Korábban már cikkeztünk arról, hogy a járművek műszereinek buherálása börtönbüntetéssel sújtható, s lassan értelmét is veszíti a simlis beavatkozás, mert a központi nyilvántartáson keresztül bárki hozzájuthat a valós adatokhoz. A cikk után több helyen találkoztunk olyan véleményekkel, hogy ez a lekérdezés bajos, nehézkes folyamat, ezért felkerekedtünk, hogy magunk is kipróbáljuk szolgáltatást.

A puding próbája

Nem szabad elfelejteni, hogy a rendszer – főként az első pár hónapban – még igencsak gyerekcipőben járt, ezért előfordulhattak olyan malőrök, melyek a mai napig megtéveszthetik az érdeklődőt. Elmentünk hát a legközelebbi okmányirodába, hogy saját motorjainkon, illetve egy megvásárolni kívánt motorszállító furgonon teszteljük, milyen hatékony is a lekérdezés. Pár perc várakozás után szólítottak minket, és az ügyintézési díj (három jármű, 1650 Ft) kicsengetése után már pörögtek is az adatok.

kekkh-futasteljesitmeny-lekerdezes-4064
Nem csak a feljegyzett futásteljesítmény, hanem maga a fénykép is lekérhető ami bizonyíthatja a korábbi műszercserét és a manipulált számokat

Az első két rendszám bediktálása után stimmeltek a számok, azonban a harmadiknál akadt egy kis probléma. A legkorábbi, még elérhető vizsgaidőpont 2012 végén volt, ekkor 603 311 (!) kilométert jegyeztek fel, míg 2014-ben csak alig kilencvenezret. Ez a manipulált futás mintapéldájának tűnik, s a kocsi évjáratához – kimondottan pörgős munkát feltételezve - akár passzolhatott is a soknak tűnő, de korántsem elképzelhetetlen futás. Más kérdés, hogy ma aligha akad olyan tulajdonos, aki ilyen magas értéket be merne írni a hirdetésbe, pedig a nyugati piacokról behozott dízel járgányok jelentős része túl van már az ötödik, hatodik X-en.

kekkh-futasteljesitmeny-lekerdezes-4063
A jármű és a tulajdonos címe lényegtelen, az adatok országszerte szabadon elérhetők az okmányirodákban

A pofátlannak tűnő eltérést látva az ügyintéző is a homlokát ráncolta, s nem hagyta annyiban a dolgot. Ekkor jött képbe a telefonos segítség, ugyanis az okmányirodai dolgozók számára – rendszám alapján – hozzáférhető maga a fotó is, amit a vizsgán készítettek, s ebből kiderült, hogy csupán egyszerű elírásról van szó. Tévesen a rendszer által nem kezelt tizedes jegyet is felírták a rögzítés során, vagyis 60 331 a valós adat, azaz egy tényleg alig használt, évenként csak 10-12 ezer kilométert futott járműbe botlottunk, amit így már nyugodt szívvel megvásárolhattunk.

Érdemes hát vétel előtt valóban lekérdezni a kiszemelt vas adatait, mert így valóban ilyen megkímélt gyöngyszemekre bukkanhatunk, és a vizsgán készült fotók birtokában magabiztosan vághatunk bele a vételbe.