A Mikulás-napi csokoládémérgezés egyik tökéletes levezetésének ígérkezik a Sportarénában megrendezésre kerülő Freestyle Motocross Show, ahol a világ jó néhány országából összesereglett motoros űz gúnyt a fizika és a józanész szabályaiból.

A december 6-i �légiparádé� már a negyedik alkalom lesz, hogy a magyar nagyérdemű ízelítőt kap a freestyle motocross legjavából, így a rutinosabbak már tudhatják, hogy ez sem az a �dőljünk hátra és tapsoljunk a végén� esemény lesz. Akárcsak a legtöbb extrémsport esetében, a freestyle motorozásnál sem a racionalitás és a józan ítélőképesség az elsődleges szempont, hanem az, hogy minél hajmeresztőbb és látványosabb trükköket mutassanak be a versenyzők, akiknek �csupán� a gravitáció és önnön bátorságuk szab határokat. Ez utóbbira szerencsére nem lehet panasz, hiszen egy olyan valakit, aki ideje jó részét a levegőben tölti egy motor társaságában, ráadásul mindezt úgy, hogy közben a legelképesztőbb pózokat mutatja be, rágalom lenne gyávának nevezni.

Szerencsére a sportág technikai feltétele viszonylag egyszerű, �mindössze� megfelelő méretű rámpák és egy szériaközeli crossmotor kell hozzá, no meg persze néhány - az önkontrollt még csak hírből sem ismerő - fiatal. A decemberi show esetében a rámpákról 30 ember, 60 teherautó és 2 munkagép fáradságos munkája gondoskodik, hogy a Sportarénába behordott több mint 1500 köbméter föld megfelelő formát öltsön. A megfelelő forma alatt, itt mintegy 4 méter magas rámpákat kell érteni, amelyekre érkeznek a motorosok. Az ugráshoz 2,6 és 2,9 méteres fémrámpákat használnak, amelyek segítségével mintegy 15 méter magasra repülnek a mutatványok bemutatásához.

A freestyle motocross története mindössze néhány évtizedre nyúlik vissza, ám ennek ellenére napjainkra már komoly sportággá nőtte ki magát, rangos világversenyekkel és rengeteg tehetséges versenyzővel. A sportág alapjait azok a motocrossversenyzők rakták le, akik a versenyeken - önmaguk és nem utolsósorban a közönség szórakoztatására - elkezdtek különféle trükköket bemutatni, majd később a futamok közötti szünetekben már önálló műsorelemként hergelték a nagyérdeműt. Az évek alatt sok versenyző hagyta abba a motocrosst, hogy minden idejét a freestyle trükkök kidolgozásának és gyakorlásának szentelje, így mára elképesztő trükk-repertoár fejlődött ki, amelynek ismertetéséhez külön szótár kell.

A legtöbb versenyt - a sportág bölcsőjének számító - Amerikában tartják, így nem is lehet csodálkozni azon, hogy a tengerentúlról származnak a legnagyobb freestyle-menők, míg az öreg kontinensen főleg Anglia és Franciaország eszement motorosai vívtak ki elévülhetetlen érdemeket a freestyle területén. Szerencsére Magyarország is hozzá tudott tenni valamit a motocross freestyle-hoz, méghozzá Hujber Péter személyében, aki komoly eredményeket ért el supercross-ban és motocross-ban itthon és Európában egyaránt, valamint freestyle-ban is a legjobbak közé tartozik Magyarországon.

Akik december hatodikán kilátogatnak a sportarénában az alábbi látványelemeket figyelhetik meg jó eséllyel:

Superman: Talán az egyik legnépszerűbb trükk, mikor is a versenyző csupán a kormányba kapaszkodva, egy síkban repül a motorral. Természetesen ennek a látványelemnek számtalan egyéb változatát is kifejlesztették: a kormány helyett az ülésbe csimpaszkodva is loboghat a versenyző a gépe után, ráadásul a rutinosabbak mindezt fél kézzel is bevállalják�

Bar Hop: Ez a gyakorlat némi hajlékonyságot is igényel, ugyanis a versenyző mindkét lábát kinyújtja előre a karjai között, a kormány fölött, egészen a sárhányó fölé, hibázás esetén jó eséllyel még tovább is�

Can-Can: Nagyon látványos ugrás, a versenyző átemeli egyik lábát az ülés fölött és mindkét lábát kinyújtja hátrafelé, teremésztesen mindeközben fogja a kormányt. Az előző ugrás némi módosítását CatNac-nek hívja a szakzsargon, ekkor az egész test a motor egyik oldalára kerül, azonban az már CaWalk-nak minősül, ha közben �jár� is...

