A következő szezont már tizenöt évesen kezdi a kecskeméti fiatalember, így az már a nagy álom, a világbajnokság előszobája is lehet, főként, hogy gyorsaságát, tehetségét már számtalanszor bizonyította.

A nagy megmérettetés

Négy kontinens harminckét országának 117 ifjú motorosa, közöttük egyedüli magyarként Laczkó Máté gondolta úgy, hogy belevág a nagy kalandba, s megméreti magát a Red Bull Rookies Cup október 18. és 20. között, a spanyolországi Guadix-ban megrendezett válogatóján. A rendkívüli érdeklődés nem véletlen, hiszen az RBRC küzdelmeit a MotoGP hét európai versenyének két-két betétfutamaként rendezik, hogy a fiatal versenyzők testközelből érzékelhessék a nagy verseny minden mozzanatát. A sorozat mezőnye - amellett, hogy már a selejtezőre is válogatott társaság gyűlik össze, hiszen valamennyien komoly bajnokságok élversenyzői - számos igen szigorú szempont patikamérlegre tétele után alakul ki. Ez a szempontrendszer már jó évtizedes, hiszen a 2017-es lesz a tizenegyedik szezon a sorozat történetében, az ítészek pedig, akik ezek alapján árgus szemekkel figyelik és szelektálják a mezőnyt, a gyorsasági motorsport legnagyobb nevei. Sok versenyzőt és versenyt látott motorosok, csapatfőnökök, többek között a magyar gyorsasági motorsportot közelebbről is ismerők számára is sokat mondó névvel, Harald Bartholddal.

laczko-mate-redbull-rookies-10642
Ugyan nem volt mérlegelés, de a méretkülönbség szemmel látható... A válogatón az alacsony, madárcsontú pilóták voltak előnyben

Arra már a nevezési adminisztráció során felhívták a jelentkezők figyelmét, hogy bár a magasság és a tesstömeg nem kizáró szempont, de a válogatót sikerrel abszolváló fiatalok 170 centiméternél alacsonyabbak, s mind 65 kilogramm alattiak voltak. Mérlegelés ugyan nem volt a versenyt megelőzően, de végignézve a 2017-es mezőnyön megkockáztathatjuk, ez idén is beigazolódott. Máté éppen határeset, ha nem húzza ki magát éppen üti a 170-et, s ha nem reggelizik (bőségeset) hatvanötön áll meg a mérleg. Még egyszer hangsúlyozzuk, mérés, mérlegelés nem volt, de a motorra a második napon csak fel kellett ülni, s a 125 köbcentis Metrakit rakétákon már láthatóvá vált a termetbeli különbség.

laczko-mate-redbull-rookies-10643
Tisztán látszik, hogy Máté 65 kilójával és 170 centijével már kinőtte a 125-ös kategóriát

Mátét azonban ez zavarta a legkevésbé, ugyanis neki nem adtak még olyan kétkerekűt, amihez pillanatokon belül ne tudott volna igazodni. A válogatót pedig egyfajta bónuszként fogta fel eddigi legeredményesebb szezonja után, s igaz ugyan, hogy sikeres abszolválása jelentős könnyebbséget jelentett volna a jövő évi szezon tervezése során, de nem volt csalódott, amikor a második napon megköszönték neki a részvételt.

- Elsőre nagyon szimpatikus volt minden, a hely, a környezet, a személyzet. Nagyon gördülékenyen ment minden. Kedden délután volt a regisztráció, a papírmunka, a mezek, sapkák, rajtszámok átvétele után, majd eligazítás a másnapi motorozásról. Szerdán reggel nyolcra kellett a pályán megjelennünk, a kísérők, szülők leválasztása után az eligazító teremben vártunk, onnan az öltözőbe, majd a depóba és végül a pályára is a kisorsolt rendben szólítottak. Én a második csoportba kerültem, amikor kijöttek az előttünk menők, felültünk a motorokra és húsz percet motoroztunk, majd ugyanennyit délután.

Nem éppen ideális feltételek

Az egy kicsit zavart, hogy a motoron semmilyen beállítást nem lehetett végezni, nem hagyták, idő sem lett volna rá, de nem is lett volna kivel... Az én gépem eleje rendkívül kemény, gyakorlatilag csillapítás nélküli, a hátulja viszont nagyon lágy volt, így nagyon nagy tempóra nem is mertem vállalkozni, próbáltam inkább a stílusra és a talpon maradásra koncentrálni. Azt ugyanis közölték az eligazításon, hogy aki elesik, az kiesik, ennek ellenére tudom, hogy volt, aki maradt, annak ellenére, hogy földre került a kétszer húsz perc alatt. Ha bánt is egy kicsit, hogy én nem maradhattam még legalább a csütörtöki válogatóra, csalódottságot nem érzek. Tudtuk, hogy nehéz lesz, erős a mezőny, és az sem biztos, hogy mindig mindenben objektíven döntöttek. A cél az volt, hogy itt legyek, s ha beférek, az jó dolog, de, ha nem akkor sem történik semmi! - összegezte guadix-i tapasztalatait az MW Performance versenyzője.

Búcsú után futamgyőzelem

A spanyolországi kiruccanást követően még ki sem hűlt a bőrruha (no meg a Pannonia Ring aszfaltja), a német junior bajnok már a 600 köbcentis Hondát hajtotta Ostfiasszonyfán, az elmúlt hétvégén, ahol az osztrák szuperbájkosok rendeztek szezonzáró bajnokságot. S ha már a Rookies Cupon nem tudott gyorsan menni, bepótolta azt hazai környezetben. A feszültséglevezetés pedig olyan jól sikerült, hogy a 600-asok és 1000-esek közös versenyét is megnyerte. A príma hétvége után Mohai Jánost, az MW Performance tulajdonos-csapatfőnökét is megkérdeztük a RBRC-n kívüli életről:

A magyar közszolgálati sportcsatorna, az M4 Jövünk! című utánpótlás magazinja közel nyolcperces összeállításban mutatta be Laczkó Mátét, mint a magyar gyorsasági motorsport egyik legnagyobb ígéretét

- Remélem nekem elhiszi a szakma, hogy nem a „savanyú a szőlő” szindróma mondatja velem: mi alapvetően erre készültünk. Soha nem tűztünk ki elérhetetlen célokat, az ADAC KTM Junior Cupon is az első ötbe kerülés volt a terv. Máté ezt messze túlteljesítve nyerte meg a bajnokságot, és ezen kívül is számos versenyen helytállt, a 600-asok között is bizonyított. Itt is, hiszen ahogyan Assenben, a KTM 390 RC World Cupon, a közvetlen utánpótlás világelitjében képviselte a magyar gyorsasági motorsportot, az országot. Éppen ezért most az a kellemes gondunk, hogy nagyon jó lehetőségek közül válogathatunk a következő idényre. Megkaptuk az RBRC köszönőlevelét, hogy részt vettünk a válogatón, s a felkérést, hogy legyünk ott jövőre is. Ez viszont már nem biztos, hogy belefér, hiszen az már a 2018-as idényre szól, akkor pedig Máté már 16 éves lesz, vagyis indulhat a Moto3-ban. A terv, a megfogalmazott cél pedig továbbra is a világbajnokság.

Hogy kivel, hol, és hogyan vágnak neki a 2017-es, nagyon komoly vízválasztónak számító idénynek, az még (szerencsére) számtalan tárgyalást, egyeztetést igényel. Most az a biztos, hogy a gyorsasági idénynek Európának ezen a fertályán vége, már csak a szezonzárók vannak hátra, Máténak többek többek között november 26-án Essenben, az ADAC díjátadó gáláján.