Hazánkban járt a Keeway egyik tulajdonosa, Yan Haimei, aki a Benelli ügyvezető igazgatói posztját is betölti. A magyar szakon vézett, nyelvünket folyékonyan beszélő üzletasszonnyal a Keeway és a Benelli Szentendrén kialakított európai központjában találkoztunk…

Hogyan alakult ki a Keeway márka, milyen előzményei voltak az európai színrelépésnek?

Anyacégünk, a QianJiang Motorcycle Co., Ltd. már a 70-es évek óta foglalkozik motorkerékpárokkal. Először csak alkatrészek gyártását vállaltuk magunkra, később azonban teljesen felszerelt motorkerékpárokkal is előrukkolt a vállalat. A Keeway céget 1999-ben, Magyarországon hoztuk létre, és e márkanév alatt kezdtük el forgalmazni Európában a kínai gépeket. Elsőként csak Magyarországon és a környező országokban értékesítettük őket, majd 2004-től indult el az egész kontinenst átfogó terjesztés. Volt olyan időszak a válság előtt, amikor Európában eladott motorjaink száma elérte a százezret.

keeway-yan-haimei-7571
A mosolygós üzletasszony Yan Haimei, aki a Keeway mellett a Benneli gyárat is igazgatja

Sikerült újra megközelíteni ezt a darabszámot?

A kezdeti időszakban csak Európában forgalmaztuk a modelleket, de már a válság előtt elkezdődött a kereskedelmi hálózat kiépítése a többi földrészen is. Amikor Európában csökkent az értékesítés, nem érintett minket olyan érzékenyen a válság, hiszen globálisan rövid időn belül 300 ezer darab fölé ugrott az eladott példányszám Dél-Ázsiával, Dél-Amerikával és Európával együtt. Szerencsére Európában napjainkra már megállt a stagnálás, és folyamatosan emelkednek a számok, de továbbra is itt a legnehezebb az árusítás.

Mekkora erőfeszítést igényelt a saját márka létrehozása a kezdetekben? Fejlesztettek saját erőforrásokat is?

Az összes tevékenységünk alapja a fejlesztés. Már 1999-ben, amikor létrehoztuk az európai központot európai szakemberekkel kezdtünk el együtt dolgozni, sőt saját kutatási-fejlesztési részleget hoztunk létre Olaszországban, ahol tehetséges mérnökök és formatervezők szorgoskodtak az új modelleken. Miután 2005-ben megvettük a patinás Benelli céget, olasz specialisták támogatásával fejlesztettünk saját erőforrást. Elsősorban innen származik a dizájn is, de együtt dolgozunk német, francia és spanyol munkatársakkal is, úgyhogy a jelenlegi gépeink többsége európai tervezők segítségével jöttek létre. Egészen mások a mostani termékek a kezdetekhez viszonyítva, még emlékszem, hogy annak idején milyen motorok voltak…

Hány motort gyártanak évente?

Az anyacégünk éves szinten egymillió motorkerékpárt készít. Ebből körülbelül háromszázezer a Keeway exportra gyártott motorja, 50-60 ezer darabot a Benelli tesz ki, a többi pedig a kínai értékesítésre gyártott Domestic márka terméke.

keeway-yan-haimei-7563
A nagyobb kerekű gépek közül az RK 125 az egyik legnépszerűbb modell

Hány embert foglalkoztatnak?

A gyárban megközelítőleg hétezer ember dolgozik a motorok összeszerelésén, emellett az értékesítés Kínában 120-150 embert köt le. Rajtuk kívül a világ többi országában foglalkoztatott kereskedelmi alkalmazottak is hozzánk tartoznak, ez további pár száz főt jelent.

Ön is motorozik?

Csak picit - robogózom! Mindazonáltal le szeretném tenni a nagymotor-jogosítványt, talán a nyáron kerül majd rá sor. De nagyon szeretem a motorokat és azokat az embereket is, akik motoroznak. Ez egy nagy család, ahol maga a termék hozza össze az embereket.

