Talán sokan bele sem gondolnak, tárgyaink honnan kapták nevüket, pontosabban a köznyelvben forgó elnevezéseiket. A bevezetőben említett trió is ide sorolható, hiszen a Kawasaki Jet Ski volt az első ilyen egyszemélyes vízi sporteszköz, a Traffipax a 80-as években forgalmazott Jenoptik Robot sebességmérők márkaneveként lett ismert, a marmonkanna eredete pedig még ennél is szövevényesebb történet.

marmonnkanna-szo-eredete
Ugyanolyan űrtartalom mellett lényegesen kisebb területet foglalt el az új, magas és keskeny kanna (balra régi kivitelű, jobbra 1941-ben készült változat. Kép: Wikipedia)

A harmincas években megjelent kanna formája, praktikus kialakítása az Ambi-Budd (ABP) Presswerk GmbH szakembereinek köszönhető, ám hiába állítja néhány forrás, születésekor még fel sem merült a marmonkanna elnevezés. A szokatlan név „felelőse” az a néhány sofőr, aki a Magyar Királyi Honvédségnél vezette a Ford teherautókat, melyek eredetileg kétkerékhajtásúak voltak.

Hogy jobban boldoguljanak a sáros, havas utakon, utólag – a Marmon-Herrington-szabadalom alapján – átépítették őket összkerékhajtásúvá, s talán mondanunk sem kell, hogy később ezek feleltek a harci járművek üzemanyag-ellátásáért. 

A kannához tehát semmi köze Marmonnak, viszont a benzint szállító teherautóknak annál inkább, s így maradt meg a köznyelvben is marmonként az üzemanyag tárolására szolgáló kanna.