Tegnap elindította szolgáltatását az Európai Unió saját műholdas navigációs rendszere a közigazgatási szervek, a vállalkozások és a lakosság számára - jelentette be szerdán az Európai Bizottság. Néhány hete kerültek piacra az első olyan okostelefonok, melyek lapkakészlete alkalmas az új, pontosabb rendszer használatára, 2018-ra pedig már az Európában forgalomba hozott új autók mindegyikébe beépítik a szükséges alkatrészeket, hogy a sofőrök ez alapján tájékozódjanak.

Gyorsabb, pontosabb

Mint a beszámolóból kiderült, a Galileo jelei rendkívül pontosak, de még nem folyamatosan elérhetők, ezért a kezdeti szakaszban az amerikai műholdas navigációs rendszerrel együttesen lesznek használhatók. A későbbi bővítés során harminc műholdból álló flotta teljesít majd szolgálatot, ez a tervek szerint 2020-ra épül ki.

galileo-gps-11377
Az európai navigációs rendszer szabadon elérhető szolgáltatása egyméteres pontosságú helymeghatározást tesz lehetővé, titkosított katonai szolgáltatása pedig még kifinomultabb - hibahatára mindössze egy centiméter

A Galileo megtízszerezi a helymeghatározás pontosságát és lehetővé teszi az ezen alapuló technológiák - mint például az önvezető autók - következő generációjának működését. A programot még az 1990-es évek közepén indította el az Európai Unió, hogy függetlenítse Európát a tengerentúli GPS-hálózattól, amelynek szabadon elérhető szolgáltatásait a működtető - például egy nemzetközi konfliktus esetén - blokkolhatná.