· Képek: Gyártók és a szerző · 2017. március 15. 24

LED-izzók a motorokban: tilos vagy sem?

A napnál világosabb?

Az izzó beszerzése alig negyed óra volt, a beépítés sem sokkal több, de vagy fél napig tartott az előírások átnyálazása. Gumiszabályok és állásfoglalások tucatjainak elolvasása után kiderült, lehet-e LED-et használni a motorokban.
A tél utolsó napjain elhatároztam, hogy a látni és látszani elv alapján kicserélem a Kawa immáron nyolc-kilencéves izzóit valami újabbra, hatékonyabbra. Ezalatt nem a kínai webshopok „kúlblú” kínálatát és nem is a xenonhatású borzalmakat értem: szabályos, de nagyobb fényerejű megoldást kerestem. A tompított és a távolsági, vagyis a H9 és a H11 - ritkasága okán - csak néhány gyártónál elérhető eredeti teljesítményű, mégis ütősebb kiadásban. Szintén ritkaságuknak tudtam be, hogy a négy apróság - a leárazás ellenére is - vagy 15-20 ezer forintba kerül...
{{articleGallery[12626].caption}}

LED vagy nem LED, ez itt a kérdés

A helyzetjelzőkkel egészen más a helyzet, már csak azért is, mert - a tompítottal ellentétben - a fejidom két szélén helyezkednek el. Ha ide találok két jobb hatásfokú, feltűnőbb izzót, azzal csaknem kiválthatom az immáron szabályosan felszerelhető, de a kötelező tompítottal együtt mégsem használható menetjelzőt, azaz a kockázatos DRL nélkül is sokkal könnyebben észrevehető lesz a motor. Hosszas keresés után kiválasztottam hát azt a - nem olcsó - W5W-t, amelyiknél nem szerepelt a csibészes összekacsintásnak is beillő „kizárólag off-road használatra” felirat, majd diadalittasan munkához láttam.
{{articleGallery[12627].caption}}
A lassan egy évtizede meg nem mozdított foglalat csak sokadik próbálkozásra adta meg magát, de a művelet így sem tartott húsz percnél tovább. Még összeszerelés előtt ellenőriztem a polaritást (igen, fénydiódás modellnél nem mindegy, milyen helyzetben kerül a szimmetrikus foglalatba), visszacsavaroztam az idomokat, s a príma végeredményt látva elégedetten dőltem hátra.
Ekkor ért a hidegzuhany, ugyanis a képet látva rögtön hozzászólások tucatjai özönlöttek, mind azt firtatva, hogy ez csak az első közúti ellenőrzésig lesz benne. Hivatkozásként még a KÖHÉM idézet is előkerült, miszerint „a járművek lámpatesteiben csak jóváhagyási jellel ellátott izzót szabad alkalmazni”, márpedig ilyen nem volt, és nem is lesz a W5W LED-en.
{{articleGallery[12742].caption}}

Az elmélet és a gyakorlat

Jobban megnézve a termék adatlapján szereplő ECE felirat (Európai Gazdasági Bizottság jóváhagyása, mely alapján az úgynevezett E-jelzés kiadják) ez esetben annyit tesz, hogy a teszteket már elvégezték. Kiderült, a LED-del jobban lát, illetve jobban látszódik a vezető, s a termék ugyanolyan vagy jobb tulajdonságú volt, mint a szintén W5W, de hagyományos kialakítású változat, ennek ellenére még nem kapott jóváhagyási jelet. Magyarra fordítva: levizsgáztál, de még nem postázták a jogsidat, azaz olyan, mintha nem is lenne. Bukta.
{{articleGallery[12743].caption}}
Már-már a kiszerelésen gondolkoztam, mikor befutott a felmentősereg egy NKH-állásfoglalás és egy KÖHÉM-értelmezés képében. Előbbi Mikulás Róberttől, az NKH Közúti Jármű Hatósági Főosztály vezetőjétől érkezett, s ebben a műszaki vizsgán kiemelten ellenőrzött, illetve tiltólistára került világítóberendezéseket sorolja. Kiemeli a xenon fényforrásokat, a Kínából tonnaszámra érkező, felragasztható LED-csíkokat, neoncsöveket, stroboszkópokat, továbbá a „kimondottan kék színű - hagyományos és LED-es - helyzetjelzőizzókat.”
{{articleGallery[12625].caption}}

Néhány betű a különbség...

