Aki próbált már szabályos, 40-50-es csúcssebességre képes robogóval ingázni, minden bizonnyal megtapasztalta, hogy a többsávos városi bevezetőkön kész oroszrulett a 70-80-nal elsuhanó kocsik mellett evickélni. Nem véletlen hát, hogy a robogógyártók is egyre erősebb és nagyobb tempóra képes modellekkel rukkolnak elő, mint például a 70-nel suhanó NIU MQi GT.

NIU MQi GT: három nap egy feltöltéssel

Hosszas piackutatás előzte meg az MQi GT bemutatását, mely során azt is vizsgálták, átlagosan hány kilométert ingáznak az európai motorosok egy-egy hétköznap.

Nos, az átlagos futásteljesítmény kimondottan csekély, jellemzően 10-15 kilométer között változik, vagyis egy ilyen motorral, mint a GT, legalább három-négy napot, de inkább egy egész hetet ingázhat az ember töltés nélkül, mivel csak 70-80 kilométerenként kell szabad konnektort keresnünk.

ksr-magyarorszag-niu-mqi-gt-bemutato-28830
A GT 180 millis (!) szabad hasmagasságét sok kalandmotor is megirigyelhetné, például a kifejezetten terepmotorként hirdetett Suzuki V-Strom 1050 is csak 165 mm-rel dicsekedhet. Így tuti nem lesz gond egy-egy magasabb padkára, járdára felhajtani a motorral

A csekély fogyasztás dacára kifejezetten combos a robogó, gyorsulásáról a Bosch 3 kW-os teljesítmény villanymotorja gondoskodik. Hogy csak többnaponta kelljen tölteni, 18650es cellákból felépülő, 2,98 kWh-s akksicsomag lapul a NIU-ban, amit nagyjából négy óra alatt lehet teljesen feltölteni.

ksr-magyarorszag-niu-mqi-gt-bemutato-28827
Nem gond, ha az utcán parkolsz vagy nincs áram a garázsban: a 11 kilós akksi(ka)t egy mozdulattal kiveheted a motorból, és a lakásban, irodában is töltheted

Utassal is fürge robogó

A kategóriában nagynak számító, 14-es felniken suhan a GT, felfüggesztése pedig bőséges tartalékokkal rendelkezik, hogy alkalmas legyen a motor csomag- és utasszállításra is. A nagy tartalék ez esetben azt jelenti, hogy a túramotorokat is lepipálja a NIU terhelhetőségben. Noha csak bő egy mázsát nyom menetkészen, 269 kilót (!) bír el, azaz két átlagos testalkatú utas mellett még több mint egy mázsa terhet magával vihet. Egyértelmű, hogy a megengedett össztömeg nem lesz gátja a nagyobb csomagok cipelésének.

ksr-magyarorszag-niu-mqi-gt-bemutato-28832
Nagy helykínálatú, utassal is kényelmes modell – állítja a NIU az újdonságról, és a méreteit látva nem beszélnek mellé… Csaknem harmadával nőtt a nyereg hossza az NQi modellekhez viszonyítva, míg a tengelytáv közel 1400 milliméter

A GT tengelytávja olyan ikonok méretével vetekszik, mint például a Yamaha MT-10 (NIU: 1389 mm, MT-10 1400 mm), vagyis garantáltan nem lehet panasz a helykínálatára. A jókora tengelytáv mellett még lenyűgözőbb a csupán 115 kilós menetkész tömeg, különösen, hogy ez hivatalosan is kétszemélyes modell.

ksr-magyarorszag-niu-mqi-gt-bemutato-28828
Tucatnyi információt olvashatunk le a nagy fényerejű, vakító napsütésben is jól látható LCD-műszerről. Egyebek mellett itt állíthatjuk be, hogy 25, 55 vagy 70 km/órás végsebességű legyen a motor

Hogy a testesebb vezetők és utasok se kuporogjanak, csaknem 80 centis nyerget visel a NIU újdonsága, és a nyeregmagasság is nekik kedvez: 816 mm. Persze mivel kifejezetten karcsú a GT, valószínűleg már 160-165 centis testmagasságtól lazán talajt ér a vezető a motorról.

ksr-magyarorszag-niu-mqi-gt-bemutato-28833
Több mint két és fél mázsás terhelhetőség, 180 millis szabad hasmagasság és 75-80 centi hosszú nyereg. A puszta adatok alapján minimum egy túramotor, de inkább egy túraenduró tűnik fel előttünk, holott ez csak egy A1-es robogó, igaz, a kategória egyik legnagyobb tagja

Az új NIU MQi GT alapfelszereltségéhez tartozik a gyári alkalmazás és a beépített nyomkövető is. Utóbbi hatékonyságát mi sem bizonyítja ékesebben, mint a legutóbbi lopás története, melyben pillanatok alatt előkerült a meglovasított robogó egy VIII. kerületi bérházból.

ksr-magyarorszag-niu-mqi-gt-bemutato-28831
Elöl-hátul tárcsafék és hatékony EBS-elektronikus fékerőelosztó felel a GT megzabolázásáért, mely így parádés féktávokra a képes. A gyár tesztje szerint 75 kilós vezetővel, 30 km/órás tempóról nem egészen 3 méter alatt áll meg a motor

Mivel jogilag a 125-ös robogókkal kerül egy osztályba, a GT A1 jogosítvánnyal vezethető, sőt akár B-vel is egy hatórás képzés, az úgynevezett B125 után. Így aztán bármikor vihetünk vele utast, akit kényelmes nyereg és jókora lábtartó vár a „fedélzeten”. Bár csak nemrég tűnt fel, a NIU MQi GT máris előrendelhető Magyarországon, mégpedig nyomban öt különböző fényezéssel – kezdésként fehér, ezüst, kék, piros és fekete színben.

Műszaki adatok – NIU MQi GT

Motorkonstrukció: Állandó mágneses, szénkefe nélküli Bosch villanymotor

Csúcsteljesítmény (W): 3000

Akkumulátor: 18650 cellák, 48 V 31 Ah

Fékrendszer elöl: háromdugattyús tárcsafék EBS-szel

Fékrendszer hátul: kétdugattyús tárcsafék EBS-szel

Méretek, felszereltség

Hosszúság/Magasság/Szélesség (mm): 1815/1185/725

Tengelytáv (mm): 1389

Hossz (mm): 1949

Ülésmagasság (mm): 816

Menetkész tömeg: 115 kg

Alapfelszereltség: NIU applikáció, központi vezérlőegység, valós idejű helymeghatározó rendszer, LED-es világítás, LCD-műszeregység