Bemutató: Malaguti XTM 50 és 125
Klasszikus értékek új köntösben
Az XTM 50 és 125 a szó legjobb értelmében vett klasszikus terepmotor. Könnyű, teljesítményének csak az EU-s korlátozás szab határt, sőt a károsanyag-kibocsátására sem lehet panasz.
Nem véletlen, hogy éppen tavaly, a veszélyhelyzet idején lettek egyre kapósabbak a 125-ös motorkerékpárok. Elvégre ezekkel legalább 6-8 hónapon át kiváltható az autó, ha valaki egyedül ingázik – mint a többség –, a fenntartási költségek pedig már-már nevetségesen alacsonyak. Ráadásul a motorok vételára alig több, mint egy komolyabb autó városban gyilkolt kuplungjának és kettőstömegű lendkerekének cseréje. Valószínűleg a többség ezért váltott négyről kétkerékre, főként olyan modellre, mint a két XTM, mely „esőben-sárban” is használható, sőt ilyen környezetben domborít igazán.
Malaguti XTM50: kétütemű, mégsem „füstös”
Talán pont a kisebbik, ötvenes Malaguti a legjobb példa rá, hogy gyakran ok nélkül kiáltják ki a kétüteműeket minden rossz forrásának, és állítják pengellérre őket, hogy miattuk „füstös” a belváros. Nos, a Malaguti aprósága aligha tehet róla, hiszen 52 g/km-es károsanyag-kibocsátása még a környezetbarát hibrid autókénál is jóval csekélyebb.
Mivel a váz és az erőforrás is rendkívüli karcsú, az alacsonyabb pilótáknak sem gond talajt érni a nyurga XTM50-ről
Malaguti XTM 50 „természetes élőhelye...”
Mielőtt egekbe magasztalnánk a modellt, muszáj hozzátenni, hogy háromlovas teljesítménye valószínűleg kevés lesz azoknak, akik nem városon belül, hanem másik településről vagy a külvárosból ingáznának vele. Persze ez nem a motor, hanem a besorolás „hibája”, hiszen az EU-s és hazai előírások miatt nem is lehet erősebb, s gyorsabb a motor – ilyen célra már valami izmosabbra lesz szükség. A Malagutinak erre is van megoldása...
Hosszabb távra és utasszállításra – Malaguti XTM125
Már csak azért is alkalmasabb ilyen célra a nagyobb, 125-ös változat, mert több kihívójával ellentétben maximálisan kitölti a jogszabályok adta keretet, azaz éppen 15 lóerős, hogy A1 jogosítvánnyal is vezethető legyen.
Egyre ducibbak napjaink motorjai, így üdítő kivétel az XTM125, mely átfér a legkisebb réseken is – legyen szó erdőjárásról vagy kocsik között előregurulásról

Noha a laikusok simán összekevernék a két Malagutit, a 125-ös teljesen más világ, mint kétütemű rokona. Ez már némi kompromisszummal hosszabb távokra is használható, és ötszörös teljesítménye dacára alig drágább a kistestvérnél
A Malaguti XTM125 gyári bemutatófilmje
Vagyis ha megvan a jogsi, egyértelműen jobb választás a nyolcadliteres, főként, hogy a kétszemélyes XTM125 mindössze 140 ezer forinttal drágább 50-es testvérénél.
Műszaki adatok: Malaguti XTM125 (XTM50)
Motorkonstrukció: 124 cm3-es, egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtésű (49 cm3-es, kétütemű, egyhengeres)Csúcsteljesítmény: 15 LE/10 750 f./perc (3,1 LE/6500 f./perc)
Saját tömeg: 124 kg (113 kg)
Hossz x szélesség x magasság (mm): 2140 x 825 x 1220 (2060 x 890 x 1230)
Fékrendszer: első és hátsó tárcsafék
Fogyasztás: 2,6 L/100 km (2,3 L/100 km)
Károsanyag-kibocsátás: 59 g/km (52 g/km)