Mintha csak egy jövőben játszódó sci-fi beharangozója lenne, úgy hangzik a legújabb EU-s közlekedési reform, mely a balesetek visszaszorítása érdekében született. Mint arról a Morebikes beszámolt, az Európai Parlament képviselői zöld utat kaptak, hogy előterjesszék átfogó javaslatcsomagjukat, amiben főként a vezetéssegítő rendszerek mielőbbi, tömeges elterjedését szorgalmazzák. Többek között a sávtartó segédletben (LDWS), az adatrögzítő fekete dobozban és az Intelligens Sebességasszisztensben (ISA) látják a megoldást, utóbbi pedig nem más, mint egy sajátos sebességtartó automatika (tempomat). Lényege, hogy ha az autó vagy motor kamerája felismer például egy 30-as sebességkorlátozó táblát az út szélén, akkor figyelmezteti a vezetőt és/vagy harmincra lassít, legyen bármilyen indokolt vagy indokolatlan a korlátozás.

kotelezo-sebessegfigyelo-motorkerekparokba-az-euban-21235
A baleset előtti pillanatokat elmentő fekete doboz és intelligens sebességszabályozás? Légből kapott ötletnek tűnik, ami nehezen megvalósítható, mégis azt tervezik, hogy 2022-től csak ezekkel vehetjük át új járművünket az Unióban. Jó hír, hogy a motorok - egyelőre - haladékot kaphatnak a szigorítás alól

Azt remélik, hogy ha ezeket kötelező lesz beépíteni minden új gépjárműbe, akkor legalább ötödével csökken a közúti balesetek száma, de a motoros szakma képviselői máris tiltakoznak, mondván: a kétkerekűek vezetői szabályos sebességnél is súlyos sérüléseket szereznek, ha kikanyarodnak eléjük vagy kanyarban elcsúsznak, tehát a motoroknál a sebesség betartása nem feltétlenül jár együtt a balesetek azonnali csökkenésével. A javaslat készítői és az ETSC (European Transport Safety Council) tagjai azzal érveltek, hogy sejtéseik szerint már azzal 2100 életet lehetne megmenteni a kontinens útjain, ha csupán 1 km/órával csökkenne az átlagsebesség, tehát igenis szükség van a járművek sebességének rögzítésére és szabályozására. Éppen ezért azt szeretnék elérni, hogy 2022-től csak ISA-val és fekete dobozzal felszerelt új gépjárművek álljanak forgalomba a kontinens útjain. Szerencsére a javaslat szerint ez - első körben - kizárólag az M és N kategóriájú járművekre, azaz a személy- és tehergépkocsikra, valamint buszokra vonatkozna, a robogók és motorkerékpárok pedig haladékot kapnának, csakúgy, mint például anno a kötelező ABS bevezetésekor.