· 2017. július 12. 60

Szokatlan bírságok külföldön

Váratlan meglepetések

Elég egy-egy filléres kiegészítő hiánya, máris 100-200 euróval lesz könnyebb a pénztárcád, pedig ezek tényleg apróságok - Európa más részein rá sem hederít a rendőr. Érdemes átnézni, hogy nyugat felé indulva milyen különös szabályok várnak rád.
Mi sem természetesebb, hogy egy hosszabb útra csak felkészített, alaposan átnézett motorral indulsz el, ám sokszor ez sem garancia arra, hogy megúszd a bírságokat. Ennek oka az eltérő szabályokban rejlik, tőlünk egy-két határral nyugatabbra olyat is számon kérnek rajtunk, ami itthon elképzelhetetlen lenne. Összeszedtük a legfontosabb, illetve legkülönösebb ilyen tételeket.

Nincs rajtad kesztyű? Egy húszas lesz!

Franciaország már évtizedek óta híres-hírhedt hely, elég, ha a nyolcvanas évek kötelező lábpajzzsal felszerelt gépeire, a helyeik által folyton kijátszott 100 lóerős korlátozásra vagy a kötelező felszerelések végtelen listájára gondolunk. Ez utóbbit szaporítja 2016-tól az ún. láthatósági mellény, melyet ugyan nem kötelező állandóan viselni, ellenben leszállás előtt muszáj felvenned, ha például megállsz az autópályán, tehát akinek nincs a tanktáskája, nem tehet mást, mint induláskor magára ölteni azt.
{{articleGallery[14465].caption}}
Hogy mennyi az annyi? Ha igazoltatáskor derül ki a hiánya, de éppen nincs rá szükség, akkor 11 euród bánja, ellenben ha használnod kéne, de nincs nálad vagy nem megfelelő típusjelzésű, akkor az 40-50 ezer forinttal rövidít meg. Ennél is meglepőbb, de korántsem elítélendő, hogy 2016. november 20-a óta csak robogóval közlekedhetsz egy szál bukósisakban - nagymotorra muszáj kesztyűt is húznod.
{{articleGallery[14466].caption}}
Alapesetben - átszámítva - húszezer forinttal leszel szegényebb, ha egy forró, nyári napon kesztyű nélkül vagy nem megfelelő kézvédőben indulsz felfedezni a várost, de ha kockáztatsz, és nem fizeted be másfél hónapon belül, akkor háromszorosára ugrik az összeg. Arra sem érdemes számítani, hogy nem küldik utánad a felszólítást, mivel nemzetközi megállapodást kötött a két ország, tehát a Párizsban kiállított csekket ugyanúgy megkapod, mintha Mátészalkán követtél volna el valamit.

Mit keres itt ez a tábla?

Alig két hete vezették be Olaszországban a helyi környezetvédők által évek óta szajkózott korlátozást, miszerint a Dolomitok hágóiról részlegesen kitiltják a benzines és dízel autókat, valamint a motorokat. Kezdésként 2017 júliusában a Sella-hágót és környékét zárják le szerdánként, de terveik szerint jövőre hosszabb időszakokra és más szakaszokra is kikerül a behajtani tilos tábla.
{{articleGallery[14469].caption}}
Nem érdemes kockáztatni, hisz' a bírság - a hazaihoz hasonlóan - rendkívül magas, ahogy itthon (a 410/2007. (XII. 29.) Kormányrendelet alapján) 30 ezer forintról indul a licit, ott sem úszod meg kevesebből. Szóval indulás előtt érdemes feltérképezni, melyik hágó van nyitva aznap, és eszerint alakítani a tervet.

Versenyzünk, haver?

Már-már vérforraló, hogy gyakran maguk az egyenruhások provokálják ki a szabálysértést, pedig erre is van példa. Ausztriában és Németországban számos olyan szakasz található, ahol kimondottan a motorosokra vonatkozó tiltások vannak érvényben. Ez legtöbbször hosszú kilométereken át érvényes sebességkorlátozás, ahol az eredeti 100 km/h helyett jellemzően csak 70-80-nal mehetnek a kétkerekűek. A nem ritkán 15-20 kilométeres hatályú táblákat olyan helyekre teszik ki, ahol - a sok kanyar és a kiváló aszfalt miatt - korábban sok motorbaleset történt.
{{articleGallery[14471].caption}}
Nem egy honfitársunk megtapasztalta már, hogy milyen könnyű beleszaladni itt egy vastagabb gyorshajtáscsekkbe, tekintve, hogy ezek a könnyű prédára vadászó zsaruk vadászterületei. Ennek egyik módja, hogy civil(nek látszó) vasakkal utolérik a szabályosan haladó társaságot, majd a tükörben fel-feltűnve próbálják nagyobb tempóra sarkallni őket. Ha intesz, hogy előzzenek csak bátran, nem foglalkoznak veled, de ha felveszed a kesztyűt, pár kilométer után már fel is villan a plexi mögé rejtett kék-piros LED-sor, és indulhat a matek.

Mi az, hogy zöldkártya?

Meglepődhet, aki Ausztriában fut bele alaposabb közúti ellenőrzésbe, mivel a közkedvelt szerpentineken gyakran egész arzenállal vonulnak a fel a rendőrök. Nem szúrópróbaszerűen veszik ki a kétkerekűeket: nemes egyszerűséggel mindenkit beterelnek egy nagy parkolóba, aki arra jár, és kezdődhet a rögtönzött műszaki vizsga.
{{articleGallery[14467].caption}}
A kipufogó dB-szintje és az abroncsok profilmélysége még csak hagyján, ezeket itthon is számon kérik kétévente. Ugyanakkor nem megszokott, hogy előkerül a fékfolyadék nedvességtartalmát és a kipufogógáz összetételét vizsgáló szonda - igen, az alig pár perces móka során erre is kitérnek. Jóllehet, hazánkban nincs környezetvédelmi vizsgálat a motorkerékpárokra, tehát a leggondosabb tulajdonos sincs tisztába vele, milyen CO-értéket mutat majd a műszer, de ettől még bírság jár érte, ahogy a rossz szögben álló rendszámért, a hangos dobért vagy az utólag beépített, kék, zöld LED-es fényforrásokért is.
A fenti civilmotoros elfogás fordított példája, amikor szintén jelzés nélküli autókkal, szabályos tempóban vánszorognak a 30-as vagy 50-es sebességkorlátozás hatálya alatt. Ha itt előzöl, esetleg átléped a záróvonalat, a beépített kamera alapján máris érkezik a csekk, melyen - 100%-os sebességtúllépés felett - simán szerepelhet 8-900 eurós összeg.
{{articleGallery[14470].caption}}
Bár a felsorolás kedvét szegheti a nyugatra motorosoknak, de csak emiatt kár lemondani az Alpok vagy a Dolomitok legjobb útjairól. Ez inkább figyelemfelkeltés, hogy mindenki tájékozódjon a hazaitól eltérő szabályokról, mert a felkészült vezetőt és utasát továbbra sem érheti meglepetés. Ehhez hasznos segítség a Bussgeld katalógusa - itt országokra lebontva megtalálod a legfontosabb tételeket. Az pedig, hogy a kihágások után fizetni kell, nem nyugati sajátosság, legfeljebb az összegek és az indokok változnak ahogy újabb és újabb országokban jársz.