A forgalmazott kétkerekűek mekkora hányada kerül Európába?

Legfeljebb tíz százalék. Ez nem olyan sok, de a piac és a sok vetélytárs ismeretében elfogadható mennyiség.

Melyik kontinensen értékesítik a legtöbb motort?

A legtöbb modellt Ázsia déli részén és Dél-Amerikában adjuk el. A világon körülbelül ötven millió motorkerékpárt adnak el évente, és ebből közel negyven millió Ázsiában fut az utakon. Indiában tizenöt millió, Kínában megközelítőleg tíz millió példány kerül forgalomba. Érdekesség, hogy az elektromos kétkerekűek térhódításának köszönhetően Kínában éves szinten húsz millióról tíz millióra csökkent az eladott benzines motorok száma. Ehhez jön még az Indonéziában eladott nyolc millió példány, Thaiföldön további két-három millió, míg Dél-Amerikában Brazília a legnagyobb piac, ott megközelítőleg két millió gépet visznek a vásárlók. Egész Európában összességében egymillió motorkerékpárt értékesítenek, ennek 25 százalékát a Honda teszi ki, utána következik a többi márka, a Yamaha, a BMW, a Harley Davidson, a Piaggio-csoport és a többiek. Szerencsére 2015-ben némi emelkedés volt érezhető, így megközelítőleg 1,2 millió darabról regélnek majd az új statisztikák, ha elkészülnek.

keeway-yan-haimei-7568
A Blackster formatervezése igazán klasszikusra sikeredett, a 250 köbcentis, V2-es erőforrásból 26,1 lóerőt és 18 Nm sikerült kihozni a környezetvédelmi előírásokat betartva

Melyik a legnépszerűbb Keeway modell?

Ez kontinensenként változó, sok esetben a forgalmazott termékek típusa is teljesen más. Dél-Ázsiában például a „cub” jellegű motorkerékpárok a legnépszerűbbek, míg ehhez képest Európában ezekből szinte csak Görögországban sikerült értékesíteni, a többi országban nincs igény rájuk. Ugyancsak példaként hozom fel, hogy Portugáliában és Spanyolországban a 125 köbcentis kategóriában piacvezetők vagyunk, a széles választéknak köszönhetően mi adjuk el a legtöbb modellt. Nem mi vagyunk a legolcsóbbak, de az óriási eladott darabszámnak köszönhetően folyamatos visszajelzéseket kapunk, és egyre magasabb minőségű termékeket tudunk biztosítani, méghozzá a legjobb ár-érték arányban.

Miből fogy több? Robogóból vagy motorkerékpárból?

A tendenciák ez esetben is eltérőek. Mivel Ázsiában picik az emberek, ezért ott inkább a 10 colos kerekekkel felszerelt gépek kelendőek, míg Európában általában a tizenkét colos felni a nyerő. Hozzáteszem, még Európán belül is vannak különbségek, Olaszországban például a tizenhatos kerékátmérő a legközkedveltebb.

keeway-yan-haimei-7564
Nem lehet okuk panaszra a betérő robogósoknak, hiszen több mint tíz modell közül választhatják ki a számukra legideálisabbat

Mi az oka annak, hogy a magyar termékpalettán elsősorban kis összlökettérfogatú motorokat találni, holott a globális választékban egészen nagy gépek is megtalálhatók?