Jó hír, hogy a kimondottan kék színű helyzetjelzőket említik, azaz a fehér lehet szabályos, de minimum határeset, ám a jóváhagyási jel (pl. E4) hiánya továbbra is aggasztó. Szerencsére ez a kérdés is gyorsan megoldódott, ugyanis motorosrendőr cimborámat sem hagyta nyugodni a dolog, és előtúrta a KÖHÉM paragrafusát, mely - szerencsémre - külön tárgyalja a tompított és távolsági fényszórót, valamint a járművek többi lámpáját.
6/1990 KÖHÉM rendelet 37 § (A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek) (4) bek. A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzót szabad használni.
6/1990 KÖHÉM rendelet 38 § (3) bek. A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzót szabad alkalmazni.
A kimondottan kék izzók kerültek tiltólistára, azaz - a teszt alapján - a 6000 K és annál nagyobb értékű típusok már nem mennek át a műszakin, sem az egyszerű közúti ellenőrzésen

Tehát a szélesség- vagy helyzetjelző esetén az előírt típus (pl. W5W) használata szabályosnak tűnik, ha az megfelel a többi szabálynak, például nem kék, zöld vagy rózsaszín, míg a tompítottban elengedhetetlen, hogy E-jel is szerepeljen rajta.

Ha megfelel a szabályoknak, akkor miért nem szabályos?

Van tehát egy izzónk, mely nem kínai gagyi, a gyártó letesztelte, megfelel a közúti közlekedés előírásainak. Vajon miért spórolták le róla az E-jelzést? Nos, a válasz megint csak négy betű: pénz. Egy hagyományos W5W ötven forintba kerül, a minőségi változat nagyjából a duplája. Ezzel szemben a W5W LED párja 5900 (!) forintot kóstál, vagyis hatvanszor többet kell kiadni érte.
{{articleGallery[12628].caption}}
Százból 99-en ilyenkor már legyintenek, hogy ennyiért inkább nem veszik meg, a maradék egy pedig azt mondja: Mit képzelnek, majd jól megrendelem az Ebayről/Aliexpresszről, ahol húsz cent (!) darabja, és ingyen postázzák. A gyártók két szék között a pad alá esnek, mert hiába fejlesztettek ki egy príma terméket, majd tesztelték le házon belül - a nagyítóval sem látható piaci szegmens miatt egyszerűen nem éri meg a rendkívül költséges ECE-minősítés megszerzése.
Játék a színekkel
Napsütésben szinte az összes elérhető megoldás fehérnek tűnik, de teljes sötétségben már az objektív is durva különbségeket lát az egyes izzók között. Az olcsó, de szabályosnak tűnő megoldások rögtön kék színben pompáznak, míg a méregdrága, speciális színhőmérsékletű termékekről kiderül, miért is kerülnek gyakran négy-ötszörösébe, mint a riválisok:
{{articleGallery[12740].caption}}
Erről árulkodik a fenti fotó: a helyzetjelzőkbe az elérhető legolcsóbb (480 Ft) LED-helyzetjelzőket illesztettük, melyek a leírás szerint 6000 Kelvint tudnak, de koromsötétben rögtön kiderül, hogy ez távolról sem igaz. Az egyik lámpatestben érintetlenül hagytuk a megfáradt, gyári H11-et (jobb oldal), míg a másikba - a termékleírás szerint - ötödével fehérebb és akár 110%-kal nagyobb fényerejű, igaz páronként nyolcezerbe kerülő változatot szereltünk. Komoly beruházás, de 9-10 évet kibírnak, tehát egy motor élete során legfeljebb 1-2 alkalommal kell hozzájuk nyúlni, és az összes éjszakai túra alkalmával jó szolgálatot tesznek.
Mi tehát a megoldás, ha tényleg körültekintően szeretnél eljárni? Először is nagy ívben kerüld el a kék, zöld piros és egyéb színű, világító szelepsapkákat, a felragasztható LED-csíkokat és persze az ötszáz forintos helyzetjelző LED-eket. Ha nagyobb fényerőre vágysz mondjuk az irány- vagy helyzetjelzőben, hogy könnyebben észrevegyenek, akkor fehér (4500-5500 K) és ismert gyártótól származó LED-et válassz. Kusza szabályozás ide vagy oda, bátran mondhatod: Te minden megtettél, elolvastad az NKH-állásfoglalást és a KÖHÉM-et is, ez kérem nem kék, és nem is tompított fényszóróizzó, hogy jóváhagyási jelet keresgess rajta. Mellesleg tudod, hogy nem kapott ECE-minősítést, de jelenleg ez a legjobb választás, hogy - az egyszerre tiltott, illetve engedett - DRL helyett tegyél valamit a saját biztonságodért.