Emlékszem, mekkora szenzáció volt és miként robbant be a motorpiacra jó húsz évvel ezelőtt a ZX-9R technikára épült Kawasaki Z1000. A harcias forma, a nyers erő és a kivételes kezelhetőség sok motoros szívét elcsábította, így nem is volt kérdés, hogy a nagy Z hosszú évtizedekig a kínálatban marad.
Többször átdolgozták, továbbfejlesztették a modellt, így napjainkban már a negyedik nemzedék tagjai róják az utakat, sőt hamarosan elérhető lesz az ötödik generáció képviselője is, a minden eddiginél nagyobb erőforrással harcba küldött Z1100.
Megjelent az új Kawasaki Z1100
A márka hagyományaihoz híven rögtön kétféle változatban készül az új Z – derült ki néhány órával ezelőtt –, ugyanis az alapmodell mellett SE jelöléssel piacra dobnak egy prémium minőségű fékrendszerre és futóműre épülő kivitelt is, mely Brembo monoblokk féknyergekkel és szerszám nélkül, minden paraméterében állítható Öhlins S46 központi rugóstaggal érkezik.
Közös a két változatban, hogy 5 colos, színes TFT-kijelzőről olvashatóak le az adatok, és a Kawasaki Rideology alkalmazásnak köszönhetően telefonnal is társítható a műszeregység, így garantáltan nem lesz szükséged külön motoros navigációra. Azt is kiemelték a bemutatóban, hogy a kijelző használata roppant egyszerű lesz és nem vonja el a figyelmet a vezetésről, hiszen gombokkal és hangvezérléssel kezelhető a felület.
Parádés felszereltség az új Z1100-on
Emellett átdolgozták az elektronikus fojtószelepeket (ETV), így még pontosabb, közvetlenebb lett a gázreakció, hatékonyabbá vált a sebességtartó automatika (tempomat), míg a vezetéssegítő rendszerek az új, hattengelyes IMU-nak köszönhetően kifinomultabban avatkoznak közbe.
A KTRC mindig is a legfejlettebb kipörgésgátlók közé tartozott, emellett KCMF segíti a biztonságos kanyarodást, a KIBS felel a pontos fékezésért, míg a teljesítményleadás szokás szerint teljesen személyre szabható, hála a szabadon beállítható és az előre programozott üzemmódoknak.
Miként korábbi cikkünkben megjósoltuk, valóban 130-140 lóerő közötti csúcsteljesítményű a Z1100, egészen pontosan 136 lovas sornégyest építettek a könnyű alumínium vázba. Az alsó és a középső fordulatszám-tartományban elérhető maximális nyomaték volt a tervezők célja, ennek érdekében átdolgozták a szívócsatornákat és 1099 köbcentire növelték az összlökettérfogatot. Utóbbit úgy érték el, hogy a kiforrott hajtómű lökethossza három milliméterrel nőtt, ami szintén a combosabb középső fordulatszám-tartományt szolgálja, és ezáltal részterhelésen erősebb lett a motor.
A megnövelt forgatónyomaték lehetővé tette, hogy hosszabb legyen az ötödik-hatodik fokozat, illetve nőtt a lendtömeg is, de ezeknél látványosabb változás, hogy mennyivel sportosabb üléshelyzet jellemzi a Z1100-at, mint elődeit. A meglepően széles és több mint egy centivel előrébb rögzített kormány révén a vezető jobban terheli az első tengelyt, vagyis a japán kihívókhoz hasonlóan a Z is minden tekintetben sportosabb, harciasabb a felmenőknél.
„Sugomi Awakens” – egy új Z-korszak kezdődik", így harangozta be a Kawasaki a Z1100-at, és az adatokat látva az ötödik nemzedék valóban merőben más lesz, mint az első négy generáció tagjai.