenty József bíboros hercegprímás által megszentelt Mária-kútnál egy kortyra! A víz finom, a hely története pedig igen érdekes, hisz két alkalommal is történt csoda a Malomvölgyi-forrásnál.

borzsony-tura-182
A pálosok története rejtélyeket és tragédiákkal teli

Túraendurós olvasóinknak mindenképpen megemlíteném, hogy létezik egy vékony, egykor aszfaltozott, mára leginkább járhatatlan utacska Nosztráról Zebegénybe, ahol a környék legjobb rétesét kapni. Autóval felejtős, motorral még végig lehet rajta menni – erdők, legelők és régi, elhagyott gyümölcsösök között vezet az ösvény.

Tovább is van...

Bárhogy is, Márianosztráról a 12-es úthoz érve két lehetőség közül választhatunk. Balra, azaz délnek fordulva ismét Szobra jutunk (itt esetleg megtankolhatunk), míg jobbra a Börzsöny ismeretlenebbik oldalát fedezhetjük fel, méghozzá az Ipoly mellett gurulva. Első településként Ipolydamásdon át vezet az út; idén kitisztították a falu végén található várrom környezetét, könnyen fel lehet sétálni. Letkésnél észak felé tartva célozzuk be Nagybörzsönyt! Ez volt a hazai aranybányászat reménysége, igaz, a történelem itt is mindig közbeszólt.

borzsony-tura-190
A nagybörzsönyi templom csodálatosan ép maradt

Az egykor festői szépségű bányászfalunak a tárnák lezárása vetett véget, pedig egyes szakmai források szerint máig érdemes lenne itt dolgozni, illetve kutatni a nemesfémeket. A rendszerváltás után az MNB megbízásából történtek vizsgálatok, amelyek reményteljes eredményt hoztak, igaz, a munka nem kezdődött el, s feltehetőleg nem is fog. Mindezek ellenére a Bányapuszta, a Fagyosasszony-bánya, a Rózsabánya környéke, valamint a Bezina-völgy és a nagyirtáspusztai ércesedési terület máig romantikus túraútvonal, igaz, nem motorral, hanem gyalogoson, vándorbottal.

Nagybörzsöny község egykor virágzó bányaváros volt, máig őrzi erre jellemző településszerkezetét. Mindenképpen álljunk meg a Szent István templomnál, mert ez országunk egyik legszebb román kori építménye. Beljebb bányásztemplom, vízimalom és kedves börzsönyiek várják a kirándulókat, senki nem sértődik meg, ha a kerítéseken át bepillantunk a megkapó házikókra.

borzsony-tura-188
Izgalmas és néptelen erdei utak

Ha visszagurulunk a főútra, induljunk északra, vagyis jobbra: irány Kemence község, ahol a főútról kanyarodjunk szintén jobbra, be a hegy felé. Két út is visz a kisvasút irányába, az egyik egy patakon vezet át. Nem kell tőle megijedni, ha nem esett aznap, simán átmegy rajta egy chopper is. Itt kezdődik a „Transbörzsöny Highway”, vagyis a patak völgyében Diósjenőig vezető, igazából behajtani tilos táblával ellátott utacska.

A táblát nagyjából húsz éve felejthették kint, nem kell vele törődni, nem jellemző, hogy bárki is keménykedne a kirándulókkal és a motorosokkal, kivéve, ha nagyon buták (amúgy pont olyan szakasz, ahol a nagyon buták berepülnek a sziklák vagy a fák közé). Aki idáig eljutott, azt hiszem tényleg nem a gyorshajtás miatt jött, hanem gyönyörködni akar. Érdemes is előre nézni, figyeljünk a kerékpárosokra! Húsz perc békés kanyargás után máris a Börzsöny keleti felén találjuk magunkat. Ha elrontottuk a faluba érkezést, akkor velünk szemben meglátjuk Sváb Sándor egykori kastélyának kerítését és néhány barátságos értelmi fogyatékost, akik ott laknak. Ha megmutattuk a motort, forduljunk meg és keressük meg a lejtős utcát, ami a központba visz!

borzsony-tura-186
Mária-kút, ahol csodák is történtek

A faluban délnek fordulva pár perc alatt átérünk Nógrádba, ami egykor megyeszékhely volt, most békés falu, amely fölött ott magasodik a várrom. Mielőtt felcaplatnánk a kis emelkedőn gyönyörködni a panorámában, üljünk le a parkoló végi büfében egy jó házi szörpre és kávéra – kifejezetten jó a konyha is.

borzsony-tura-187
Ilyen és ehhez hasonló völgyek várnak a motorosokra

A szlávok által épített földvárat többen és többször átépítették, hisz stratégiailag fontos helyen volt. Tudták ezt a törökök is, igaz, 1685-ben kényszerből kellett kiköltözniük. Villám csapott a lőportoronyba, a pusztulás óriási volt. Nógrádból pillanatok alatt kiérünk a kettesre, ami Szendehely, majd Szendehely-Katalinpuszta érintésével visszavisz minket Vác térségbe, a kiindulási ponthoz.

Ez az útvonal nagyjából 150 kilométer, ha szeretünk nézelődni, bámészkodni, nyugodtan elmegy vele a nap, de ha megnyújtjuk egy hétvégére, még több izgalmas cél belefér. A motorozás előtt érdemes informálódni, rendszeresen vannak falunapok, kistérségi törpefesztiválok, ez-az-amaz – a Börzsönyben szeretik a vendégeket...