Kezdjük is rögtön Szabolcs rajzával, aki részletes indoklást is küldött arról, miért pont ilyen lett a pálya. – Mivel ezek a motorok 350 km/h-s sebességre képesek és a versenyzők is szeretik a sebességet, ezért – az előzetes tervet átdolgozva – nagyobb ívű befejezést gondoltam a célegyenes végére. Így nem 70-80-ra, hanem inkább 120-140-re lassítanak le, ami egyrészt kíméletesebb a fékrendszernek, másrészt szerintem versenyzőknek is jobban tetszene ez a változat. Éppen ezért nem is félkörívre, hanem egy tompított hiperbolára gondoltam.

motogp-palyazat-palyarajzok-29268
Az ívesebb, tempósabb átirat Szabolcstól

A második modifikációnál a kanyarban kb. 80-100 km/órára lassítsanak, és a második hosszú egyenes a harmadáig íves lehetne, illetve úgy módosítanám a célegyenes előtti kanyarokat, hogy enyhébb ívvel nagyobb kanyarsebességet lehessen elérni – írta Szabolcs.

Két évtizede formálódó ötlet

Károly a találó Róna-Ring névre keresztelte a pályát, s azt is elárulta, miért. – Valamilyen furcsa indíttatástól vezérelve megszállottan szerettem volna egy gyorsaságimotoros versenypályát építeni az Alföldnek erre a részére, és ezért bizony nagyon sok követ megmozgattam az ezredforduló környékén. Több mint másfél éven át tanulmányoztam különböző versenypályákat – Brno, Pannonia-Ring, Hungaroring, Jerez, stb. – és szimulátoron kerestem a különböző kanyarkombinációkat. Ezután megterveztem azt az aszfaltcsíkot, ami gyors, mégis technikás vonalvezetése révén igazi élményt nyújt minden pilótának, legyen az versenyző vagy hobbimotoros. A kanyarok közül több változó sugarú ívekből áll és a kanyarkombinációk révén dinamikusan motorozható, mégis ügyeltem rá, hogy legyen pihenőrész is a fárasztóbb részek után. Megépítettem egy makettjét is (!), ami azonban az eltelt húsz év alatt teljesen tönkrement. Szerveztem több prezentációt, tárgyaltam helyi, illetve budapesti befektetőkkel, de sajnos a magánbefektetők 5-7 éves elvárt megtérülését nem tudtam garantálni. Az üzleti tervben kicsivel több mint 10 év szerepelt, és hiába érveltem a régió felzárkóztatásának szükségességével, illetve az attrakció idegenforgalmi és egyéb gazdasági területeken produkált pozitív hozadékaival, végül 2005-ben feladtam a próbálkozást és fiókba tettem a terveket...

motogp-palyazat-palyarajzok-29267
Károly terve, a két évtizede született Róna-Ring

Ki tudja miért, nem dobtam ki őket, bár az akkori vázlatok nagy részét már a mai programok nem tudják sem megnyitni, sem kezelni, azért szerencsére a megmaradt néhány fájlból és papíralapú vázlatból újra előcsalogatható az aszfaltcsík pontos szerkesztett terve. Amennyiben láttok, illetve a MotoGP-projekt megbízottjai látnak fantáziát az elképzelésemben, természetesen örömmel vállalom ezt a kis utólagos munkát. A versenypálya nevén is sokat gondolkodtam annak idején, s 20 év elteltével ugyanolyan jól cseng az akkor végül számomra a legjobbnak vélt változat, ami egyben utal a régió földrajzi nevére is. Én a Róna-Ring nevet választottam, de akkor ez nem MotoGP-homológ pályának készült, így a gazdasági szempontok fényében kicsit egyszerűnek tűnhet, jómagam mégis ezzel pályáznék. Ezúton is köszönettel tartozom a MotoGP-pálya ötletgazdájának, illetve mindenkinek, aki ennek a különleges attrakciónak a létrejöttéhez hozzájárul!

motogp-palyazat-palyarajzok-29265
Fogadjátok szeretettel a legifjabb pályázó munkáját! Ezt a remek tervet a kilencéves Zalán készítette

Dávid már szűkszavúbb volt, de ezt elárulta, hogy amennyiben van rá mód, szívesen részt venne a tervezésben, és gyorsaságimotoros szenvedéllyel, valamint gyakorló úttervező mérnökként ötleteivel, tapasztalatával segítené a projektet.

motogp-palyazat-palyarajzok-29266
Izgalmas terv, különösen a többívű kanyarokkal és a sajátos, Le Mans-i stílusú célegyenessel

Mindenesetre a tervrajz kifejezetten érdekes, különösen az elnyújtott, szinte végig íves célegyenes. A további érdekes tervrajzokat galériánkban tekinthetitek meg. Köszönjük mindenkinek a jobbnál jobb pályázatokat, és reméljük, hogy az épülő pályán is felhasználják majd a befutott terveket.