Valóban, a Keeway kínálatában még 1,2 literes gépek is szerepelnek, de Magyarországon a jelenlegi helyzet szerint túl kevés az eladott darabszám, így nehéz bevezetni a nagyköbcentis változatokat. Sajnos Magyarországon a regisztrációs díj nagyon megnehezíti az ötven köbcenti feletti motorkerékpárok értékesítését, hiszen hiába a kedvező alapár, egy 125 köbcentis gép esetében 95 ezer forinttal, míg a kétszázötven és az ötszáz köbcenti közötti motorok esetében 135 ezer forinttal lesz drágább a vételár, és emellett a 27%-os forgalmi adó sem kedvez a vásárlók pénztárcájának. A Keeway termékek itthon ötven és háromszáz köbcenti között érhetők el, inkább az alsó- és középkategóriában próbáljuk tartani az árakat. A jövő évben a Benelli modellek bevezetésére fókuszálunk, itt megtalálhatók lesznek 125 és 750 köbcenti közötti erőforrások is, talán ezek azok a géposztályok, amelyeket Magyarországon jobban el tudnak fogadni a bukósisakosok.

Milyen visszajelzéseket kaptak a Benelli új gépei a milánói motorkiállításon?

Rengeteg pozitív véleményt hallottunk, bevallom, jóval nagyobb sikert arattak az új modellek, mint azt remélni mertük. A média is elismerően nyilatkozott és a látogatóknak is nagyon tetszettek a motorok. Mi „csak” tisztességgel elvégeztük a munkánkat és igyekeztünk megfelelni az igényeknek. Ezekből a pozitív visszajelzésekből merítünk majd erőt, és minél hamarabb szeretnénk megkezdeni az új változatok bevezetését.

Az új Benelli modelleket Európában vagy Kínában tervezték?

Mindent Európában terveztünk, a technikai specifikációkat is itt véglegesítettük, de az anyacégünk rengeteget segített a fejlesztésben. A BN 302 modell már 2015 májusában debütált az európai piacon, elsőként Olaszországban, ahol különösen nagy sikert aratott. A regisztrált eladásokat tekintve már az első tízben van, és reméljük, hogy a következő évben még jobban teljesít majd.

keeway-yan-haimei-7456
Az új Benelli BN 302. Az ütős megjelenésű bringát soros, kéthengeres, 38 lóerős erőforrás mozgatja

A Benellik Olaszországban vagy Kínában készülnek?

Részben itt, részben ott. A nagyobb köbcentis motorkerékpárokat még mindig Olaszországban gyártjuk, mert a minőség és a kézi összeszerelés igényli a magasabb szakértelmet, de vannak olyan Benelli modellek is, melyek Kínában gurulnak le a futószalagról. Ezek elsősorban a kedvezőbb ár végett készülnek ott, de semmilyen hátrányát nem érezzük, mert a technológia színvonal világelső.

A következő motorosszezonra már Magyarországon is elérhetőek lesznek az új Benellik?

A 250 köbcentis modelleket már az év elejétől lehet kapni, a 125-ös és a Tornado 300 köbcentis verzióihoz csak valamivel később lehet majd hozzájutni.

Nem kis feladat hárul a központi raktár dolgozóira, ugyanis az európai országok Keeway kereskedései és szervizei mindannyian hazánkból rendelik meg az eddig értékesített milliónyi géphez a szükséges alkatrészeket. Magáért beszél, hogy több mint 42 ezer cikkszámot tartanak nyilván… Hatalmas segítséget, és egyben előnyt is jelent a versenyképességben az itt összegyűjtött árukészlet, hiszen mindenki a legrövidebb időn belül szeretné lecserélni a meghibásodott alkotóelemeket, és innen pár nap alatt eljuthatnak az összetevők a kontinens legtávolabbi szegletébe is.

keeway-yan-haimei-7561
Dobozok ezrei sorakoznak a polcokon, és le a kalappal a raktárkészletért felelős alkalmazottak előtt, ugyanis minden karton vegyesen tartalmazza a Kínából beérkezett alkatrészeket
Más márkák viszonteladói, kereskedői is napi kapcsolatban állnak a raktárral, gyakran építik be a kompatibilis alkatrészeket saját szervizeikben. Ez is azt bizonyítja, hogy a folyamatos fejlesztéseknek és a felhasznált alapanyagok minőségének köszönhetően bárhol megállják a helyüket. A nagy számban értékesített alkatrészek sokat segítettek a márkának a válságos időszak átvészelésében. Dorogi Gábor értékesítési vezető és Lázár Tibor szolgáltatási menedzser elmesélte, hogy a kisköbcentis Keewayek hazánkban is közkedvelt futármotorok, és az alkatrész értékesítés során gyakran találkoznak olyan példányokkal, melyek már a 60-70 ezer kilométeren is túl vannak, és csak a kopóalkatrészeket kellett rajtuk cserélni.