Cordova: A versenyző felemeli mindkét lábát és felteszi a kormányra, a kezei közé. Közben hátrahajlítja testét és hátrafelé néz. Ha a lábait a kormányon hagyja a landoláskor, akkor az már Sterilizernek számít, ami a nevéből - és persze a látványból - kiindulva nem éppen szívmelengető mozdulatsor�

Fender Grab: A motoros előrehajol ugrás közben és megfogja a sárhányót.

Heel Clicker: A versenyző mindkét lábát előrenyújtja a kormány körül és összecsapja a sarkait a sárhányó fölött.

Lazy Boy: A versenyző �egyszerűen� hanyattfekszik a motoron, és csak a leérkezés előtti pillanatokban veszi fel az üzemszerű testtartást.

No Hander: A motoros mindkét kézzel elengedi a kormányt. Kicsit brutálisabb ennél a Nothing, mikor is a versenyző a kezeit és lábait szétdobva békésen szemléli, hogy száll alatta a paripa�

És végezetül a legveszélyesebb, de ugyanakkor az egyik legnagyobb ovációt kiváltó ugrás; a Backflip, vagyis a hátraszaltó, amely - nevének megfelelően - egy tökéletesen kivitelezett hátrabukfenc motorral együtt. A gyakorlat veszélyességét jelzi, hogy még a profi freestyle versenyzők közül is csak kevesen tudják megcsinálni, azonban a Sportaréna közönsége biztos, hogy részese lehet ennek a produkciónak, ugyanis a kanadai Jeff Fehr előre bejelentette, hogy végrehajtja. Szintén ide kapcsolódik, hogy a fellépők között szereplő Hujber Péter � az első magyarként � november közepén végrehajtott a hátraszaltót egy 250 köbcentis motorral. Természetesen a fent ismertetett gyakorlatokon kívül még számtalan egyéb ugrásfajta létezik, ugyanis a versenyzők egyéni ízlésüknek és képességüknek megfelelően variálnak, illetve találnak ki új trükköket.

Fellépők:

A gyakorlatok kivitelezéséről olyan nevek gondoskodnak majd a decemberi gálán, mint az amerikai �Mad� Mike Jones a freestyle motocross �atyja�, vagy a szintén amerikai Ronnie Renner, aki a harmadik helyen végzett a Gravity Games megmérettetésén. Ugyancsak a Sportaréna levegőjében lesz megfigyelhető a tavalyi Freestyle Motocross bajnok Dustin Miller, és hogy teljes legyen a lista, a tavalyelőtti dobogós Jake Windham is eljön. Kanadát - a hátraszaltót is bevállaló - Jeff Fehr, Andy Bell - 2002-ben a legjobb kanadai freestyle motoros - és Reagen Sieg képviseli. Szerencsére a közönség hazai motorosoknak is szoríthat majd, ugyanis ott lesz a bemutatón Hujber Péter, Kerner László, és Lamos Attila.

Egyéb programok:

A freestyle gyakorlatok között MTB trial, breakbeat és topless táncosok fokozzák a hangulatot, továbbá footbag, azaz hekibemutató is a program részét képezi.

A rendezvény pontos helyszíne:

Budapest Sportaréna

1148 Budapest, Ifjúság útja 5.

(a Hungária körút és Kerepesi út sarok)

Tömegközlekedéssel a 2-es metróvmal lehet megközelíteni (Népstadion megálló)

Időpont:

December 6-án, szombaton, 19 órás kezdettel

Belépő:

Jegyek a Ticketpro irodáiban és helyszínen lehet vásárolni 3900 és 4900 forintos áron.