Egy svéd mérnök, John Ellwood eltökélte, hogy megtervezi és megépíti a világ egyik legnagyobb egyhengeresét, mely ráadásul egy különös hibrid.

john-ellwood-egyhengeres-motorja
A hengerfej már önmagában egy mérnöki műremek

Meglepően pörgős Ellwood hatalmas egyhengerese

A csaknem tízezret pörgő, 150 lovas erőforrás a leírás szerint a negyedik ütemben fejt ki erőt, mint bármelyik négyütemű, mégis a lefelé mozgó dugattyú nyomása hozza létre az elősűrítést, akárcsak a kétütemű motorokban. Ráadásul a hengerfejben nem vezérműtengelyeket és himbákat találunk, hanem egy szíjhajtású tárcsa szabályozza a levegő-üzemanyag keverék bejuttatását és a kipufogógáz-elvezetést is.

john-ellwood-egyhengeres-motorja
Szíjhajtás felel a gázcseréért az 1298 köbcentis hengerben

Ritka bonyolult konstrukció, ám láthatóan megérte egy hajtóműbe sűríteni a két- és négyütemű motorok előnyeit, hiszen így könnyű, mégis nyomatékos és kiemelkedő csúcsteljesítményű egyhengeres született a műhelyben.

john-ellwood-egyhengeres-motorja
John Ellwood és az új erőforrás

Maga az építő, Ellwood magyarázta el, miért is különleges a gigászi egyhengeres:

Közel harminc éve óta építek forgattyúházas, mégis négyütemű, kompresszoros motorokat és versenyzem is velük – eddig két hagyományos pályagép és egy dragster született a műhelyemben. Ezeket hibridnek hívom, mert egyszerre két- és négyüteműek. Az egyhengeres vasakat tömörítő Supermono versenykategóriánk hengerűrtartalom-korlátja ugyan 800 köbcentiméter, de az új motorom külön engedélyt kapott, hogy részt vehessen vele a futamokon. Ha minden jól megy, a pályázás után kipróbálom majd Bonneville-ben is...

– mesélte Ellwood a különleges gépről.

john-ellwood-egyhengeres-motorja
Minden bizonnyal hallunk még az egyedülálló vasról...

Az már önmagában szenzációs, hogy egyetlen dugattyú mozog az 1298 köbcentis hengerben, ám a sajátos vezérlés még különlegesebbé teszi John erőforrását, amit mi is szívesen megnéznénk a legendás Bonneville-i sósivatagban.