Az új modellek bevezetése minden kontinensen egy időben történik?

Általában mindenhol egy időben történik, de vannak olyan típusok, amelyeket először Ázsiában dobunk piacra, megnézzük a visszajelzéseket, és ezt követően kerül az európai vásárlók elé. Más márkák is sokszor járnak el hasonlóan, nem ritka, hogy akár két év is eltelik, mire az európai színtéren bevezetik az egyes típusokat.

Előfordulhat, hogy a két márka modelljei a jövőben azonos márkanév alatt jelenjenek meg?

Mindkét márka jelen van a globális piacon és mivel mindenhol mások az igények, ezért a két védjegy jól kiegészíti egymást. Ketten, együtt biztosítják számunkra a legnagyobb piaci részesedést.

keeway-yan-haimei-7565
Goccia City Zero. Négy óra töltés után ötven kilométert képes megtenni károsanyag-kibocsátás nélkül

A szalonban megcsodálhattam a Benelli új elektromos kerékpárjait. Lehetséges, hogy a későbbiekben elektromos motorkerékpárok is forgalomba kerülnek?

Azt hiszem, mindenki úgy gondolja, hogy az elektromos eszközök jelentik a jövő közlekedési alternatíváit, ezért kezdtük el az e-bike tervezését és forgalmazását. A stratégiai terveinkben más elektromos eszközök folyamatos fejlesztése is szerepel. Ezek sarkalatos pontja mindig az akkumulátor, hiszen minél nagyobb kapacitású, annál drágább, viszont nekünk ügyelnünk kell a termékek gazdaságosságára. Évről-évre új műszaki megoldások jelennek meg, folyamatosan csökkennek az áramtárolók költségei, és reméljük, hogy hamarosan megjelenik az az akkumulátor, melynek segítségével már nagyobb kétkerekűek is költséghatékonyan állíthatóak elő.

Hazánkban a szentendrei telephelyet leszámítva elsősorban viszonteladókon keresztül értékesítik a modelleket. Tervezik újabb szalon nyitását, hogy még jobban felfigyelhessenek a vásárlók az új típusokra?

Minden országban más az értékesítési stratégia, vannak olyan országok, ahol leányvállalatok végzik az értékesítést, máshol kizárólagos partnerekkel dolgozunk, míg Magyarországon a viszonteladói hálózaton keresztül valósul meg a leghatékonyabb értékesítés, hiszen így szinte minden városban jelen lehetünk. Bízunk benne, hogy jó irányba mozdul el a hazai piac, remélhetőleg egyre több modellünk fut majd a hazai utakon, többen fektetnek majd a motoros üzletágba és még több kereskedés vonja be a Keewayt, valamint a Benellit az értékesített márkák körébe.

keeway-yan-haimei-7570
Szentendrén, a Kőzúzó utcában találjuk a Keeway központját. Itt vehetők szemügyre az új Bennellik is

Számíthatnak a vásárlók kedvezményekre, akciókra az új modellek bevezetésével kapcsolatosan?

Ez a magyarországi értékesítési vezető, Dorogi Gábor hatásköre. Szoktak lenni bevezető akciók, és a kereskedők számára mintadarabokat biztosítunk, melyeken a vásárlók kipróbálhatják a gépek menettulajdonságait.

Mit üzen a Sportmotor.hu olvasóinak?

Reméljük, hogy motorjainkkal mi is hozzájárulhatunk a boldog, önfeledt gurulásokhoz és a gondtalan hétköznapi közlekedéshez. Vigyázzanak magukra az utakon!