Nagyszabású programot indított az állam, melyben azokat támogatják, akik autóról kétkerékre váltanak, hogy olcsóbban, gyorsabban és főként környezetkímélő módon járjanak munkába. Persze sok még a kérdés, hiszen itthon nem igazán ismert a támogatásban részesülő, úgynevezett pedelec járműkategória. Hogy mi az a pedelec és mekkora állami támogatás jár rá?

elektromos-kerekpar-pedelec-tamogatas-27839
Bringamagyarázó: ha gázadásra elindul, akkor hiába van rajta pedál, csak segédmotor lehet. Ezen az sem változtat, hogy 250 W alatti teljesítményű a beépített motor

Nos, jobb híján a brit rövidítést használjuk itthon is (pedal + electric = pedelec), ami gyakorlatilag elektromos rásegítésű kerékpárt jelent. Nagy különbség a hazánkban tízezrével futó, teljesen szabálytalanul bringaként árult villanyrobogókkal szemben, hogy ezek tényleg kerékpárok, mivel gázadásra nem indulnak el, csak tekerés hatására lép működésbe a villanymotor.

Mi az a pedelec és mekkora támogatás jár rá?

Mivel ezek valóban hatékony ingázójárművek, az állam is támogatja a vásárlásukat: a futárok, cégek villanyrobogó-támogatása után most a magánszemélyek kaphatnak némi segítséget: pedálszenzoros kerékpárok vásárlásához maximum 90 ezer forintot, nyomatékszenzoros kerékpárok esetében 150 ezer forintot, de legfeljebb a jármű árának felét. Hangsúlyozzák, hogy elsősorban a munkába járást szeretnék megkönnyíteni, így a pályázat benyújtáshoz munkaviszonyt igazoló dokumentum csatolása is szükséges.

elektromos-kerekpar-pedelec-tamogatas-27837
A villanyrobogók után most az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását támogatja az állam

Miért előnyös a pedelec? Nos, apró akksival is extrém nagy, akár 120-130 kilométeres hatótávra képes, mint például az éppen egy éve, a 2019-es EICMA-n leleplezett Aero EB-01 is. Noha a kategóriában nem természetes, az EB-01 csak úgy roskadozik a hasznos extráktól: GPS-alapú nyomkövető, telefonos alkalmazás, kivehető Panasonic Li-ion akksi és digitális kijelző teszi csábítóvá a karcsú bringát.

elektromos-kerekpar-pedelec-tamogatas-27838
48 V/21 Ah-s Panasonic Li-ion akksi hajtja a NIU új bicaját. A kivehető és csekély súlya révén könnyen szállítható telep akár 130 km-re elegendő energiát rejt

Hogy az Unióban hivatalosan is kerékpárként, jogsi, biztosítás és sisak nélkül lehessen használni, az EB-01 megfelel az összes EU-s szabálynak: maximális teljesítményű, 250 W teljesítményű Bafang motor gyorsítja, mely Shimano Derailleur váltón keresztül hajtja a hátsó kereket. Rásegítéssel 25 km/órás sebességet ér el az EB-01, no nem azért, mert nem „telne többre” a 0,25 kW-os motorból, hanem mert ennyi az előírt maximális tempó az e-kerékpároknak.