· 2020. november 16.

Elindul az elektromoskerékpár-program

Az állam is beszáll

Kétségtelen, hogy a városi közlekedés átalakítását szolgálja a nemrég beharangozott támogatási rendszer. Ha minden a tervek szerint alakul, az E-kerékpár lehet az új robogó.
Nagyszabású programot indított az állam, melyben azokat támogatják, akik autóról kétkerékre váltanak, hogy olcsóbban, gyorsabban és főként környezetkímélő módon járjanak munkába. Persze sok még a kérdés, hiszen itthon nem igazán ismert a támogatásban részesülő, úgynevezett pedelec járműkategória. Hogy mi az a pedelec és mekkora állami támogatás jár rá?
{{articleGallery[27839].caption}}
Nos, jobb híján a brit rövidítést használjuk itthon is (pedal + electric = pedelec), ami gyakorlatilag elektromos rásegítésű kerékpárt jelent. Nagy különbség a hazánkban tízezrével futó, teljesen szabálytalanul bringaként árult villanyrobogókkal szemben, hogy ezek tényleg kerékpárok, mivel gázadásra nem indulnak el, csak tekerés hatására lép működésbe a villanymotor.

Mi az a pedelec és mekkora támogatás jár rá?

Mivel ezek valóban hatékony ingázójárművek, az állam is támogatja a vásárlásukat: a futárok, cégek villanyrobogó-támogatása után most a magánszemélyek kaphatnak némi segítséget: pedálszenzoros kerékpárok vásárlásához maximum 90 ezer forintot, nyomatékszenzoros kerékpárok esetében 150 ezer forintot, de legfeljebb a jármű árának felét. Hangsúlyozzák, hogy elsősorban a munkába járást szeretnék megkönnyíteni, így a pályázat benyújtáshoz munkaviszonyt igazoló dokumentum csatolása is szükséges.
{{articleGallery[27837].caption}}
Miért előnyös a pedelec? Nos, apró akksival is extrém nagy, akár 120-130 kilométeres hatótávra képes, mint például az éppen egy éve, a 2019-es EICMA-n leleplezett Aero EB-01 is. Noha a kategóriában nem természetes, az EB-01 csak úgy roskadozik a hasznos extráktól: GPS-alapú nyomkövető, telefonos alkalmazás, kivehető Panasonic Li-ion akksi és digitális kijelző teszi csábítóvá a karcsú bringát.
{{articleGallery[27838].caption}}
Hogy az Unióban hivatalosan is kerékpárként, jogsi, biztosítás és sisak nélkül lehessen használni, az EB-01 megfelel az összes EU-s szabálynak: maximális teljesítményű, 250 W teljesítményű Bafang motor gyorsítja, mely Shimano Derailleur váltón keresztül hajtja a hátsó kereket. Rásegítéssel 25 km/órás sebességet ér el az EB-01, no nem azért, mert nem „telne többre” a 0,25 kW-os motorból, hanem mert ennyi az előírt maximális tempó az e-kerékpároknak.