· 2010. május 15. 99

Biztonság

Kerítés, romlott kolbászból

Ha kettőnél több motoros beszélget valahol, egy idő után biztosan felmerül a téma: micsoda sanyarú sorsa van hazánkban annak, ki motorral közlekedik! A kétkerekűek a rendőrök kedvelt célpontjai, az autósok leszorítják őket, és a honi útminőség sem nevezhető éppen ideálisnak számukra – bár ez sem teljesen igaz: az endurósok már kezdik megkedvelni a 62-es számú főutat, mint tökéletes gyakorlópályát…
Bezzeg nyugaton! - kiáltunk fel - Ott micsoda jó sora van a motorosnak! Robogó- és nagymotor parkoló, behajtani tilosnál engedmények, és egy olyan autóstársadalom, melyről itthon csak álmodni merünk.

Régebben csodálattal töltöttek el a hatalmas alagutak is (bezzeg, most már nekünk is van az M6-on, muhaha...), melyekben száguldhattunk a havas hegycsúcsokról lefelé, hogy egy-két óra múlva, a harminc fokos tengerbe csobbanjunk. Egyébként is: az olaszoknak vannak kétezer méter feletti aszfaltozott útjaik, és száz kilométereken át szerpentinezhetnek. Kapják be.

Elég azonban, ha felcsapjuk valamelyik tradicionális motoros nemzet szaksajtóját, és máris kiderül: ott sem kolbászból van... vagy ha igen, akkor keserű a fűszer.
JelzőtáblákFontos, hogy nagy tempónál is értelmezzük a jelzőtáblák jelentését
Záróvonalnál kint sem előzheted meg szabályosan az autókat, egyszerűen nem férsz el mellettük biztonsággal. Az autós persze megelőzheti a motort ugyanebben a helyzetben, hiszen elfér - tehát A+B, ott sem egyenlő B+A -val. Az, hogy kint eltörölték a zéró toleranciát az alkoholfogyasztásban, teljesen érthető, hiszen mindannyiunk képes a járművezetésre, még ha ivott is az ebédhez egy deci jóféle Dúzsi vöröset.
Az arányok viszont meglepőek: autóban ülve, háromszor (!) több alkoholt kell elfogyasztanunk, ugyanahhoz a szankcióhoz (0.50 és 1.50 ezrelék), mintha motorral tettük volna mindezt. Érthetetlen, annyival azért nem könnyebb autóval behajtani egy zsúfolt belvárosba, főleg, hogy az 1,50 ezrelékes határ már aluszékonyságot és erősen gátolt reflexeket okoz egy átlagos vezetőnél. További lényeges különbség, hogy a hazai motorpark egyszerűen alkalmatlan lenne - jelen állapotában - a nyugati közlekedésre: slick gumik utcára, üres, százas átmérőjű cső, mint kipufogódob, saját ötlettől vezérelt, CNC mart alkatrészek a motoron, a felcsapódó rendszámot és a sebességmérést elektronikus úton meggátoló kütyüket nem is említve.

Persze, panaszkodhatunk: de zöld forgalmink csak a motor tömegét, hengerűrtartalmát és teljesítményét rögzíti a műszaki adatok közül, míg kint a gyári gumiabroncs méret, a lánckerekek fogszáma (!), és a bejegyzett kilowatt érték is szerepel a hivatalos okmányban – és ez utóbbit akár az út szélén posztoló rendőr is ellenőrizheti, bármikor. Szóval a 70-es tuninghenger, és a fojtás kiszedése ott nem annyira nagy ötlet...
JelzőtáblákVajon ez a "bőrruha", E-szabványos?
Nem elhanyagolható a legutóbbi, Olaszországból származó javaslat sem, mellyel a súlyos sérülésekkel végződő motoros balesetek számát kívánják csökkenteni: bármilyen, robbanómotorral hajtott kétkerekűre (tehát robogóra is), csak teljes testfelületet takaró, "E" jelzéssel ellátott motoros védőruházatban lehessen felülni - ugyanúgy kötelezővé tennék a csizma-protektoros ruha-kesztyű viselését, mint ma a bukósisakét.

Na ez utóbbi itthon is kicsapná a biztosítékot... vagy nem? Te beöltözöl, a legnagyobb melegben is?