Az egyes fórumokon gyakran késhegyre menő vitákat folytatnak arról, hogy melyik gép könnyebb - vagy éppen nehezebb - 4-5 kilóval, pedig az utcai motorozás során valószínűleg ezek a minimális eltérések csak a sor végén kullognak, ha a vezetési élményt befolyásoló tényezőkről van szó. Ráadásul ez a különbség könnyedén eltüntethető, ami nem is kerül sokba, s a megspórolt kilók mellett további előnyökkel is jár. Igen, a megfejtés a lítiumion-akkumulátor, mely ahogy egyre elterjedtebb, úgy közelít az ára a hagyományos megoldásokhoz.

Nem elhanyagolható részletek

A gyári telepek egy gondos gazdánál akár 5-6 szezont is kiszolgálhatnak, az olcsóbb, utángyártott akkuk - kiviteltől függően - általában ennek a felét tudják élettartamban. Nem mindegy hát, hogy mire költöd a pénzed, amikor azt látod, hogy az akksitöltőd eredménytelenül próbál ampereket pumpálni az öreg cellákba.

A régebbi, egyszerűbb, savas megoldások messze a legolcsóbbak, a nagy teljesítményű, 11-12 Ah kapacitású változatok is elérhetők tízezer forint alatt. Nagyobb beruházás, ha az itthon csak zselésnek csúfolt, valójában AGM-rendszerű telepre van szükség a motorban. Ez utóbbi elvileg szivárgás- és gondozásmentes, mivel a savat felitató bór-szilikát párna húzódik meg lemezei között. Ennek előnye, hogy akkor sem szivárog ki belőle elektrolit, ha az akkumulátor háza megsérül, széttörik, illetve a cellazárlat is kevésbé jellemző rá, mint a hagyományos, savas változatokra.

liion-akkumulator-motorkerekpar-4646
A fekete, zárt házú akksik biztonságosabban használhatók, mint a régebbi verziók, mert a szivárgás szinte teljesen kizárható. Ugyanakkor ezek is hasonlóan nagy és súlyos darabok, és egy könnyű pályamotornál az 5-6 kilós tömeg nem éppen elhanyagolható többletsúly

Ezek már egy kategóriával drágábbak is, a Yamaha XJR 14 Ah-s kivitelét például - márkától függően - 20-25 ezer forintért kínálják. Ilyen magas összegnél már érdemes alaposabban körülnézni az alternatív áramforrások között. Ide tartoznak például a lítiumion-technológiával készült termékek, melyek számos előnnyel kecsegtetnek a motorosok számára.

Előnyök egész sora

Kezdjük rögtön a legszembetűnőbb különbséggel, ami nem más, mint a modern akksik tömege. A fenti Yamahában dolgozó telep - gyártmánytól függően - 4,4-5,2 kilót nyom, vagyis elég szép darab. Ezzel szemben a lítiumion-akku pillekönnyű, jobbára 850-920 grammot mutat a mérleg a telepek alatt.

liion-akkumulator-motorkerekpar-4647
A Li-ion kivitelű termékek általában jobban viselik a nagy intenzitású, gyakori áramfelvételt, ezért a tavasszal nehezebben indítható motorok, illetve a sok fogyasztóval felszerelt túragépek tulajdonosai is jó hasznukat vehetik. Persze az sem mellékes, hogy a nagyobb teljesítmény mellett a tömegük csak 16-18 százaléka (!) az AGM-rendszerű változatokénak

A súlykülönbség tovább nő, ha rendhagyó típusokkal van dolgunk. Például a fiatal Honda XL1000V Varaderókban YTX20A-BS jelű, 17 Ah valós kapacitású, hat-hétkilós monstrum teljesít szolgálatot, amit ritkasága és mérete alatt aligha úszhatsz meg harminc-negyvenezer forint alatt, már ha minőségi darabra vadászol. Ehhez ugyan még jócskán pótolni kell, ha lítiumion alapúra cserélnéd, igaz, a nagyjából 65-70 ezer forintos beruházással egy tartós, pillekönnyű - nagyjából 1200 grammos - és az eredetinél kisebb helyet foglaló alkatrészt vihetsz haza.

liion-akkumulator-motorkerekpar-4648
Az új akksi doboza jó poros volt, valószínűleg régen a raktárban pihent már. Ennek ellenére semmi teendő nem volt vele - beszerelés után azonnal stabilan indította a motort, vagyis az állás közbeni energiavesztesége szinte elhanyagolható

A népszerűbb egységeknél már az árkülönbség is csökken, a hatszázas és 750-es gépek jellemző, ML LTX12 kódjelű Li-ion telepe egyes online áruházakban már kereken 32 ezer forintért elérhető, szemben a jó minőségű AGM akkuk 16-21 ezer forintos árával. A kompakt gyorsasági motorokon különösen fontos szempont, hogy a Li-ion akkumulátorok magassága jóval csekélyebb, ezáltal az ülés alatti poggyásztér mélysége is megnövelhető úgy 5-6 centivel, ami hasznos lehet az elsősegélycsomag vagy a sárga mellény elrejtésére. Egyébként az akksik dobozában találsz távtartót is, amivel stabilan kitöltheted a helyet, amennyiben nem pakolnál oda.

Tövis nélkül?

A lítium-ionos akkuk kevésbé érzékenyek a gyakori újratöltésre, vagyis a régi típusokkal ellentétben nem igénylik a „kisütést", sőt egyenesen károsíthatja őket, miként igaz ez az AGM-rendszerű vetélytársakra is. A hosszú élettartam záloga, hogy lehetőleg ne csökkenjen 20-25 százalék alá a töltöttség, az 5-10 százalék alatti értékeket pedig feltétlenül kerüld el! Ezért aztán különösen nagy jelentősége van a téli holtszezonnak, amikor legalább havonta ellenőrizni illik, hogy is áll a feszültség, és ha szükséges, akár rá is tölteni. Ez újabb problémát vethet fel, ugyanis nem mindegy, milyen töltőt használsz ehhez. A túlzott hőképződés - csakúgy, mint a laptopok, telefonok esetében - károsíthatja a telepet, gyorsíthatja annak öregedését.

liion-akkumulator-motorkerekpar-4649
Szerencsés módon a Li-ion telepek félig lemerített állapotban, alacsony, 0-10 fok közötti hőmérsékleten vészelik át legkönnyebben a téli pihenőt. Ha mégis pótolni kell az energiát, ahhoz nem árt egy speciális, modern akksitöltő

Mindenképpen érdemes beruháznod egy automatikus feszültségszabályozóval ellátott „okostöltőre", hiszen így összességében akár spórolhatsz is, elvégre a tényleg lelkiismeretesen karbantartott, modern telepek - a gyártók mérései szerint - jóval hosszabb élettartamra képesek, mint régebbi fejlesztésű, savas vetélytársaik.