· 2009. november 28. 92

KRESZ 2010

Adok-kapok

Az előre beharangozott változások csak ízelítőt adtak abból a komplett csomagból, ami a közlekedőket és azon belül a motorosokat érinti. Alapvetően pozitív a mérleg, de nekünk is változtatnunk kell pár dolgon…
Szigorúbban szabályozzák a rendszámmal kapcsolatos elvárásokat. (5§ / 2) Jelenleg a tábla meglétét, és láthatóságát kell biztosítani a tulajnak. Jövőre már minden elinduláskor ellenőrizni kell mindezt, leszerelni tilos (csak szakhatóság veheti le), és újdonság, hogy a gyári felfogatási ponttól eltérő helyre sem rakhatjuk fel az azonosítót. Valószínűleg így kívánják elejét venni, hogy a hátsó rugóstag mögé, a kerék mellé, vagy épp az ülés alá rögzített szerkezetek eltűnjenek az utakról.
Erdőben motorozás/quadozás: talán kevesen vannak tisztában a jelenleg érvényes rendelettel, így kezdjük az alapoktól. Minden út közút, ha másként nem jelzik. Tehát a legutolsó földúton is csak műszakival/biztosítással/jogosítvánnyal közlekedhetsz a járműveddel. Viszont ezek birtokában bármelyik utat igénybe veheted, ha ezt külön tábla nem tiltja. Milyen esetben nem hajthatsz a területre ?
1, Behajtani tilos, egyértelmű
2, Nemzeti Park területét jelző tábla

Január 1-től, az eddig csak elviekben létező ’magánút’ is jelzőtáblát kap (17§ d/2). Kizárólag a ’mindkét irányból behajtani tilos’ kiegészítő táblával együtt alkalmazható.
Előretolt kerékpáros felálló hely (18§ h/1): talán a legtöbb feszültséget kiváltó rendelkezés. Eredeti célja, hogy a balra kanyarodni kívánó kerékpáros itt várakozzon a zöld jelzésre. Ugye emlékszünk, amikor tavaly Spanyolországban ugyanilyen felfestéseket alkalmaztak, motoros ikonnal? Nos akkor azzal utasították el az itthoni bevezetését, hogy nincs pénz arra, hogy minden egyes kereszteződésben húzzanak két ötméteres csíkot… Ezek szerint a kerékpár jelzés felfestése, valószínűleg egy sokkal olcsóbb sablonból kijött. Alapvető gond, hogy ez a hely nem marad ’szent’. Az egyenesen haladó bicikli ugyanúgy itt fog várakozni, mint a robogós, vagy a motoros – arról az autósról nem beszélve, aki egyszerűen rááll a fenntartott helyre, szerezve másfél méter előnyt az amúgy is tilos jelzést mutató lámpánál.
Az ötlet egyébként nem lenne rossz, remélem a magyar leleményesség használhatóvá teszi a rendeletet.
36§ / 3. ’…a harmadik és további (belső) forgalmi sávokra – a balra bekanyarodás esetét kivéve – ráhajtani csak személygépkocsival, és motorkerékpárral szabad.
Hogy mi ebben az újdonság? Bármilyen hihetetlen, a mai napig létezett egy kb. 40 éves rendelet, miszerint a motorkerékpár menetdinamikája nem alkalmas arra, hogy a legbelső forgalmi sávot használja. Tehát eddig, ha egy nyolcvannal ballagó teherautót előzött egy másik szerelvény, akkor kötelességünk volt kivárni, és nem hagyhattuk magunk mögött őket a harmadik, legbelső sávban. Ideje volt a változtatásnak.

Hogy ne csak dicsérjük az új rendelet csomagot, jó ha tudja mindenki, hogy egy nyomon futó jármű (kerékpár, motor stb.) mögött, továbbra sem kell követési távolságot tartani. Semmilyen járművel. Aki ezt a rendelkezést érintetlenül hagyta, szerintem soha nem ment még a 4-es úton robogóval, egy negyven tonnás kamion előtt…
36§, be: Az autóbusz forgalmi sávban a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár közlekedhet. Nem kell kommentár hozzá, egyszerűen üdvözöljük a döntést, pont.
36§ / 12. Álló autók mellett előrehaladás: a forgalmi okokból álló járművek mellett vagy között a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok, az álló járművek mellett jobbról a kerékpárok előre haladhatnak. Ez akkor lehetséges, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák. Tehát továbbra is attól függ a törvény alkalmazása, hogy az autóval közlekedők partnerek–e a megvalósításban. Viszont a megfogalmazás korrekt: nem a tilos jelzés miatt egyhelyben álló autókat, hanem a ’forgalmi okokból’ álló járműveket említi. Lényeges különbség.
Járdán megállás-várakozás. 40§ / 9. A kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a feltételek megvalósulása esetén (a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, és a gyalogosok közlekedésére legalább másfél métert szabadon hagy) a tiltó jelzések ellenére is megállhat a járdán.
A gyermekek védelme, 48§, 7-9: A gépkocsiban vagy a moped-autóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek – a testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A legnagyobb hiányosság, hogy a KRESZ a ’gyermek’ fogalmát nem határozza meg. Tehát, ha valaki felnőtt/idős korára nem éri el a 150 centis magasságot, akkor szintén gyermekülésbe kényszerül?
Bukósisak viselése motorkerékpáron: kötelező becsatolt bukósisakot viselnie a vezetőnek, és utasának egyaránt. Mindenkinek a saját felelőssége, hogy a rendeletnek eleget tegyen. Tehát az utas önmagáért felel, a vezető nem vonható felelősségre.
Új jármű kategória: a quad. 48§ r/2. L6e / L7e kategória, négykerekű motorkerékpár (és könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár) nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes, és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve. Már csak a műszaki vizsga és a rendszám kiadásának feltételeit kell tisztázni, hogy végre behozzuk lemaradásunkat ebben a témakörben. A szomszédos országokban (Ausztria, Szlovákia, Románia) ez már évek óta megoldott probléma.

Jövőre a sebességmérés is külön jelzőtáblát kap. Újdonság, hogy nem csak pillanatnyi sebességet, de a környező országokból már jól ismert ’section control’-t, azaz átlagsebesség mérést is ugyanez a tábla fogja jelezni.
Kapcsolódó anyagok: Előre a pirosnál