A biztosítási reform azért vált szükségessé, mert a mai autók liter-teljesítménye lényegesen magasabb, mint a tíz-húsz évvel korábban gyártott típusoké. Elég, ha azt nézzük, hogy a kilencvenes évek elején egy kétliteres dízelmotor 70-80 lóerő leadására volt képes, ma pedig ennek kb. kétszeresét tudja egy ugyanekkora erőforrás.

A motoroknál is hasonló a helyzet, ugyanis a kötelező biztosítás bevezetésekor a legfelső csoport 351 köbcentimétertől indult, vagyis minden olyan motor ide tartozott, ami nagyobb volt, mint egy háromötvenes Jawa.

KGFB 2011: az új rendszer alapjai

A kétkerekűek piaca jelentősen átalakult az elmúlt húsz évben, de a besorolás maradt, így ma a négyszázas robogó és a kétszáz lóerős sportmotor ugyanabba a kategóriába tartozik, és közel azonos díjat is kell fizetni utánuk.

2011-től mindez megváltozik, ugyanis januártól teljesítmény alapján fogják különválasztani az osztályokat. A motorkerékpároknál az eddigi három besorolási kategória helyett négy lesz: 12 kW alatt, 13-35, 36-70, illetve 71 kW felett. Anélkül, hogy azonnal bírálni kezdenénk az új rendszert, a legfelső kategória határát érdemes kiszámolnunk lóerőben. 71 x 1.36 = 96.56 LE

Vagyis akik 15-20 éves, jellemzően olcsó hatszázas-hétötvenes motorokon ülnek, nem biztos, hogy üdvözlik az új rendszert, hiszen az öreg CBR600-asuk egy ugyanott marad, ahol mindig is volt: a vadonatúj Hayabusák és Triumph Rocketek között.

Jöjjenek a számok!

Végeztünk néhány összehasonlítást, hogy miként változnak a díjtételek különböző járművek és eltérő lakhelyű illetve életkorú tulajdonosok esetén.

1. Fiatal, budapesti lakos, ötéves GSX-R 750-essel, friss jogsival. Gondolom kitaláltuk: ő a biztosítók fekete báránya.

2. Középkorú, tizenöt éve motorozó férfi, nagyköbcentis sportmotorral.

3. Idősebb vidéki motoros, hatszáz köbcentis csopper tulajdonosa, huszonöt éve motorozik.

A követhető különbségek miatt a bonus/malus besorolástól most tekintsünk el, hiszen az egyénenként változik az okozott balesetektől függően – a számítások alapja minden esetben A0 kategória lesz.

Mi az a KGFB?

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítás rendszerét a nyolcvanas évek végén vezették be Magyarországon, ezt megelőzően az üzemagyag magasabb adótartalmából fedezték azt a pénzügyi alapot, melyből balesetkor a kártérítéseket fizették. A KGFB – leegyszerűsítve – úgy működik, hogy a vétkes fél – amennyiben rendelkezik érvényes biztosítással – mentesül a kártérítési kötelezettség alól, hiszen a kötvénye terhére ezt a biztosító átvállalja tőle. Kompenzálásként a következő évben kedvezőtlenebb besorolást kap szerződéskötéskor, ezáltal magasabb biztosítási díjat kell fizetnie - ez a bonus/malus rendszer. Amennyiben valakinek van biztosítása, de egy olyan közlekedő okoz kárt a saját járművében, aki nem rendelkezik érvényes kötvénnyel, úgy a biztosítók szövetsége (MABISZ) átvállalja a kifizetést, így kártalanítva a szabályosan eljáró autóst – a kártérítés összegét pedig a MABISZ-nak kell behajtani a vétkes járművezetőn. Az itthon megkötött biztosítás egész Európában érvényes, de indulás előtt ki kell váltanunk az u.n. biztosítási zöldkártyát, mely igazolja kötvényünk érvényességét.
A legfiatalabb résztvevő idén komoly összeget költött biztosításra: a 37 716 forintos éves díj kiemelkedően magasnak számít. Az ő esetében a budapesti lakhely illetve a fiatal életkor miatt jött ki átlag feletti érték, és friss jogosítványa is rossz pontnak számított elbíráláskor. Száznegyven lóerős motorja a legfelső kategóriát erősíti, ő mégis jól jár az új rendszerrel: jövőre tizenháromezer forinttal fog kevesebbet fizetni, és ráadásul úgy, hogy jelenlegi biztosítójánál marad 2011-ben is.

A második esetben (190 lóerő teljesítményű sportmotor, középkorú motoros) számíthattunk legnagyobb változásra, hiszen a forgalmi engedélyben szereplő 140kW kimondottan magas biztosítási díjat feltételez. Eddig 17 808 forintot fizetett tulajdonosa, ami a teljesítményhez viszonyítva kimondottan kedvezőnek mondható. Bármennyire meglepő, jövőre az ő díjtétele is csökkenni fog, mégpedig jelentősen: ha semmit nem tesz szerződésével, akkor 12 775 forintra változik az érték, azonban ha felmondja régi biztosítását, és ugyanott újra megköti, akkor 10 944 forintra módosul az összeg. (Érdekes jelenség a magyar piacon ez a fajta kedvezmény: míg a többi szolgáltatónál azt szokták különböző bónuszokkal jutalmazni, aki hosszú ideig, változatlan formában marad egy cég partnere, a biztosítások esetében szinte mindig a felmondott, és akár ugyanoda újrakötött szerződések a legkedvezőbbek.)

Harmadik példánkban eleve kedvező díjtételről indulunk, hiszen az idősebb tulajdonos, vidéki lakcímen bejegyzett motorja nem jelentett túlzott kockázatot a biztosítóknak a régi rendszerben sem. 14 424 forintot kellett fizetnie a hatszáz köbcentis csopper után, de ő joggal számíthatott jelentős csökkenésre, hiszen a legmagasabb (351 köbcenti feletti) kategóriából a második legalacsonyabb, 35kW alatti osztályba csúszott vissza. Ahogy várta, az ő díja (arányaiban) sokkal kedvezőbb lett, hiszen az éves befizetés csaknem felére, 7 320 forintra csökkent.

Ha a bonus/malus besorolást is figyelembe vesszük, akkor egyértelműen látszik, hogy a kétkeréken közlekedők jól járnak az új rendszerben: mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a motoros kolléga, aki tíz éve balesetmentesen vezet, így közel 180 lóerős motorja után, mindössze 4 668 forint éves díjat (!) kell fizetnie jövőre.

A fentiekből egyértelműen látszik, hogy a kiszámítás módja megváltozott, de a jármű magas teljesítménye továbbra is csak egy apró támpont maradt a fizetendő összeg meghatározásakor. A biztosítók nagyra értékelik a rutint, illetve a vidéki lakhelyet – legyen az bármilyen forgalmas nagyváros –, és a balesetmentes vezetés továbbra is komoly díjcsökkentő tényező lesz.

Ha te is csökkenteni szeretnéd a motorod - vagy autód - kötelező biztosításának díját, akkor látogass el a www.kepesmotor.hu/motor-biztositas oldalra, ahol két perc alatt kiszámíthatod, hogy mely biztosító kínálja számodra a legkedvezőbb megoldást, sőt, a kalkuláció végén akár meg is kötheted új szerződésedet!

Kapcsolódó anyagok:

Kötelező biztosítás motorosoknak